وی با اشاره به اینکه در شش ماه نخست امسال با کاهش گردشگر خارجی در کشور روبه‌رو بوده‌ایم، تصریح کرد: «در حال تلاش هستیم در شش ماهه دوم امسال این کاهش گردشگر را جبران کنیم و دست‌کم نسبت به سال گذشته عقب نمانیم.» رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور علت عمده کاهش گردشگران زیارتی را حمله به سفارت عربستان دانست؛ اتفاقی که بعد از آن، کشور شاهد افت روند گردشگری زیارتی بود. مونسان با تاکید بر اینکه سازمان متبوعش درصدد جبران این کاهش حضور گردشگر است، یادآور شد: «طی روزهای گذشته معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به عراق سفر کرده و توافقات خوبی با مقامات عراقی به‌دست آمده است.» او البته درباره لغو ویزای دوطرفه با این کشور دو شرط را برشمرد و توضیح داد: «ما برای لغو ویزا با کشورها دو شرط داریم؛ نخست اینکه این‌کار به‌صورت متقابل صورت بگیرد و دیگری آنکه، این کار به سود و منفعت کشور باشد.

اگر لغو ویزا به صورت متقابل بوده و به نفع کشور باشد، ما آماده لغو ویزا با کشورهای مختلف هستیم.» به گفته این مقام مسوول، گاهی لغو ویزا صورت می‌گیرد ولی این کار منجر به افزایش خروج گردشگر از کشور می‌شود که این مساله، چندان به سود ایران نیست. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، گرچه مونسان هم‌اکنون بدون آنکه رقم دقیقی از تعداد گردشگران ورودی به کشور عنوان کند، از کاهش آنها سخن می‌گوید اما پیش از این برخی منابع در معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی با اعلام اعداد و ارقامی، این کاهش را هشدار داده بودند.

شهریور ماه مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری به «ایسنا» اعلام کرده بود که طی سه ماه نخست امسال، یک میلیون و ۱۴۸ هزار و ۵۰ نفر به ایران سفر کردند؛ درحالی که آمار گردشگران سال پیش در زمان مشابه، یک میلیون و ۱۸۷ هزار و ۲۳۳ نفر بود؛ رقمی که حاکی از افت ۹/ ۶ درصدی است. عبدالرضا مهاجری‌نژاد هم البته افت این آمار را منسوب به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و عراق دانسته و گفته بود که در سه ماهه نخست امسال ورود گردشگران از این کشورها با ۹ درصد کاهش مواجه شده که تحت‌تاثیر سه موضوع روابط سیاسی کشورهای حوزه خلیج‌فارس با ایران پس از جریان سفارت عربستان، ناامنی در کشورهای پیرامونی و وضعیت نامناسب اقتصادی در عراق و سوریه بوده است. آمارهای معاونت گردشگری همچنین نشان می‌دهد گردشگران ورودی به ایران در سال ۹۵ نیز با کاهش ۲/ ۵درصدی، رقم چهار میلیون و ۹۱۱ هزار و ۹۲۰ نفر را ثبت کردند. همه این آمارها در حالی مطرح می‌شود که مسوولان ارشد گردشگری کشور برای جذب ۲۰میلیون گردشگر تا ۸ سال آتی هدف‌گذاری کرده‌اند؛ هدف‌گذاری که البته هنوز برنامه جامعی برای آن تدوین نشده است.