به عبارت دیگر گردشگری هوشمند به واسطه‌ دسترسی آسان گردشگر به اطلاعات در هر زمان و در هر مکان، نقش مهمی ‌را در کمک به مسافران یا تغییر رفتارشان ایفا می‌کند. از سویی، با توسعه و بهبود روزافزون تکنولوژی تلفن‌های همراه و برنامه‌های هوشمند نه‌تنها طیف وسیعی از امکانات برای پشتیبانی از گردشگران فراهم شده، بلکه از طریق دسترسی آسان و مفید به اینترنت، یک کانال تجاری بسیار مهم در صنعت گردشگری نیز به‌وجود آمده است. در این زمینه با توجه به اهمیت این موضوع یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بررسی، مطالعه رفتار گردشگران در حوزه گردشگری هوشمند است.  به صورت تئوریک، گردشگران مشابه یکدیگر نیستند و در واقع از نظر عواملی چون جنسیت، درآمد، سن، ترجیحات و... با یکدیگر تفاوت‌های آشکاری دارند.

این موضوع موجب می‌شود در تحقیقات گردشگری، رفتار گردشگر به‌عنوان یک سرفصل بسیار مهم به‌شمار آید و به‌عنوان یک پارادایم مهم در گردشگری مطرح شود. این پارادایم به نقش مهم رفتار گردشگر در تصمیم‌گیری به‌منظور انجام یک سفر اشاره دارد. پس از ارائه نظریه رفتار گردشگر پژوهش‌های بسیاری پیرامون موضوع انجام شد اما غالب مطالعات تفاوتی بین رفتار و انگیزه قائل نبودند که این مطالعات فقط با موضوع انگیزه گردشگران و در رشته‌هایی مانند روانشناسی، جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی انجام شده‌اند. برای توضیح، انگیزه یک عامل ناخودآگاه در پاسخ به محرک‌های درونی یا بیرونی فرد است که ممکن است موجب رضایت یک فرد شود. اما در مطالعات رفتار گردشگران هوشمند به‌طور کلی رفتار در سه مرحله مورد ارزیابی قرار می‌گیرد: پیش از خرید، حین مصرف و بعد از مصرف. این سه مرحله ممکن است تحت‌تاثیر عوامل بسیاری از جمله عوامل محیطی، سبک زندگی افراد، رهایی از دنیای مادی، خودشناسی و ارزیابی خود، آرامش، اعتبار، بهبود روابط خویشاوندی و تعامل اجتماعی باشد.

  پیش از خرید

رفتار گردشگر هوشمند پیش از خرید بیشتر در رابطه با افرادی است که تصمیم به خرید یک محصول می‌گیرند که به‌طور کلی بر شناخت نیاز، جست‌وجوی اطلاعات، ارزیابی گزینه‌ها و تصمیم خرید اشاره دارند. این امر، با شناخت یک نیاز که ممکن است توسط محرک‌های بیرونی یا درونی ایجاد شده باشند، شروع می‌شود. از این‌رو، تجربیات پیشین مشتری را به سمت یک محصول خاص که نیاز مذکور را پاسخ می‌دهد، راهنمایی می‌کنند. علاوه‌بر این، پیشنهادهای دیگر افراد، پیام‌های بازرگانی و دیگر محرک‌های بازاریابی می‌توانند بر این موضوع که چه فعالیتی نیاز مشتری را ارضا می‌کند، تاثیر بگذارند. در این زمینه مطالعات گردشگری هوشمند وارد دنیای جدیدی شده که غالبا به بررسی و طبقه‌بندی تجربیات، پیشنهادهای و نظرات دیگر گردشگران می‌پردازد؛ چرا که امروزه با افزایش دسترسی به اینترنت و رواج شبکه‌های اجتماعی، گردشگران بیش از پیش از این رسانه‌ها برای جست‌وجوی اطلاعات، مقایسه خدمات و بررسی نقدها و نظرات دیگر کاربران استفاده می‌کنند. در حال حاضر وب‌سایت TripAdvisor یکی از منابع اطلاعاتی مهم برای گردشگران است که در آن نقدهای دیگر گردشگران را مطالعه می‌کنند.

  حین مصرف

پس از شناسایی نیازها، گردشگران به دنبال اطلاعات درباره کالاها و خدماتی می‌گردند که رضایت آنها را سبب شوند. مصرف‌کنندگان به‌طور معمول منابع فردی و غیرفردی را به‌منظور کسب اطلاعات به‌کار می‌گیرند. پس از کسب اطلاعات مورد نظر گردشگران تصمیم به سفر می‌گیرند و از بین مقصدهای مختلف، یک مقصد را به عنوان گزینه سفر خود انتخاب می‌کنند. در نتیجه رفتار گردشگر ممکن است تحت تاثیر ادراک از ریسک قرار گیرد. در نگرش جدید به مطالعات گردشگری امروزه تحقیقات بسیاری در ارتباط با امنیت، نگرش و درک گردشگران در مقصد و اثر آن بر صنعت گردشگری صورت گرفته است. تعداد زیادی از این مطالعات نشان از کاهش تعداد گردشگران، به دلیل بروز خطرها و تهدیدهای امنیتی دارد. از سویی بسیاری از مطالعات نشان داده در صورتی که اطلاعات مناسب و به موقع در دسترس گردشگر قرار گیرد، ادراک از خطر گردشگر کاهش پیدا می‌کند و به نظرمی‌رسد گردشگری هوشمند این توانایی را دارد که بتواند ادراک از ریسک گردشگران را با انتشار اطلاعات در سطح وسیع و به اشتراک‌گذاری آنها کاهش دهد. از سوی دیگر افراد دسترسی بیشتری به سایت‌های اشتراک‌گذاری و انواع اپلیکیشن‌های گردشگری پیدا کرده‌اند و امکانات بسیاری از جمله برنامه‌ریزی آنلاین، جست‌وجوی اطلاعات مقصد، موقعیت‌یابی و... در اختیار گردشگران قرار دارد.

  پس از مصرف

نهایتا رفتار گردشگر پس از خرید یا بازدید از یک مقصد تحت تاثیر گردشگری هوشمند تغییر یافته است. آنچه امروزه به عنوان تبلیغات دهان به دهان اینترنتی شناخته می‌شود، نقش حائز اهمیتی در انتخاب مقصد از سوی گردشگران دارد. زیرا با ظهور اپلیکیشن‌ها و تلفن‌های هوشمند و سهولت دسترسی افراد به این امکانات، بسیاری از گردشگران نظرات خود را در مورد یک مقصد، شهر یا حتی کوچک‌ترین جزئیات مثل یک کافی شاپ، در اپلیکیشن‌هایی مثل تریپ ادوایز مطرح می‌کنند که این مساله کمک شایان توجهی به انتخاب مقصد از طرف گردشگران بعدی می‌کند.