برخی فعالان گردشگری معتقدند این طرح ضمن آنکه با مداخله دولتی‌ها همراه است، به موازی‌کاری نیز می‌انجامد. با این‌همه به گزارش «ایسنا»، محمد محب‌خدایی هرگونه مداخله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جریان فعالیت‌های بخش خصوصی و فعالیت موازی در جذب گردشگر را رد و تاکید کرد: «توراپراتور مجازی» فقط یک شبکه تبلیغاتی و بازاریابی برای جذب گردشگر است که قرار نیست در اجرای تور یا خدمات‌دهی به گردشگری دخالتی داشته باشد. آنها پس از آموزش و توزیع محتوا در فضای مجازی باید سعی کنند گردشگر را ترغیب کنند به ایران سفر کند که در ازای این تلاش خود، پورسانت می‌گیرند. بقیه کار به آژانس‌های گردشگری در داخل ایران سپرده می‌شود. به گفته وی، در مدلی که تعریف شده وظیفه هر شخص و بخش مشخص است و قرار نیست مزاحمت و موازی‌کاری ایجاد شود.

این مقام مسوول درباره‌ اینکه چرا از ظرفیت اینفلوئنسر و سلبریتی‌های شناخته شده و فعال در فضای مجازی برای دسترسی سریع‌تر به هدف استفاده نمی‌شود، تصریح کرد: «ما همین رویه را پیش می‌گیریم. می‌خواهیم موجی از تبلیغ را در فضای مجازی راه بیندازیم و این توراپراتورها از داخل و خارج کشور مثل سلبریتی‌های مجازی فعالیت و خوراک تبلیغات را در فضای مجازی تامین خواهند کرد.» محب خدایی یادآور شد: «این پروژه هم به انگیزه اشتغال‌زایی برای فارغ‌التحصیلان و دانشجویان و هم با هدف بهره‌مندی از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور برای شناسایی ذائقه‌ها و سلیقه‌های گردشگران، تعریف شده که مرحله به مرحله پیش خواهد رفت.» معاون گردشگری افزود: «ما به این باور رسیدیم که باید روش‌های جذب گردشگر را تغییر دهیم و ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کنیم.» به باور وی، باید تکنولوژی را در گردشگری به خدمت گرفت. او ادامه داد: «معتقدیم دانشجویان در هر رشته‌ای می‌توانند به حوزه تبلیغ و بازاریابی گردشگری وارد شوند و می‌توانیم از طریق آنها خوراک تبلیغات را در فضای مجازی تامین کنیم. البته این افراد آموزش می‌بینند و محتوای تبلیغاتی در اختیارشان قرار می‌گیرد.»

معاون گردشگری پیش از این نیز گفته بود: «ما در این‌باره سیاست‌گذاری کرده‌ایم و قرار است کارگروهی داشته باشیم. در واقع این بخش خصوصی است که خدمات می‌دهد و سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان سوئیچ عمل می‌کند. ما فقط براساس ذائقه شناسایی شده با توجه به اطلاعاتی که ایرانیان مقیم خارج می‌دهند، محتوای تبلیغاتی تولید و متقاضی را به بخش خصوصی وصل می‌کنیم تا سفر انجام شود.» به گزارش «دنیای اقتصاد» سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران در تلاش است از طریق تعداد بالای ایرانی‌های مقیم خارج، با کمترین هزینه بیشترین برد تبلیغاتی را ایجاد کند. اما همچنان این کار به مرحله عمل نرسیده است.