نام من خوان ملندز است و این داستان من است. شغل ما کشاورزی است و در زمینه تولید قهوه در پورتوریکو فعالیت می‌کنیم، اما علاوه‌بر کشت قهوه، ‌تورهای گشت در مزارع قهوه برای گردشگران نیز برگزار می‌کنیم. یک مرکز گردشگری هم در اینجا دایر کرده‌ایم که در روزهای آخر هفته فعال است. نام این مرکز «هاسیندا ترس آنجلس» است که از نام دخترانمان گرفته شده. ما بهترین قهوه این منطقه را تولید می‌کنیم و به‌صورت مشخص در تهیه گونه قهوه «کاتورا» مهارت داریم. روی آوردن ما به کشت قهوه داستان جالبی دارد. ما کسب‌وکار دیگری داشتیم و در صنعت تهویه هوا مشغول به‌کار بودیم. روزی طبق معمول در مزرعه نزدیک محل کارمان برای رفع خستگی یک فنجان قهوه می‌خوردیم که یک کیسه دانه قهوه رسیده در آنجا دیدیم. این دانه‌ها آنقدر زیبا و جذاب بودند که من و همسرم را به فکر فرو بردند. تصمیم گرفتیم کشاورزی و پرورش قهوه را به عنوان روش تامین زندگی در نظر بگیریم.

ما هیچ سابقه‌ای در زمینه کشت قهوه نداشتیم و از این ‌کار هیچ نمی‌دانستیم. هیچ‌یک از آشنایان ما هم در این کار تجربه‌ای نداشتند. بنابراین جست‌و‌جوی خود را به سرعت آغاز کردیم. از مزارع زیادی بازدید کردیم، با افراد متنفذی آشنا شدیم که در این زمینه تجربه داشتند و می‌توانستند به ما کمک کنند. از اینترنت هم برای مطالعه درباره کشت قهوه استفاده کردیم. هنگامی که در مزرعه جدیدمان مستقر شدیم، فهمیدیم زمان زیادی را از دست داده‌ایم، اما با توکل بر خدا کار را شروع کردیم و گردشگران را به عنوان میهمان در این مزرعه پذیرفتیم. گردشگران از سراسر کره زمین به اینجا می‌آیند و تجربه خود را به دیگران منتقل می‌کنند.

ما به سراغ سازمان گردشگری رفتیم و از مسوولان خواستیم که پروژه ما را تایید کنند. ما نخستین پروژه گردشگری-کشاورزی بودیم که تاییدیه سازمان گردشگری پورتوریکو را کسب کردیم. اغلب گردشگران از طریق سازمان گردشگری نزد ما می‌آیند. شهرداری آجونتا هم گردشگران را برای بازدید از مزارع قهوه به ما معرفی می‌کند. ما پذیرای گردشگرانی از سراسر دنیا بوده‌ایم؛ چین، ژاپن، هند، روسیه، اوکراین، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا. از تمام کشورهای آمریکایی از کانادا تا آرژانتین هم گردشگرانی به اینجا آمده‌اند. به این ترتیب ما از طریق سازمان گردشگری به تمامی جهان دسترسی پیداکرده‌ایم.

حسن کشت قهوه در آن است که منافع آن تنها به من و همسرم محدود نمی‌شود. در طول فصل برداشت علاوه‌بر کسانی که در بخش فرآوری و گردشگری مشغول هستند، ۸۵ شغل جدید ایجاد کردیم. در مجموع ما توانسته‌ایم ۱۰۰ فرصت شغلی ایجاد کنیم. تورهای ما به همراه راهنما ارائه می‌شوند. ساعت ۹ صبح در مرکز گردشگری کار را آغاز می‌کنیم. پس از یک معرفی کوتاه و ارائه توضیحات اولیه به بازدیدکنندگان، وارد مزارع می‌شویم و شیوه کشت و چرخه اقتصاد کشاورزی را برای بازدیدکنندگان تشریح می‌کنیم. مناسبات اقتصادی در کشت قهوه، انواع قهوه، مراقبت‌های مورد نیاز گیاه قهوه و پوشش گیاهی و جانوری منطقه را معرفی می‌کنیم و مفاهیمی نظیر میزان بارش، وضعیت جغرافیایی و مناطق کشت جایگزین را حین بازدید توضیح می‌دهیم. سپس به مرکز گردشگری باز‌می‌گردیم و مراحل دسته‌بندی دانه‌ها، فرآوری قهوه و آسیاب کردن دانه‌ها را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهیم.

بعد نوبت به کافی‌شاپ می‌رسد. در آنجا شیوه برشته کردن دانه‌های قهوه و تشخیص میزان مناسب برشتگی را به گردشگران آموزش می‌دهیم. ما دانه‌های مختلف قهوه را با میزان برشتگی متفاوت عرضه می‌کنیم. همه قهوه‌های ما از کیفیت ممتازی برخوردارند و با توجه به درجات متفاوت برشتگی، ‌طعم متفاوتی دارند. تور قهوه در اینجا به پایان می‌رسد اما برخی از گردشگران برای صرف ناهار و گذراندن عصر، نزد ما می‌مانند. کشت قهوه شغل پرتحرک و پرنشاطی است. در فصل برداشت ممکن است روز کاری تا ۲۲ ساعت طول بکشد. با وجود سختی‌ها، من این کار را دوست دارم و خوشحالم که از این راه با گردشگران بسیاری هم آشنا شده‌ام. ما در حوزه کشاورزی و گردشگری با علاقه و تعهد کار می‌کنیم و می‌کوشیم تمام توان خود را برای توسعه پورتوریکو به‌کار ببندیم.

درباره توریسم پورتوریکو

جزیره پورتوریکو در دریای کارائیب، سواحل ماسه سفید، آب‌های آبی درخشان، آب‌و‌هوای گرم استوایی و فرهنگی بسیار غنی را در خود جای داده است. در چنین شرایطی تعجب‌آور نیست که شاهد یکی از نمونه‌های موفق صنعت گردشگری در پورتوریکو هستیم. تنها چالش در اینجا، ایجاد تمایز است. در منطقه کارائیب رقابت برای جذب گردشگران بسیار شدید است، اما بومیان پورتوریکو با یک فنجان قهوه مرغوب محلی و ایده‌های تازه‌، فرصت‌های ارزشمندی خلق می‌کنند.