روندهای سفر موبایلی در سال 2018

تلفن همراه در قلب درگیر شدن واقعی مصرف‌کننده برای برندهای سفر قرار دارد و با کمک اپلیکیشن‌ها این کار را انجام می‌دهد. با این حال، فرض‌هایی وجود دارد که احتمالا استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها با کاهش همراه باشد. برآوردها حاکی از این است که در سال ۲۰۱۷ مجموع تعداد دانلود اپلیکیشن‌ها به ۱۹۷ میلیارد رسیده و این در حالی است که این تعداد در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۴۹ میلیارد تخمین زده می‌شد. اما گمانه‌زنی‌ها بر این است که تا سال ۲۰۲۱ این تعداد به بیش از ۳۵۲ میلیارد نیز افزایش خواهد یافت. علاوه‌بر این، تحقیقات اخیر این موسسه حاکی از آن است که ۸۲ درصد از مسافران اپلیکیشن‌های سفری به همان اندازه یا بیشتر از سال گذشته را دانلود کرده بودند.

سال گذشته متخصصان این شرکت روندهایی را که برای سفر در سال ۲۰۱۷ وجود داشتند بررسی کرده و مهم‌ترین آنها را از پیدایش مشاوره‌های هوشمند سفر تا روبات‌های چت‌کننده ذکر کرده بودند. در سال ۲۰۱۸ اما فناوری‌های نوین نرخ تغییر را بیش از گذشته شتاب خواهند بخشید و برندهای سفر باید ارزیابی کنند که چه فناوری‌ای آنها را قادر خواهد ساخت تا در هر قدم از مسیر همراه مشتریان خود باشند. دستگاه‌های هوشمند، شخصی‌سازی گسترده، رشد سریع برنامه‌های پیام‌رسان، فناوری بدون اصطکاک، پرداخت‌های موبایلی نوین و فناوری صوتی همگی شکل‌دهنده چگونگی ارتباط مشتریان و مسافران در سال ۲۰۱۸ با برندهای سفر خواهند بود.

در بخشی از این گزارش به تعداد سال‌هایی که طول کشیده است تا برخی محصولات به ۵۰ میلیون کاربر دست پیدا کنند، اشاره شده است. براساس این گزارش، برای الکتریسیته ۴۶ سال طول کشید تا به این رقم دست پیدا کند، این در حالی است که دستیابی به این تعداد برای تلفن ۵۲ سال، برای خودرو ۶۲ سال و برای خطوط هوایی ۶۸ سال، طول کشیده بود. همچنین کسب ۵۰ میلیون کاربر برای کارت اعتباری ۲۸ سال، تلویزیون ۲۲ سال، دستگاه خودپرداز ۱۸ سال، رایانه ۱۴ سال، تلفن همراه ۱۲ سال، اینترنت ۷ سال و آی‌پاد ۴ سال بود. سرویس‌هایی مانند یوتیوب در طول ۴ سال، فیس‌بوک در مدت ۳ سال و توییتر ظرف ۲ سال به این تعداد دست یافته بودند.

گمانه‌زنی‌هایی پیرامون آینده

براساس تحقیقات نیلسن، متخصصان صنعت سفر پیش‌بینی می‌کنند در طول ۱۰ سال آینده، فضای سفر دیجیتال در سراسر جهان با نرخ رشد سالانه ۸/ ۳ درصد افزایش پیدا ‌کند تا به ۴/ ۱۱ تریلیون دلار برسد. براساس همین تحقیقات، ۶۰ درصد از برندهای سفر به دنبال گسترش یا جایگزینی اپلیکیشن خود در سال ۲۰۱۸ هستند. همچنین، ۹۰ درصد از برندهای سفر اعلام کرده‌اند که داشتن یک استراتژی موبایلی برای موفقیت آینده سازمان آنها حیاتی یا بسیار مهم است. علاوه‌بر این، ۸۴درصد از برندهای سفر اعلام کرده بودند قصد دارند در سال ۲۰۱۸ سرمایه‌گذاری خود در حوزه موبایل را افزایش دهند.

