کمک‌های دیجیتالی برای امنیت سفر

افزایش نیاز به امنیت سفر

براساس گزارش مذکور، نوآوری، کلیدی برای گسترش رقابت، تحرک و بهره‌وری است. پیشرفت‌های فناورانه فرصت‌هایی را فراهم می‌آورند تا امنیت برای سفرهای هوایی را کارآمدتر کنند؛ درحالیکه تجربه مسافر را بهبود می‌بخشند. بخش هوانوردی، سفر و گردشگری تحت‌فشار قرار دارد زیرا تعداد مسافران رو به افزایش است و همین موضوع سبب می‌شود ریسک‌های موجود، نیازمندی‌های امنیتی و محدودیت‌های ظرفیت زیرساختی افزایش پیدا کند. این فشارها موجب می‌شود سفر امن مسافران بین‌مرزی به تعویق بیفتد و این امر، پیامدهای نامناسبی نیز برای دولت‌ها، کسب و کارها و مسافران در پی دارد. متخصصان پیش‌بینی می‌کنند ترکیب چنین فشارهایی بر تجارب سفر بین‌المللی در حال نزدیک شدن به جاهایی است که می‌تواند رشد آینده این صنعت را با تهدیداتی مواجه کند. این تهدیدات به‌ویژه در سفرهای هوایی قابل‌مشاهده هستند و صاحب‌نظران اعتقاد دارند هزینه‌های مالی و اقتصادی سیستم امنیت فعلی برای صنعت هوانوردی در طول ۱۰ تا ۱۵ سال آینده و همراه با رشد تعداد مسافران هوایی و افزایش میزان نقل و انتقال بارها از طریق هوایی، به سطوح ناپایداری خواهند رسید.

با این حال، نوآوری‌های دیجیتالی در تغییرات امنیت سفر و ارزش مسافرت نقش مهمی ایفا می‌کنند و صنعت سفر باید در این‌باره اقدام کند. طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، بخش‌های عمومی و خصوصی در حال تلاش مستمری هستند تا کارآیی بررسی مرزها را بیش از پیش کنند. این تلاش‌ها برای دولت پتانسیلی فراهم می‌کنند تا از پژوهش و نوآوری بخش خصوصی بیشتر بهره‌مند شوند و با ایجاد اعتماد بیشتر نسبت به مسافران و تجارب سفر نقش مهمی در این حوزه داشته باشند. فراتر از کارآیی فوری مزایای دیجیتالی شدن سفر، فناوری‌های در حال ظهور می‌توانند برای ایجاد تغییراتی در طراحی‌های سیاستی و مکانیزم‌های آژانس‌های دولتی مورد استفاده قرار گیرند تا جابه‌جایی ایمن مردم را با اطمینان انجام دهند. این مفاهیم با استفاده از انقلاب صنعتی چهارم و فناوری‌هایی که به واسطه آن پدید می‌آیند، محقق می‌شوند.

سفر و اقتصاد جهانی

همه اینها در حالی است که بخش هوانوردی و سفر و گردشگری، توسعه اقتصادی جهانی و ایجاد شغل را در پی دارد و در رونق اقتصادی در سراسر جهان نقش مهمی ایفا می‌کند. در سال ۲۰۱۶، این صنعت مستقیما در افزوده شدن ۳/ ۲ تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی جهان نقش داشته و در سراسر جهان ۱۰۹ میلیون نفر اشتغال پایدار ایجاد کرده است. وقتی این صنعت گسترش پیدا کند و آثار وسیع‌تر آن در صنایع و جامعه اثر بگذارد، مشاهده می‌شود که این صنعت ۶/ ۷ تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی جهان اضافه و در اقتصاد جهان ۲۹۲ میلیون شغل را ایجاد کرده است. این میزان تقریبا معادل ۲/ ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان و به معنی آن است که از هر ۱۰ شغل در جهان یکی ناشی از صنعت گردشگری است.

چالش ممانعت از جابه‌جایی‌های غیرقانونی

در همین حال و طبق این گزارش، افزایش قابل‌توجه نقل و انتقال افراد در سطح جهان هیچ نشانه‌ای از کاهش نشان نمی‌دهد. بررسی بارومتر گردشگری جهان حاکی از آن است که میزان ورودی‌های سفرهای بین‌المللی در سال ۲۰۱۶ در مجموع به ۲/ ۱ میلیارد نفر ‌رسید که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ به ۸/ ۱ میلیارد نفر نیز افزایش پیدا کند؛ امری که نشان از رشد متوسط ۳ درصدی به ازای هر سال دارد. بخش هوانوردی، سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۶ شاهد ۴۶ میلیون نفر مسافر بیشتر نسبت به سال ۲۰۱۵ بوده است. صنعت سفر دوره بدون وقفه‌ای از رشد متوالی در هفت سال اخیر را تجربه کرده و بر ثبات صنایع تاکید می‌کند.

چالش سازمان‌های مدیریت مرزی همیشه این بوده که تجارت و سفر را برای اکثر مردمی که به‌طور قانونی از مرزها عبور می‌کنند، تسهیل کنند و در عین حال مانع جابه‌جایی‌های غیرقانونی شوند. کمی بیش از یک قرن است که صنعت سفر از حالتی که نیازی به گذرنامه نبود و نظارت امنیتی کمی اعمال می‌شد، تغییر کرده است. امنیت به‌طور فزاینده‌ای بر مسافران بین‌المللی توجه کرده و سازمان‌های مسوول مرزها در نتیجه افزایش آشوب و نااطمینانی‌ مربوط به تنش‌های ژئوپلیتیک، سیاست‌های امنیتی پیچیده بین‌المللی، تهدیدات تروریسم و به‌وجود آمدن مشکلات فراگیر جهانی احتیاط بیشتری مبذول کرده‌اند.

