به گزارش «ایسنا»، از چهار سال پیش تا امروز هرازگاهی نام «ثابت پاسال» سر زبان‌ها بود تا اینکه سرانجام این بنای تاریخی ۳۱ خرداد امسال در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. همان زمان، مهدی چمران، رئیس وقت شورای شهر تهران گفت که شورای شهر تهران پیشنهاد داده است که در آنجا مسجد بسازند. با این حال آخرین صحبت‌های مسوولان میراث‌فرهنگی درباره‌ ثابت‌پاسال، حاکی از پابرجا ماندن این خانه تاریخی و ساخت یک مرکز اقامتی در کنار آن بود. در نهایت شهریور ماه امسال مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی اعلام کرد: «برای تعیین حریم این محوطه‌ تاریخی، نخست باید اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران پیشنهاد حریم این بنای تاریخی را به ما بدهد تا ما بتوانیم آن را به تصویب برسانیم.»

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این زمینه به «ایسنا» گفت: «ثابت پاسال، دو بحث دارد؛ یکی جریانی که به دنبال آن این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و دیگری موضوع معماری و شهرسازی آن است.» محمدحسن طالبیان در ادامه با طرح این سوال که آیا در چنین بنایی با توجه به ضوابط موجود اجازه‌ کار می‌دهند، تصریح کرد: «این طرح برای اجرایی شدن باید به کمیسیون ماده ۵ برده شود و ببینیم آیا اعضا آن را می‌پذیرند یا خیر.» وی با بیان این نظر که طرح کلی است اما جایی تایید نشده است، خاطرنشان کرد: «باید این طرح به کمیسیون ماده ۵ و شورای‌عالی معماری و شهرسازی برود چون بارگذاری سنگین دارد. باید دید با ضوابط میراثی  جور می‌شود یا خیر.»

طالبیان با بیان این نکته که هر پروژه‌ای باید به کمیسیون ماده ۵ بیاید تا بعد از بررسی به آن رسما جواب داده شود، افزود: «زمانی‌که طرح دست ما رسید، نخست در کارگروه میراث‌فرهنگی ارائه و بررسی و سپس نظرها اعلام می‌شود.» او شایعاتی که گفته می‌شود استان تهران این طرح را تائید کرده است را رد کرد و گفت: «امکان ندارد این طرح را تایید کرده باشند. ممکن است یک چارچوب داده شود که مثلا اگر قرار است ساخته شود، کجا ساخته شود. اما آن زمان هم که بحث بود، باید بررسی شود. اگر بخواهیم به بحث زمین‌های اطراف هم وارد شویم درست نیست. باید کاری کنیم که این بنا سالم بماند. مالک نیز چند زمین خریده است، اما ساختمانی که از نظر ضوابط شهرسازی و بارگذاری باید رعایت شود، بنای تاریخی ثابت‌پاسال است.»

طالبیان در نهایت بیان کرد: «علاوه بر لزوم اعلام نظر از سوی کمیسیون ماده ۵، نظرات میراث‌فرهنگی نیز نخست به کمیته شورای فنی می‌رود، سپس کارگروه معاونت میراث‌فرهنگی سازمان و میراث‌فرهنگی استان تهران همگی جمع‌شده و یک نتیجه را اعلام می‌کنند که آن فرآیند این اقدام است.» سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران نیز پیشتر با رد طرحی که به عنوان آخرین طرح ثابت پاسال معرفی می‌شود، گفته بود: «این طرح اعلام شده نیست و از سوی ما نیز چنین طرحی تائید نشده است. نخست یک طرح دم‌دستی برای ما آوردند که اعلام کردیم مشروط بر اینکه با ما هماهنگ باشند، اجازه‌ کار دارند. محدودیت‌هایی نیز مشروط بر حفظ کامل بنای تاریخی گذاشتیم.» با همه این حرف‌ها اما ظاهرا سرنوشت ثابت‌پاسال هنوز در هاله‌ای از ابهام است.