تجربه هوای بهاری در زمستانِ «گمبرون»

در این دوره از سال این بندر آب‌وهوایی خنک و ملایم دارد و گردش در ساحل‌های آن اوقاتی فرح‌بخش را رقم خواهد زد. پیش از حمله پرتغالی‌ها به جنوب ایران این شهر «بندر گمبرون» خوانده می‌شد اما در سال ۱۶۲۲ میلادی و با شکست خوردن پرتغالی‌ها از سپاه ایران در این منطقه، نام آن به افتخار پادشاه وقت صفوی به بندر عباس تغییر پیدا کرد. موقعیت استثنایی جغرافیایی این بندر در جنوب ایران و همچنین پیشینه کهن آن موجب شده است که به لحاظ داشته‌های فرهنگی و تاریخی و جاذبه‌های گردشگری، بندرعباس شهری غنی به حساب آید.  در کنار ساحل دیدنی و چشم‌نواز این بندر که افق آن خلیج‌فارس و تنگه هرمز را در بر می‌گیرد، بازدید از «معبد هندوها» در سفر به این شهر پیشنهاد می‌شود. بندرعباس از گذشته‌های دور نقش مهمی در مناسبات تجاری و سیاسی ایران و هند ایفا می‌کرده و این بنای متفاوت که معماری آن وامدار معماری هندی است در سال ۱۲۱۰ هجری قمری توسط تجار این کشور ساخته شده است.

همچنین مسجد جامع دلگشا، عمارت کلاه‌فرنگی و حمام گله‌داری از دیگر مکان‌های جذاب و دیدنی بندر هستند که بازدید از آنها سفر شما به این شهر را هیجان‌انگیزتر خواهد کرد. همچنین با گشت زدن در بازار مسقف عیوضی‌ها و راسته‌های تودرتوی آن می‌توانید هم مردم محلی و پوشش چشم‌نواز و خوش‌رنگ آنها و مراسم‌هایی همچون نقش حنا را ببینید و هم ماهی و میگوی تازه صید شده از دریا را بخرید.  این امکان نیز وجود دارد که در رستوران‌های بندرعباس غذاهای متنوع و خوش‌طعم دریایی را با بهترین کیفیت میل کنید. به بندرعباس لقب شهر خوراک‌های دریایی را نسبت می‌دهند. در بین غذاهای این بندر، «هواری» محبوب‌ترین خوراک به‌شمار می‌رود که با ماهی و میگو طبخ می‌شود. همچنین مهیاوه، عنکاس، قلیه ماهی، قلیه میگو، ماهی حلوا سیاه و خوراک کلموک نیز از دیگر غذاهای لذیذ موجود در رستوران‌های سنتی این منطقه است که امتحان‌کردن آن به گردشگران این شهر توصیه می‌شود.

 سوغات این شهر نیز برخاسته از اقلیم آن است و خرما و صنایع دستی دریایی و زیورآلات از آن جمله‌اند. بندرعباس تنها شهر ایران است که از زیرساخت‌های حمل و نقل در چهار حوزه هوایی، زمینی، دریایی و ریلی برخوردار است و بنابراین برای گردشگران انواع راه‌های ارتباطی برای رسیدن به آن فراهم است. در صورتی که تمایل داشته باشید خودروی خود را در سفر به این شهر به همراه داشته باشید اما نمی‌خواهید تمام مسیر را رانندگی کنید می‌توانید با هزینه‌ای معقول آن را همراه با خود سوار قطار کنید و در آنجا تحویل بگیرید.  برای اقامت نیز بسته به ذائقه‌تان طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها پیش روی شما است؛ از هتل‌های لوکس گرفته تا اقامتگاه‌های بومی و محلی!