حالا در شرایطی که معاون اجرایی فدراسیون فوتبال اعلام کرده فیفا برای فروش بلیت در ایران نماینده ندارد، برخی از آژانس‌ها ادعا می‌کنند اگر تورهای آنها را بخرید بلیتتان تضمین‌شده است و برخی نیز خود را نماینده فیفا می‌نامند. یکی از فعالان آژانس‌های مسافرتی کشور در این خصوص به خبرگزاری مهر گفته است: «ما تور جام جهانی روسیه را برای حداقل ٧ و حداکثر ١٣ شب، از ١٢ تا ١٦ میلیون تومان بسته‌ایم. قیمت هتل و تعداد بلیت بازی نیز باعث متغیر شدن نرخ تور می‌شود. البته این نرخ غیر از بلیت بازی است؛ چون دو نوع بلیت اکونومی‌ و VIP وجود دارد و هر کسی که بخواهد آن را بگیرد به این نرخ حدود ٣٠٠ دلار اضافه می‌کند.» حسینی با بیان اینکه امسال فیفا همه هتل‌ها را در دست گرفته تا بازار سیاه به‌وجود نیاید، تصریح کرده است: «اگر آژانسی قبلا با هتل‌های روسیه کار می‌کرد اکنون دیگر از آن رابطه نمی‌تواند استفاده کند و هتل بگیرد. بنابراین پیدا کردن هتل در روسیه سخت شده است؛ اما این باعث نشده که هتل‌ها گران‌تر شود.» وی درباره نمایندگی فیفا در ایران نیز گفته است: «به ما از طریق فیفا ایمیل شد و نماینده آن نیز به دفتر ما آمد و اعلام کرد که نماینده هستیم. تفاوت ما با بقیه در این است که بلیت بازی‌ها صددرصد تضمین‌شده است.»

فیفا نماینده ندارد

اما این ادعاها درحالی مطرح شده که یکی از اعضای جامعه تورگردانان اعلام کرده فیفا هیچ نماینده‌ای در ایران برای فروش بلیت ندارد و تنها از طریق سایت فدراسیون فوتبال است که می‌توان برای خرید بلیت اقدام کرد. اکبر غمخوار خاطرنشان کرده است: «فیفا دو روش برای فروش بلیت دارد؛ یکی اینکه وارد سایت فیفا شده و با کارت بین‌المللی بلیت خریداری شود یا از فدراسیون فوتبال ایران با کارت شتاب.» به گفته او، امسال ID کارت را نیز اضافه کرده‌اند که همه اطلاعات فرد در آن درج شده و اکنون آن را رزرو می‌کنید تا بعدا به شما بلیت داده شود. بنابراین وقتی تعداد ثبت‌نام‌کنندگان زیاد شد، آن را قرعه‌کشی می‌کنند و نمی‌توان گفت حتما بلیت رزرو شده در اختیار فرد قرار می‌گیرد.

برخورد با آژانس‌های خاطی

در همین حال، معاون اجرایی دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران نیز به خبرگزاری مهر گفته است: «فیفا به هیچ آژانس، شخص یا نهاد مشخصی اجازه بلیت‌فروشی نداده است، بلکه باید از طریق سایت اقدام شود.» علی خطیر تصریح کرده: «ما چون کارت بین‌المللی خرید در ایران نداریم، سهمیه گرفتیم و از طریق فدراسیون در اختیار مردم گذاشتیم. برخی از بلیت‌ها، بلیت مهمان‌نوازانه هستند که در کنار این بلیت‌ها خدمات پذیرایی محدودی نیز ارائه می‌شود. این بلیت‌ها درجه یک هستند اما برخی به اشتباه این بلیت را VIP می‌نامند. این بلیت‌ها نیز از سوی فیفا به شرکتی روسی داده شده که آن شرکت هم با برخی از آژانس‌ها قرارداد دارد. این دو آژانس در ایران حق بلیت‌فروشی ندارند و فقط پکیج‌ بلیت مهمان‌نوازانه را می‌فروشند. حتی آنها نیز حق ندارند آژانس دیگری را نماینده خود معرفی کنند چون خودشان هم نماینده یک شرکت روسی هستند.»

وی با اظهار بی‌اطلاعی از انگیزه برخی آژانس‌ها که بلیت‌ها را تضمین‌شده می‌دانند، تاکید کرده است: «امسال نمی‌توان با هر نامی‌ رزرو انجام داد یا جلوتر چندین بلیت خرید. ما نام بسیاری از افراد را که می‌خواستند چندین بلیت در اختیار داشته باشند از فهرست رزروها حذف کرده‌ایم. حتی بعضی از افراد یک ایمیل برای چندین رزرو داده بودند و ما متوجه شدیم این ایمیل‌ها برای اشخاص نیست.» این مقام فدراسیون فوتبال کشور با تاکید بر اینکه اگر بلیت به وسیله واسطه خریداری شود یا به نام فرد دیگری رزرو شده باشد، کنسل خواهد شد، یادآوری کرده است: «اگر فیفا امسال سخت گرفته به خاطر حذف بازار سیاه است.» به گفته خطیر، هر بلیتی که با اسم آژانسی فروخته شود بلاک خواهد شد و پولی نیز به خریدار تعلق نمی‌گیرد. او خاطرنشان کرده که با افرادی که خود را نماینده فیفا معرفی کنند برخورد خواهد شد.

معاون اجرایی دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران در نهایت درباره اینکه برخی اعلام می‌کنند طی مدت مسابقات جام‌جهانی، ویزای روسیه به افرادی که بلیت بازی نداشته باشند، تعلق نمی‌گیرد توضیح داده است: «نمی‌دانم چنین چیزی هست یا نه اما به هر حال حتما افرادی هستند که می‌خواهند با هدفی غیر از دیدن بازی‌ها به روسیه سفر کنند. بنابراین دور از ذهن است که راه ورود آنها را بگیرند.» به گزارش «دنیای اقتصاد»، حالا در شرایطی که بازار سفرهای جام‌جهانی در یک وضعیت پرتقاضا به سر می‌برد، برخی از عرضه‌کنندگان سفر درصدد برآمده‌اند تا به این ترتیب از متقاضیان سوء استفاده کنند. اما چنان‌که مسوولان فدراسیون و تورگردانان نیز می‌گویند خبری از بلیت‌های تضمین‌شده و نماینده فیفا نیست و هموطنان چنانچه می‌خواهند جام جهانی را از نزدیک دنبال کنند، باید از طریق سایت جام جهانی یا فدراسیون فوتبال اقدام کنند.