5/ 2 میلیون ایرانی، مسافران ترکیه 2017

  دورنمای گردشگری ترکیه

براساس آماری که به تازگی منتشر شده است، شمار گردشگران ورودی به ترکیه در ماه دسامبر ۲۰۱۷ به ۲ میلیون و ۷۷ هزار نفر رسید که نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۱۶ افزایش ۴۹/ ۲۳ درصدی نشان می‌دهد. با این تعداد گردشگر ورودی، مجموع توریست‌های ورودی به ترکیه در کل سال ۲۰۱۷ به حدود ۳۸ میلیون نفر رسید. این تعداد نسبت به سال ۲۰۱۶ افزایش تقریبا ۲۳ درصدی یافته است و حاکی از احیای صنعت گردشگری ترکیه پس از مشکلات فراوان سال ۲۰۱۶ است؛ مشکلاتی که دامنه وسیعی از درگیری‌های داخلی و کودتای نافرجام گرفته تا مشکلات سیاسی با روسیه و انجام عملیات تروریستی در این کشور را در برمی‌گرفت.

این مشکلات موجب شده بود شمار توریست‌های ورودی به ترکیه از بیش از ۱/ ۴۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ به حدود ۹/ ۳۰ میلیون نفر در پایان سال ۲۰۱۶ برسد و اکنون با تلاش‌هایی که این کشور انجام داده، توانسته در سال ۲۰۱۷ بیش از ۷ میلیون گردشگر را دوباره به ترکیه جذب کند.  البته باید توجه کرد در این میان ۵۶/ ۵ میلیون نفر از کسانی که به ترکیه وارد شده‌اند نیز از اتباع این کشور بودند که در خارج از کشور زندگی می‌کنند. با این حساب، می‌توان گفت شمار گردشگران خارجی ورودی به ترکیه در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۵/ ۲۵ میلیون نفر بوده و در سال ۲۰۱۷ به ۴۱/ ۳۲ میلیون نفر رسیده که حاکی از رشد ۸۴/ ۲۷ درصدی در این یک‌سال است. تعداد گردشگران خارجی ورودی به ترکیه در سال ۲۰۱۵ نیز حدود ۲۴/ ۳۶ میلیون نفر بود.

  مبادی برتر

نگاهی به مبادی برتر گردشگری ترکیه نشان می‌دهد در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷، گرجستان با فرستادن ۱۸۷ هزار و ۴۶۳ گردشگر، رتبه نخست مبادی برتر گردشگری ترکیه را در اختیار داشته و ایران تنها با اختلاف ۱۷۱ نفر کمتر در رتبه دوم قرار گرفته است. بلغارستان نیز با ۱۶۳ هزار گردشگر رتبه سوم و آلمان و روسیه نیز به ترتیب با ۱۳۳و۶۸هزار گردشگر جایگاه چهارم و پنجم را در دست داشته‌اند. به این ترتیب در ماه دسامبر، گرجستان، ایران، بلغارستان، آلمان و روسیه به ترتیب ۱۱، ۹۹/ ۱۰، ۵۸/ ۹، ۷۹/ ۷ و ۰۱/ ۴ درصد از گردشگران خارجی وارد شده به ترکیه را به خود اختصاص داده‌اند. در مجموع، ترکیه در ماه دسامبر پذیرای حدود یک میلیون و ۷۰۴هزار گردشگر خارجی بوده است که نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش ۴۰۲ هزار نفری نشان می‌دهد.

همچنین با احتساب این آمار جدید، در سراسر سال ۲۰۱۷ میلادی، روسیه با فرستادن ۷۱۵/ ۴ میلیون گردشگر به این کشور و اختصاص دادن ۵۵/ ۱۴ درصد از کل گردشگران خارجی ورودی به ترکیه برترین مبدا بوده است. پس از آن نیز آلمان با داشتن ۰۶/ ۱۱ درصد از مجموع گردشگران خارجی وارد شده به این کشور که معادل با ۵۸۵/ ۳ میلیون نفر هستند، رتبه دوم را در اختیار داشته است. ایران نیز در این میان با ۵۰۲/ ۲ میلیون نفر رتبه سوم را در اختیار گرفته و ۷۲/ ۷ درصد از گردشگران ترکیه ایرانی بوده‌اند. گرجستان و بلغارستان نیز به ترتیب با ۴۳۹/ ۲ و ۸۵۳/ ۱ میلیون گردشگر، رتبه‌های بعدی مبادی برتر گردشگری ترکیه را به خود اختصاص داده‌اند. گرجستان ۵۲/ ۷ درصد و بلغارستان ۷۲/ ۵ درصد از کل گردشگران وارد شده به ترکیه را دربرگرفته بودند.

  عواید ۲۰ میلیارد دلاری

آمار منتشر شده همچنین نشان می‌دهد مجموع عواید حاصل از گردشگران خارجی وارد شده به ترکیه در سال ۲۰۱۷ به حدود ۲۰میلیارد و ۲۲۳ میلیون دلار رسیده که نسبت به سال گذشته میلادی افزایش حدودا ۴ میلیارد و ۲۳۲ میلیون دلاری پیدا کرده اما همچنان نسبت به سال‌های ۲۰۱۵ و قبل از آن کمتر است. در سال ۲۰۱۵ این عواید ۲۵ میلیارد و ۴۳۹ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۴ معادل ۲۷ میلیارد و ۷۷۸ میلیون دلار بود. با این حال، میانگین عواید حاصل از هر گردشگر در سال ۲۰۱۷ به ۶۳۰ دلار رسیده است، درحالی‌که این میزان در سال ۲۰۱۶ حدود ۶۳۰ دلار و در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به ترتیب ۷۱۵ و ۷۷۵ دلار بوده است. همچنین با احتساب عواید گردشگری شهروندان این کشور، میزان کل عواید به دست آمده در ترکیه به حدود ۲۶ میلیارد و ۲۸۴ میلیون دلار یعنی ۶۸۱ دلار به ازای هر گردشگر رسیده؛ درحالی‌که این میزان در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۲میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار و به ازای هر گردشگر ۷۰۵ دلار بوده است.