عبور گردشگران جهانی از مرز 3/ 1 میلیارد

براساس جدیدترین بارومتری که UNWTO منتشر کرده، این رشد قدرتمند در سال ۲۰۱۸ نیز با نرخ ۴ تا ۵ درصد به صعود خود ادامه خواهد داد. طبق اطلاعاتی که از سوی مقاصد گردشگری سراسر جهان به دست آمده، برآورد می‌شود رشد سفرهای گردشگران بین‌المللی (با اقامت شبانه) در سال ۲۰۱۷، بالاتر از روند ثابت رشد ۴ درصدی باشد و نیز بالاتر از رشدی است که از سال ۲۰۱۰ وجود داشته است. قاره اروپا به لطف مقاصد مدیترانه‌ای نتایج قابل‌توجهی را در سفرهای گردشگری بین‌المللی به دست آورد و ۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۶ گردشگر خارجی جذب کرد. قاره آفریقا نیز رشد خود در سال ۲۰۱۶ را ادامه داد و در  سال ۲۰۱۷ رشد ۸ درصدی در ورود گردشگر را به دست آورد. آسیا و اقیانوسیه نیز با رشد ۶ درصد، خاورمیانه با رشد ۵ درصد و قاره آمریکا با رشد ۳ درصد در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بازگشت به بهبود

براساس این گزارش، سال ۲۰۱۷ با رشد پایدار در مقاصد زیادی همراه بود و بهبود به مقاصدی که در سال‌های گذشته دچار کاهش گردشگر شده بودند، بازگشت. این نتایج تا حدودی ناشی از بهبود اقتصاد جهان و گسترش تقاضای سفرهای برون‌مرزی برای مقاصد سنتی و ظهور بازارهای جدید بوده؛ به ویژه این که مخارج گردشگری برزیل و روسیه پس از چند سال نزول دوباره بهبود پیدا کرده‌اند.  در سال ۲۰۱۷ شمار گردشگران بین‌المللی در اروپا به ۶۷۱ میلیون نفر رسید. منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز در این سال میزبان ۳۲۴ میلیون گردشگر بود که از این میان، منطقه جنوب آسیا با ۱۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته، بهترین منطقه در آسیا از نظر ورود گردشگر محسوب می‌شد و پس از آن جنوب‌شرقی آسیا با ۸ درصد، اقیانوسیه با ۷ درصد و شمال شرق آسیا با ۳ درصد قرار گرفته‌اند.

قاره آمریکا نیز در سال ۲۰۱۷ پذیرای ۲۰۷ میلیون گردشگر بین‌المللی بود که از این میان، آمریکای جنوبی با ۷ درصد، آمریکای‌مرکزی و کارائیب با ۴درصد و آمریکای شمالی نیز با رشد ۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ سهم‌های متفاوتی در رشد گردشگری این قاره داشتند. قاره آفریقا نیز در سال گذشته ۶۲ میلیون گردشگر را درون مرزهای خود دید که بیشتر آن را مدیون شمال آفریقا با ۱۳ درصد است و پس از آن منطقه صحرای آفریقا با رشد ۵ درصدی قرار گرفته است. منطقه خاورمیانه با ورود ۵۸ میلیون گردشگر خارجی در سال ۲۰۱۷ روبه‌رو بود که ناشی از رشد پایدار در بیشتر مناطق و بهبود شرایط در مناطقی است که با افت مواجه بودند.