افزایش سرمایه‌گذاری در امنیت

در نتیجه این رویدادها، سرمایه‌گذاری در امنیت هوایی و خدمات مدیریت مرزی رو به فزونی است. برای مثال، سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌های اروپایی در کمتر از ۱۰ سال دو برابر شده و به ۶/ ۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱رسیده بود. به همین ترتیب، ایالات متحده دست به ارائه وجوه مالی در زمینه امنیت حمل و نقل زده و از آغاز آن تاکنون میزان آن را به‌طور قابل توجهی افزایش داده و از ۲/ ۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۲ به ۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ رسانده است. اگر تغییرات قابل توجهی اتفاق نیفتد، هزینه اجرا و نگهداری سیستم امنیت هوایی فعلی احتمالا در دو دهه آینده به‌طور کامل ناپایدار خواهد شد.

پتانسیل رشد محدود ظرفیت فیزیکی

در عین حال گزارش مجمع جهانی اقتصاد تصریح کرده که با توجه به افزایش مستمر سفرهای بین‌المللی جهانی، فرودگاه‌ها در حال دستیابی به ظرفیت کامل خود هستند. درحالی‌که برخی کشورها جا دارند تا تعداد فرودگاه‌های عملیاتی خود را افزایش دهند، اغلب فرودگاه‌های کشورهای آسیایی در مرز حداکثر کارکرد ظرفیت خود هستند و برآورد می‌شود ۱۰۰ میلیون مسافر در هر سال وارد منطقه آسیا- اقیانوسیه شوند. در برخی فرودگاه‌های اروپایی، پایانه‌های جدیدی ساخته می‌شوند تا ظرفیت فنی و حداکثر کارکرد آنها را افزایش دهند. با این حال، اغلب زمان زیادی طول می‌کشد تا چنین پایانه‌های جدیدی عملیاتی شوند و مشکلاتی مانند صف‌های طولانی را حل کنند. دولت‌ها و فرودگاه‌ها همچنین می‌توانند انتظار داشته باشند از سوی برخی افراد با مقاومت روبه‌رو شوند. با محدودیت‌هایی که بر سر راه توسعه فضا و گسترش فرودگاه‌ها وجود دارد، فرودگاه‌ها باید به دنبال راه‌های جایگزینی باشند تا با رشد مورد انتظار در سفرهای بین‌المللی تطابق پیدا کنند.

مشکلات موجود در امنیت سفر

افزایش سریع سفرهای بین‌المللی، افزایش نیاز به امنیت و پتانسیل رشد محدود می‌تواند موجب مشکلاتی برای دولت‌ها، کسب‌وکارها و مسافران شود. طبق گزارش مذکور، به‌طور کلی فرآیند سفر ۱۶ گام را از برنامه‌ریزی پیش از سفر گرفته تا پایان سفر شامل می‌شوند. در هر یک از این گام‌ها مشکلاتی وجود دارد. برای مثال، در مورد درخواست ویزا و نظارت، مسائلی مانند نااطمینانی در مورد نیازمندی‌های صدور ویزا، نااطمینانی در مورد نحوه برخورد و تعامل نگهبانان مرزی، اسناد زیادی که باید به سفارت ارائه شوند و فقدان یکپارچگی بین هویت فیزیکی و دیجیتال وجود دارد. در مورد نظارت امنیتی نیز تفاوت روندهای نظارتی برای مسافران اضطراب ایجاد می‌کند و علاوه‌بر آن، محدودیت‌های ظرفیتی در ایست ‌بازرسی‌های امنیتی و نیز فقدان دانش در مورد رویکردهای نظارتی مسافران و بروز ازدحام، از مسائلی هستند که برای گردشگران دشواری‌هایی ایجاد می‌کنند و موجب نارضایتی آنان می‌شوند.

فرصت‌های دیجیتالی امنیت

اما درحالی‌که مشکلات فوق در سفر و امنیت وجود دارد، همچنان بحث امنیت یک دغدغه محوری در صنعت هوایی، توریسم و سفر محسوب می‌شود. انقلاب صنعتی چهارم، جهان‌های دیجیتال و فیزیکی را ترکیب می‌کند و راهی انقلابی در مورد آنچه رهبران جهانی در مورد امنیت فکر می‌کنند، ایجاد می‌کنند. براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، به مرور با فناوری اتوماسیون بیشتر در مرزها، کارآمدی در مدیریت ورود و خروج مسافران افزایش پیدا خواهد کرد. قابلیت‌های فناوری‌های پیشرفته فراتر از اتوماسیون نیز می‌روند و وارد حوزه بیومتریک و تحلیل پیش‌بینی می‌شوند که توانایی بازطراحی کامل فرآیندهای نظارت بر مسافران را ایجاد کرده و آنها را قادر می‌سازد تا به گونه‌ای پیشرفته مسافران کم‌ریسک را سریع‌تر از پیش راه بیندازند. بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۵، ارزش فناوری‌های دیجیتال انقلاب صنعتی چهارم برای بهبود امنیت سفر حدود ۱۰ میلیارد دلار در خطوط هوایی، فرودگاه‌ها و هتل‌ها برآورد می‌شود ۷ میلیارد دلار برای حل مشکلات مربوط به کارآیی و ۳ میلیارد دلار برای حل مشکلات ترافیک هوایی رو به فزونی خواهد بود. در همین دوره طبق تخمین‌ها، ارزش اجتماعی آن در صرفه‌جویی در زمان و هزینه به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد. گذار به جامعه دیجیتالی فرصت بزرگی برای گردشگران ایجاد می‌کند که تجربه امن و بهینه‌ای را گذرانده و علیه فشارهای زیرساختی و تقاضاهای امنیتی موجود باشند.