به‌گزارش میراث‌آریا، سازمان میراث‌فرهنگی با توجه به اینکه پل ورودی شهر تاریخی شوش منظر این شهر باستانی را مخدوش کرده و همچنین هرگونه جایگزین مشکل ورودی این شهر را حل نکرده است، به وزیر راه‌وشهرسازی نامه نوشته و از وی خواستار بررسی پیشنهاد طرح کمربندی شده است. علی‌اصغر مونسان درخصوص این نامه، با اشاره به اینکه جاده سراسری اندیمشک ـ اهواز از عرصه ملی شهر باستانی شوش که امروز به مقصد جهانی گردشگری تبدیل شده، عبور کرده است، گفت: «احداث پل روگذر در ورودی این شهر در دو دهه پیش منظر شهر باستانی شوش را مخدوش کرده و برداشتن این پل به مطالبه عمومی شهروندان تبدیل شده است.» معاون رئیس جمهوری افزود: «از آنجا که هر گزینه جایگزین مشکل اساسی شهروندان این شهر و گردشگران را به‌لحاظ ایمنی حل نمی‌کند، ایجاد مسیر کمربندی به‌منظور هدایت مسیر ماشین‌آلات سنگین به بیرون شهر به وزیر راه‌وشهرسازی مبنی بر اقدام در این زمینه پیشنهاد شد.»

براساس این خبر، اول هفته جاری به‌منظور هم‌اندیشی در حل مشکل مورد نظر، نشستی با حضور فرماندار، شهردار، اعضای شورای شهر و نماینده مردم شهرستان شوش در مجلس شورای‌اسلامی به همراه مدیر‌کل میراث‌فرهنگی استان خوزستان و با معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تشکیل شد. در همین حال  به گزارش «دنیای اقتصاد» جامعه‌ باستان‌شناسی ایران در نامه‌ای که روز گذشته منتشر شد، خطاب به معاون شهرسازی نوشته بودند: «در دولت دهم، به بهانه‌ بهینه کردن وضعیت راه و جاده، بحثی درباره‌ تعویض پل روگذر شوش-اندیمشک و تبدیل آن به «زیرگذر» مطرح شد که متاسفانه اخیرا این طرح به اجرا گذاشته شده و بنا بر اخبار هم‌اینک پل روگذر مذکور در حال تخریب و تغییر کاربری است. این در حالی است که تاسیسات مذکور درون عرصه و حریم باستانی مصوب ملی و جهانی قرار دارند و چنین فعالیتی مغایر قواعد و ضوابط میراثی است.»

آنها تاکید کرده بودند که تعلل در پیشگیری از این اقدام ویرانگر، نه‌تنها خسارات جبران‌ناپذیری برای میراث و سرمایه‌های تاریخی و فرهنگی کشور در پی خواهد داشت بلکه بازتاب‌های منفی و وسیع جهانی نیز به دنبال خواهد آورد که برای وجهه و حیثیت میهن، ملت و دولت ما ناخوشایند خواهد بود. شهر باستانی شوش یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شناخته شده جهان و طبق اسناد باستانی از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین شهرهای باستانی ایران و جهان بوده است. این شهر باستانی روزگاری مرکز برخورد دو تمدن مهم بوده که هریک به سهم خود در دیگری تاثیر داشته است. عرصه و حریم حفاظتی شهر شوش در سال ۱۳۷۸ تعیین شد و در سال ۱۳۹۲ به تصویب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور رسید. کارشناسان تاکید می‌کنند که ضوابط محدوده‌ عرصه و حریم شهر باستانی شوش باید ملاک عمل نهادها و سازمان‌های تابعه دولت، ازجمله وزارتخانه‌ راه و شهرسازی باشد.