چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور محسوب می‌شود که به‌دلیل مجاورت با دریای عمان و در دسترس بودن آن از طریق اقیانوس هند، می‌تواند مورد توجه گردشگران خارجی این منطقه، به‌خصوص کشورهای عمان و هند قرار بگیرد. همچنین این منطقه به‌دلیل جنس سواحل خود از ظرفیت بالایی برای توسعه یافتن گردشگری و تفریحات دریایی برخوردار است که می‌تواند موردتوجه گردشگران داخلی و خارجی قرار بگیرد. اما هنوز ظرفیت‌های  بالقوه گردشگری این منطقه به‌خاطر عدم برنامه‌ریزی، بالفعل نشده است. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» اظهار می‌کند: «یکی از پتانسیل‌های اقتصادی استان سیستان‌وبلوچستان، ظرفیت گردشگری آن است که در دسترس بودن آن از طریق آب‌های آزاد جایگاه قابل‌توجهی به آن می‌دهد.

سواحل دیدنی چابهار در کنار جاذبه‌های گردشگری دیگر آن، همچون کوه‌های مریخی، موقعیتی را فراهم کرده است که گردشگری این منطقه در مسیر توسعه قرار بگیرد.» بهروز آقایی می‌افزاید: «شیعیان بسیاری در هند و پاکستان زندگی می‌کنند  و یکی از بهترین و امن‌ترین مسیرها برای تردد این زوار، مسیر دریایی چابهار است. همچنین یکی دیگر از جوامع گردشگرانی که می‌تواند مورد تمرکز و برنامه‌ریزی قرار بگیرند، گردشگرانی هستند که هدف آنها از انجام سفر، مسائل درمانی است. برای مثال بسیاری از گردشگران عمانی برای درمان و خدمات مرتبط با آن، تمایل به مراجعه به ایران دارند و از این حیث نیز چابهار از ظرفیت بالایی برخوردار است که می‌تواند مسیر گردشگری میان ایران و عمان را محکم‌تر کند.»

وی تاکید می‌کند: «وظیفه سازمان بنادر ایجاد زیرساخت و بستر توسعه گردشگری بوده که تا حدود مطلوبی توانسته آن را محقق کند. همچنین یارانه‌ها و بسته‌های تشویقی متنوعی برای فعالان گردشگری درنظر گرفته شده، اما قدم بعدی که برنامه‌ریزی برای جذب گردشگر است، در حوزه وظایف سازمان میراث‌فرهنگی قرار می‌گیرد.» معاون دریایی و بندری سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز این گفته آقایی را مورد تاکید قرار می‌دهد.  حسن ابراهیمی با اشاره به پایانه مسافربری دریایی بندر چابهار به‌عنوان زیرساخت مجهزی که مورد بهره‌برداری قرار گرفته، تصریح می‌کند: «مدیریت بندر چابهار و سازمان بنادر، دین خود را به حوزه گردشگری و مسافربری ادا کرده و به‌رغم اینکه این حوزه موجب هیچ‌گونه درآمدزایی برای سازمان نمی‌شود، اما تمامی زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری در این منطقه فراهم شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.» وی خاطرنشان کرد: «اینکه خطوط مسافری ایجادشده رونق داشته باشد، مسوولیتی است که نیاز به برنامه‌ریزی سایر نهادها و از جمله سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری دارد تا از ظرفیت و فرصت به‌وجود آمده که هزینه کلانی برای آن صرف شده، بهره متناسب برده شود.» استان سیستان‌وبلوچستان امسال را به‌عنوان سال گردشگری استان نام‌گذاری کرده بود؛ امری که حالا تنها آمارها در پایان سال می‌تواند نشان دهد آیا محقق شده یا خیر.