گسترش ارتباطات خطوط هوایی

به نظر می‌رسد در سال ۲۰۱۸ تلاش برای به تصاحب درآوردن سفر گسترش پیدا کند. این ایده‌ای است که برندهای سفر به‌ویژه خطوط هوایی نیز در پی آن هستند و می‌توانند مشتریان بیشتری جذب کنند. به عقیده موسسات تحقیقاتی، مرحله بعدی این است که چگونه نه‌تنها در راه هدف جذب مشتری تلاش کرد، بلکه از همه مهم‌تر باید به مسافران کمک کرد تا تجارب خود را به ساده‌ترین شکل ممکن مدیریت کنند. به نظر می‌رسد مرحله بعدی توسعه این باشد که اطلاعات کافی جمع‌آوری شوند و به اشتراک گذاشتن داده‌ها در بین سهامداران صنعت سفر صورت بگیرد.

خطوط هوایی یونایتد، مثالی از آینده خطوط هوایی مبتنی بر داده‌ها است. در کنفرانس سال ۲۰۱۷ نسل جدید سیستم‌های خدمات مسافری خطوط هوایی، یونایتد برخی از کارکردهای آینده را که بر اساس اشتراک داده‌های مربوط به سفر ساخته و طراحی شده بود تا از طریق اپلیکیشن‌ خود، سفر مسافران را به ساده‌ترین شکل ممکن درآورد، نشان داد. این کار، تجربه مسافران در طول تاخیر در پرواز را نیز نشان می‌داد و برای موارد دیگری نیز مانند بررسی هتل مسافر و ارائه گزینه‌ای برای انتخاب پروازهای مختلف نیز طراحی شده بود. براساس نتایج این گزارش، ۵۳ درصد از برندهای سفر احساس می‌کنند مهم است که مسافران خود را پیش‌تر از طریق ارتباطات موبایلی درگیر و در طول سفر و حتی پس از آن نیز این ارتباط را حفظ کنند. از سوی دیگر، ۸۸ درصد از مسافران فکر می‌کنند که داشتن دسترسی به تمام محتوای مورد علاقه خود در یک اپلیکیشن مفید خواهد بود.

اتفاق بزرگ دیگری که در سال ۲۰۱۸ و حتی پس از آن خواهد افتاد، به اتصال داده‌های مربوط به تمام بخش‌های سفر یک مسافر بازمی‌گردد که به خطوط هوایی و سایر نقش‌آفرینان حوزه سفر اجازه می‌دهد مشتریانی بیشتر به دست آورند و آنان را راضی و خشنود نیز نگه دارند. با این حال، موضوع حفظ حریم شخصی و استفاده از چنین داده‌هایی همچنان موضوعی داغ است. این موضوع به‌ویژه در اروپا به شدت پیگیری می‌شود و استفاده نوآورانه از داده‌ها می‌تواند هم بر کسب‌وکار و هم بر مشتریان به خوبی اثر بگذارد.

فناوری صوتی؛ پایان عصر لمسی

مطابق گزارش‌های جهانی، اکنون ۴۰ درصد از بزرگسالان در روز از جست‌وجوی صوتی استفاده می‌کنند و به همین دلیل بدون شک این فناوری در فهرست مهم‌ترین روندهای سال ۲۰۱۸ قرار گرفته است. در جهانی که به شدت نسبت به زمان در حال حساس شدن است، درک این مطلب که چرا این فناوری با چنین گسترشی روبه‌رو شده و ما را قادر به جست‌وجوی سریع‌تر کرده و دستان ما را نیز آزاد می‌گذارد، موضوعی دشوار نیست. به طور معمول ما در دقیقه ۱۵۰ کلمه حرف می‌زنیم اما می‌توانیم حدود ۴۰ کلمه حرف بزنیم. مسافران بیش از پیش با مکالمه با بات‌ها و مشاوران مجازی خو می‌گیرند، به طوری که ۷۰ درصد از درخواست‌ها برای «گوگل اسیستنت» از طریق زبان طبیعی صورت می‌گیرد و مواردی مانند گزینه‌های پروازی و زمان خروج گرفته تا رزرو هتل یا اوبر را از طریق صوتی از تلفن‌های همراه و ساعت‌های هوشمند گرفته تا سایر دستگاه‌ها دربرمی‌گیرد.

