قیاس مع‌الفارق

رئیس اتحادیه هتلداران استان تهران در این باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «اوضاع اجتماعی و سیاسی، عوارض‌های متعدد، پایداری قوانین و آیین‌نامه‌ها، مالیات بر ارزش افزوده و دیگر مالیات‌ها، تامین زمین مناسب هتل از سوی شهرداری‌ها، تسهیلات بیمه‌ای اعم از پرسنلی و سایر بیمه‌ها، بستر مناسب فضای اقتصاد رقابتی، شیوه نرخ‌گذاری‌ و... بخشی از عوامل موثر در کاهش نرخ هتل‌ها هستند.» محمد علی فرخمهر معتقد است، سرمایه‌گذار هتلی در صورت دستیابی به آنچه گفته شد امکان شکستن نرخ مصوب سازمان میراث فرهنگی را نیز خواهد داشت. وی همچنین با بیان اینکه بعضا هزینه‌های هتل‌های ایران با کشورهای همسایه مقایسه می‌شود، تصریح می‌کند: «در این کشورها در خصوص سیاست‌های جذب گردشگر، اجماع عمومی دست‌اندرکاران و مسوولان وجود دارد.

به این ترتیب همسویی ایرلاین، آژانس و هتل برای جذب گردشگر چینش یک پازل هماهنگ است. در این کشورها مسوولان می‌دانند با کاهش هزینه‌های اولیه ایرلاین، آژانس و هتل، گردشگر با حضور خود از سایر امکانات کشور بهره می‌گیرد و در آن مقصد هزینه می‌کند و به این ترتیب درآمد گردشگری در آن کشور رشد خواهد کرد. بر این اساس، ایرلاین و آژانس و هتل هرکدام برای دستیابی به سود خود به‌صورت جزیره‌ای عمل نخواهند کرد.» به باور فرخمهر، ارزان‌سازی سفر برای گردشگر از پرواز تا هتل بیانگر نگاه ملی نسبت به جذب گردشگر است.  این فعال هتلداری همچنین اضافه می‌کند: «با توجه به دیدگاه و اعتقادات دینی که ما در کشور داریم، هتل‌ها ملزم به رعایت شئون اسلامی و قوانین جاری هستند؛ این درحالی است که هتل‌های سایر کشورها از ده‌ها درآمد جانبی در هتل برخوردارند و از آنها سودهای کلان می‌برند که بر قیمت تمام شده آن موثر است.»

رئیس اتحادیه هتلداران استان تهران همچنین خاطرنشان می‌کند: «در این شرایط کمتر بودن نرخ هتل در کشورهای مجاور نسبت به ایران مشخص می‌شود. درواقع برخی سوبسیدهای دولتی به صنعت گردشگری و تامین زیرساخت‌های آن باعث ارزان شدن سفر و ورود خیل عظیمی از گردشگران به این کشورها می‌شود. متاسفانه تحلیلگران فقط قیمت‌های هتل‌ها و کاهش چشمگیر آن را می‌بینند، اما محورهای تاثیرگذار را نه.» با این‌همه، گره گرانی بسته‌های سفر ظاهرا قرار نیست به این آسانی‌ها باز شود. هر کدام از بخش‌های درگیر در امر گردشگری دچار چالش‌هایی هستند که مانع کاهش قیمت بسته‌های سفر می‌شود. تسهیل امور از دریچه یک پنجره واحد شاید بتواند گامی استوار برای خروج از این وضعیت باشد.