در همین حال، اکو هتل نیز یک مفهوم جدید در هتلداری است که مدعی حفاظت از محیط‌زیست بوده و به‌منظور به حداقل رساندن اثرات بر محیط‌زیست برنامه‌های مهمی را تدارک دیده است. یک اکو هتل معمولا با معیارهایی ازجمله وابستگی به محیط طبیعی، پایداری زیست‌محیطی، برنامه‌های آموزش زیست‌محیطی برای مشتریان و کارکنان و... سنجیده می‌شود. هتل‌های اکو با توجه به افزایش تقاضا و با شعار «دوستدار زمین» می‌روند تا به یک جایگزین بسیار محبوب در صنعت هتلداری تبدیل شوند. بدیهی است که یک هتل اکولوژیک می‌تواند با حضور در محیط و بدون آسیب رساندن به محیط‌زیست، کمک زیادی به پیشرفت و بهبود جوامع محلی و رشد پایدار طبیعت‌گردی کند.

هتل‌های اکو، از دستورالعمل‌های شدید و جدی سبز پیروی می‌کنند تا اطمینان دهند میهمانان آنها در اقامتگاهی ایمن و بدون هرگونه مضرات سمی اقامت دارند. از جمله اقدامات یک هتل سبز می‌توان استفاده از مواد پاک‌کننده طبیعی و غیرسمی، استفاده از ملحفه، تشک و حوله‌های ۱۰۰ درصد پنبه، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی یا بادی، استفاده از صابون و شامپوی طبیعی بزرگ به‌جای استفاده از بسته‌های فردی به‌منظور کاهش زباله، حداقل استفاده از آب، استفاده از غذاهای ارگانیک و محلی، حداقل استفاده از آب و بازیافت مجدد آب‌های استفاده‌شده، بازیافت کاغذها و روزنامه‌های باطله، استفاده از وسایل نقلیه سبز برای حمل‌ونقل، استفاده از هوای تازه به‌جای استفاده از دستگاه‌های تهویه، عدم استفاده از ظروف یک‌بارمصرف، حذف استفاده از سموم شیمیایی در سراسر تاسیسات و زمین‌ها، آموزش کارکنان برای آشنایی با اصول زیست‌محیطی، استفاده از حسگرهای حرکت برای اتاق‌های استراحت عمومی، اتاق‌های پذیرایی، اتاق‌های ورزش و... را نام برد.

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۳ میلادی قوانین سختگیرانه‌ای با توجه به عملکرد زیست‌محیطی و استانداردهای بهداشتی برای اکو هتل‌ها وضع کرد. ازجمله این قوانین می‌توان مواردی را همچون استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، کاهش کلی در مصرف انرژی و مصرف آب، لزوم انجام اقداماتی برای کاهش ضایعات، تنظیم سیاست‌های زیست‌محیطی و محدود کردن فضای استفاده میهمانان از اماکنی که در آن اجازه استعمال سیگار را دارند، نام برد. بسیاری از هتل‌ها، متل‌ها، اقامتگاه‌ها و حتی خانه‌های اجاره‌ای گردشگران در سراسر جهان شروع به سبز کردن کسب‌وکار خود برای حفاظت بهتر از محیط‌زیست کرده‌اند. لیست این اماکن با رشد چشمگیری درحال افزایش بوده و گردشگران اکنون ترجیح می‌دهند در این اماکن اقامت کنند.

نمونه موردی

استفاده از تکنیک‌های هتل سبز باعث کاهش هزینه‌ها نیز خواهد شد و دیر یا زود همه هتل‌ها و مراکز اقامتی مجبور به استفاده از این دستورالعمل‌های سختگیرانه خواهند شد. گروه هتل‌های اینترکنتیننتال یک برنامه بازیافت ضایعات را در دستور کار خود قرار داده و کارکنانی را برای تفکیک زباله استخدام کرده است. برخی از مدیران هتل‌های این گروه از مبلغ درآمد کسب‌شده از محل بازیافت زباله‌ها متعجب شدند. همه این زباله‌ها از مواردی بودند که در روزهای قبل دور انداخته‌شده بودند. هتل حیات در شیکاگو نیز اعلام کرد که با کاهش هزینه‌های بسته‌بندی و...، حدود ۸۰ درصد از هزینه‌های حمل‌ونقل خود را کاهش داده و بین ۳ تا ۱۰ هزار دلار در ماه در این خصوص صرفه‌جویی داشته است. در اینکه سبز بودن باعث وجود میهمانان، کارکنان و مدیران سالم‌تر می‌شود هیچ شکی نیست. هیچ شکی نیست که وقتی بوها، گازها، دودها و باقیمانده‌های مواد شیمیایی سمی، در هوا یا روی غذاها یا هر چیزی که لمس می‌کنیم وجود ندارد سالم‌تر خواهیم بود.

امروزه، هتل‌های اکو همچنین دارای ویژگی‌های «طبیعی» هستند که در بهبود اعتبار «سبز» خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند. هتل‌های سبز دارای خواص سازگار با محیط‌زیست هستند که ابتکار عمل و برنامه‌های بسیار مهم برای کاهش استفاده از انرژی، آب و ایجاد زباله را اجرا می‌کنند. به نظر می‌رسد اکنون نوبت هتل‌ها است که نقش بااهمیت‌تری در محافظت از سیاره زمین ایفا کنند. هتل‌ها به‌سرعت درحال سبز شدن هستند. رقابت برای تبدیل‌شدن به هتل سبز، شدت گرفته و اکو هتل‌ها توانسته‌اند با کاهش هزینه‌های انرژی و ضایعات راهکارهایی را برای کاهش هزینه‌ها پیدا کنند. شاید آینده هتل‌ها برگشت به گذشته‌های دور باشد؛ آنجا که متل‌های کوچک در روستاها و جاده‌ها با غذای محلی از میهمانان پذیرایی می‌کردند و برای استفاده از هوای پاک کافی بود پنجره را باز کنید.