افزایش استفاده از فناوری‌های صوتی اثر بزرگ‌تری در زندگی‌های کاربران موبایل در آینده نیز خواهد داشت که با طرح‌های داده‌های ارزان، اپلیکیشن‌های شهودی‌تر و گوشی‌های هوشمند بهتر روبه‌رو هستند و همین امر موجب می‌شود به رغم سواد اندکی که ممکن است داشته باشند، بتوانند به خوبی از این وسایل استفاده کنند. ویژگی این فناوری که افراد را فارغ از استفاده از متن و تایپ کردن می‌کند، مورد توجه قرار گرفته و به همین دلیل فرصت‌های بزرگی برای برندهای سفر به وجود آورده است که با کاربران به بهترین روشی که برای آنها مناسب باشد، برخورد کنند.

در همین حال، بازارهای در حال توسعه قطعا موج دیگری از فناوری مبتنی بر صوتی را ایجاد می‌کنند. در چند سال اخیر، شاهد رشد گسترده منطقه‌ای در کشورهایی مانند هند و کشورهای قاره آفریقا بوده‌ایم که منجر به گذار شدیدی در بازار شده‌اند. تا پایان سال ۲۰۱۶، آمریکای شمالی ۹۵ درصد از کاربران الکسا و گوگل اسیستنت را در اختیار داشت. اما انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۱ و پس از آن حدود ۴۷ درصد از کاربران دستگاه‌های صوتی در آسیا و اقیانوسیه باشند.

تحقیقاتی که به‌تازگی صورت گرفته است، نشان می‌دهد در جریان همین گذار، ۷۲ درصد از مسافران چینی از جست‌وجوی صوتی استفاده می‌کردند؛ در حالی که این میزان برای اتباع بریتانیایی تنها حدود ۳۳ درصد بود. افزون بر این، ۳۱ درصد از برندهای سفر در تحقیقات جدید، اعلام کرده بودند تمایل دارند در سال ۲۰۱۸ در حوزه فناوری صوتی سرمایه‌گذاری کنند. حدود ۲۳ درصد از مسافران نیز اعلام کرده بودند که از جست‌وجوی صوتی استفاده کرده‌اند تا در سال ۲۰۱۷ یک سفر را رزرو کنند.

برخی روندهای دیگر

افزون بر روندهایی که پیش‌تر گفته شد، ۳۳ درصد از مسافران در تحقیقات نوین موسسه «تراول‌پورت دیجیتال» ذکر کرده بودند که انتظار دارند با برندهای سفر از طریق اجتماعی ارتباط برقرار کنند و ۵۱ درصد نیز گفته بودند می‌خواهند این ارتباط از طریق پیغام‌رسانی باشد. همچنین ۲۵ درصد از مسافران گفته بودند یک سفر رزرو شده را از طریق یک پلت‌فرم چت جست‌وجو کرده‌اند. حدود ۶۵ درصد از مسافران نیز نسبت به استفاده از یک پلت‌فرم چت برای جست‌وجو یا رزرو یک سفر در آینده ابراز تمایل کرده بودند. این موارد حاکی از تغییراتی است که در رفتار مصرف‌کننده رخ داده و باید این تغییرات از سوی شرکت‌های سفر مورد توجه قرار بگیرد. این موضوعات می‌تواند منجر به ظهور برندهای جدیدتر شده و برندهای قدیمی را تهدید کند.