این صحبت در بیست و هفتمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با عنوان «بررسی مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری در زمینه سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی و ارائه راهکارها» مطرح شد که در آن ظرفیت‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری در شهرهای رشت و تالش بررسی و طرح مطالباتی درخصوص حمایت و ایجاد تسهیلات برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این دو شهر مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست سعید اوحدی افزود: «به‌عنوان عضوی از بدنه دولت اعلام می‌کنم که هرگونه کوتاهی که تاکنون وجود داشته، از جانب دولت بوده و بخش‌خصوصی برای توسعه گردشگری کشور کم‌کاری نکرده است. اکنون زمان آن رسیده است که دولت با استفاده از تمام ظرفیت‌های خود نسبت به جذب سرمایه‌گذار در صنعت توریسم کشور اقدام کند. ایران یکی از پیشرفته‌ترین قوانین جذب سرمایه‌گذاری در دنیا را دارد و توانایی تحقق این امر کاملا وجود دارد.»

تاکید بر گردشگری پایدار

در ادامه این نشست شهردار رشت و شهردار تالش نیز در اظهارنظرهایی به بیان ظرفیت‌های مناطق متبوع خود و طرح مطالبات پرداختند. شهردار رشت با اشاره به آمار بالای گردشگر داخلی که سالانه به این شهر سفر می‌کنند، تصریح کرد: «صنعت گردشگری بالاترین آمار اشتغال‌زایی را به خود اختصاص داده است اما از این ظرفیت گسترده در کشور استفاده‌ای نمی‌شود. به‌رغم تفاهم‌نامه‌ای که میان وزارت کشور و سازمان میراث فرهنگی برای ورود شهرداری‌ها به حوزه گردشگری امضا شده است، اما این تفاهم‌نامه هیچ‌وقت نهایی و به شهرداری‌ها ابلاغ نشد و برخوردی سلیقه‌ای با آن صورت گرفت.» مسعود نصرتی افزود: «پیشنهاد می‌شود که به‌منظور هم‌افزایی و توسعه هرچه سریع‌تر گردشگری در کشور، کارگروهی در زمینه مدیریت شهری به منظور توسعه گردشگری تشکیل شود و شهر رشت نیز از عهده‌دار شدن مسوولیت دبیرخانه آن استقبال می‌کند. همچنین اختصاص دادن یک کرسی به شهرداران در جمع سازمان میراث فرهنگی با توجه به محوریت گردشگری شهری در برنامه‌های مدیریت سازمان امری شایسته است.»

شهردار تالش نیز با اشاره به ظرفیت‌های گسترده گردشگری تالش اظهار کرد: «تالش به‌لحاظ تنوع طبیعی، مذهبی، زبانی، ارتفاعات و دمای هوا جایگاهی نادر در میان شهرهای ایران دارد و همچنین یکی از بکرترین نقاط کشور است. از این رو توسعه گردشگری در آن با حساسیت‌هایی همراه است که عمده‌ترین آنها آسیب ندیدن محیط‌زیست منطقه است.» رامین باباپور افزود: «در تالش زمین کافی وجود دارد که آمادگی آن را داریم به اقسام مختلف آنها را در اختیار سرمایه‌گذاران به‌منظور هتل‌سازی یا ایجاد هرگونه پکیج گردشگری که آسیبی برای محیط‌زیست نداشته باشد، قرار دهیم. یک نمونه از آن سایت ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری در دل جنگل‌های هیرکانی است که شهرداری تالش در تلاش است آن را تملک کند و ظرفیت گردشگری بالایی را برای منطقه به وجود خواهد آورد.» وی خاطرنشان کرد: «منطقه تالش و به‌طور کلی استان گیلان حائز یک برند در گردشگری داخلی شده، اما امکانات و زیرساخت‌ها برای پذیرایی از گردشگران کافی نیست. بنابراین مطالبات اساسی ما مشارکت در امر سرمایه‌گذاری و حمایت و ایجاد تسهیلات برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری منطقه است.» پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک مدیریت شهری برای توسعه گردشگری شهری مورد توافق حاضران قرار گرفت و تفاهم‌نامه‌ای نیز میان اتاق بازرگانی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌منظور توسعه همکاری‌ها به امضا رسید.