پاسخ به سه مناقشه اقامتی

به گزارش «دنیای اقتصاد»، با این‌همه محمد محب‌خدایی در این نشست با رد سیاست‌گذاری این سازمان در راستای آزادسازی نرخ اقامتگاه‌ها و هتل‌ها و با آوردن دلیل کنترل قیمت‌ها برای ارزان‌سازی سفر اظهار کرد: «در جلسه‌ای که با جامعه هتلداران خواهیم داشت، تصمیم داریم قیمت هتل‌ها را به صورت فصلی و تقویمی اعلام کنیم. در این خصوص هتلداران نیز ورود پیدا کرده‌اند و انگیزه اصلی این است که قیمت‌ها متعادل و نظارت‌ها بیشتر شود. به این ترتیب در نوروز پیش رو، با دستور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با هماهنگی هتلداران استان‌های مختلف، شاهد تخفیف‌های هتلی خواهیم بود.» این درحالی است که یکی از مسائل مناقشه‌برانگیز در کسب‌وکارهای مرتبط با گردشگری در کشور، مساله نرخ‌گذاری خدمات اقامتی و هتل‌ها است که این امر به شکل دستوری و بر اساس مصوبات دولتی صورت می‌گیرد و بنگاه‌های خصوصی فعال در این حوزه اختیار و قدرت عمل چندانی برای مدیریت مالی و ارائه بسته‌های متنوع قیمتی ندارند.

وی همچنین در خصوص دیگر مساله مناقشه‌برانگیز اقامتی، یعنی اسکان مسافران نوروزی در مدارس به‌جای مراکز و بنگاه‌های ارائه خدمات اقامتی افزود: «آنچه در این خصوص مساله‌ساز شده بود این بود که برخی از این مدارس در ایام نوروز به افرادی خارج از خانواده فرهنگیان خدمات ارائه می‌دادند و این امر دخالتی ناعادلانه در کسب‌وکار هتلداران و مراکز اقامتی است. امسال در شورای هماهنگی سفرهای نوروزی نمایندگان وزارت آموزش و پرورش حضور دارند و این موضوع با آنها مطرح شده و بنا است برای نوروز امسال و در این خصوص اقدامات لازم صورت گیرد. همچنین مقرر شده هتل‌های تهران اتاق‌های خود را با تخفیف ۵۰ درصد به فرهنگیان ارائه کنند تا فعالیت اسکان نوروزی مدارس کمترین لطمه را برای کسب‌وکار هتلداری داشته باشد.» معاون گردشگری کشور همچنین در خصوص آخرین وضعیت خانه‌مسافرها خاطرنشان کرد: «آنچه مقرر شد ساماندهی این اماکن بود و نه تعطیلی آنها. به این منظور صدور مجوزهای جدید متوقف شده است تا فعالیت بنگاه‌های موجود در چارچوب مشخصی که مخل کسب‌وکار هتل‌ها نباشد قرار گیرد و پس از آن است که صدور مجوزهای جدید از سر گرفته خواهد شد.»

گره قانونی حذف مالیات بر ارزش افزوده

در این نشست محب‌خدایی در پاسخ به وضعیت حذف مالیات بر ارزش افزوده از تورهای ورودی خاطرنشان کرد: «در این خصوص با سازمان امور مالیاتی و اداره دارایی به توافقات اولیه رسیده‌ و توانسته‌ایم آنها را قانع کنیم که فعالیت‌های این حوزه، صادرات خدمات است. اما یک گره قانونی در این خصوص وجود دارد. آنچه در قانون قید شده، حذف مالیات بر ارزش افزوده به دسته‌ای از فعالیت‌های خدماتی تعلق خواهد گرفت که آن خدمات خارج از کشور ارائه شوند. بر این اساس در تلاش هستیم طی جلسات آتی این مساله را حل کنیم.»

همچنین علت به تعویق افتادن افتتاحیه رویداد «تبریز ۲۰۱۸» نیز از دیگر ابهام‌هایی بود که در خصوص آن از معاون گردشگری کشور سوال شد. با انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸، بنا بود همزمان با آغاز سال جاری میلادی رویداد «تبریز ۲۰۱۸» به‌منظور تبلیغ ظرفیت‌های گردشگری و توسعه این صنعت در این شهر کلید بخورد. افتتاحیه این رویداد پس از کش‌وقوس‌های فراوان به ابتدای فروردین ۹۷ موکول شده بود اما در روزهای اخیر شنیده شد که آغاز این رویداد بار دیگر به تعویق افتاده و تاریخ جدید آن ۵ اردیبهشت اعلام شده است. محب‌خدایی در این خصوص گفت: «در نظر داشتیم که در افتتاحیه این رویداد نمایندگان کشورهای خارجی حضور حداکثری داشته باشند و به این منظور و با رایزنی‌های انجام شده با وزارت امور خارجه، تاریخ جدید در نظر گرفته شده است.»

برنامه‌های نوروزی

اما معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست به بیان اقدامات و برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی برای تعطیلات نوروزی پیش رو نیز پرداخت که سرآمد تمام آنها را می‌توان ارائه بسته‌های ارزان‌قیمت سفر به ایران به سه کشور همسایه ترکیه، عراق و آذربایجان دانست. وی همچنین تصریح کرد: «با دستور ریاست سازمان، برای نوروز امسال عرضه خدمات به گردشگران از طریق پنجره واحد انجام خواهد گرفت تا خدمات با قیمت مناسب و کیفیت خوب در اختیار گردشگران قرار گیرد. همچنین سامانه‌ای برای نظارت آنلاین بر فعالیت بنگاه‌های گردشگری کشور طراحی شده است که به موجب آن عرضه‌کننده خدمات، گیرنده خدمات و اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر در این سیستم آنلاین عضو هستند و در صورت شکایت مسافران در همان لحظه و به‌صورت آنلاین به شکایت او رسیدگی و مشکل از او رفع خواهد شد.»

محب‌خدایی خاطرنشان کرد: «رویداد نوروز یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای سفر و توسعه گردشگری کشور است و در این میان تعریف مقاصد جدید گردشگری در دستورکار ما قرار دارد. همچین پروژه‌هایی همچون «نوروزگاه» و اجرایی شدن چند کارناوال و استیج مشترک با مدیریت شهری در قالب این پروژه، برگزاری رالی‌تور، معرفی ظرفیت‌های قومیتی و فرهنگی با برگزاری جشنواره اقوام و محور قرار گرفتن حوزه گردشگری کودک و خانواده در نوروز امسال از دیگر اقدامات سازمان است.»