بهشت گمشده در  همسایگی شیراز

«قلات» روستایی تاریخی است و ریشه نام آن «کلات» به معنای آبادی است. این روستا در ارتفاع ۲۰۶۵ متری از سطح دریا واقع شده و در دامنه کوه سرخ و میان انبوهی از درختان و باغ‌های سرسبز قرار دارد. در نقاط مختلف این کوه چشمه‌های متعددی جوشان است که این امر موجب جاری شدن چندین آبشار در مسیر رسیدن به این روستا شده. مجموعه این عوامل قلات را تبدیل به روستایی با آب‌وهوایی سردسیر کرده و با برخورداری از طبیعتی ییلاقی، در بهار و حتی گرم‌ترین روزهای سال پذیرای انبوهی از مردم شیراز و سایر مناطق کشور است.  در این روستا بناهای قدیمی بسیاری به چشم می‌خورد که از سال‌های دور برجای مانده است.

 از جمله این بناها، کلیسای تجلیل است که در فاصله زمانی میان دو جنگ جهانی ساخته شده و به دلیل مهاجرت ساکنان مسیحی این منطقه در آستانه تخریب قرار گرفته است. طی سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری شده تا بافت قدیمی این روستا که خانه‌هایی به صورت پلکانی است از خطر تخریب مصون بماند. این مجموعه در کنار آسیاب قدیمی و قلعه قزل ارسلان از دیگر جاذبه‌های دیدنی قلات محسوب می‌شوند که تماشای آنها را در سفر به این روستا نباید از دست داد. همچنین حمام قدیمی قلات نیز دیگر جاذبه تاریخی و دیدنی این روستای پر رمز و راز است که مردم این منطقه معتقدند روزگاری سعدی، شاعر بزرگ شیرازی در آن استحمام می‌کرده است.

پیشه عموم مردم قلات دامداری و باغداری است. در سفر به این روستا می‌توانید از مغازه‌های کوچک آن محصولات محلی دامی همچون شیر، پنیر، کشک و محصولات بومی باغی مانند شیره انگور و آبغوره تهیه کنید. پوشش گیاهی این روستا نیز در نوع خود قابل توجه است و گیاهانی با خواص دارویی همچون بو مادران، آویشن و گل ختمی به صورت خودرو در خاک این منطقه می‌روید. راه دسترسی به این روستا نیز ساده است. در جاده شیراز به سمت سپیدان، بعد از طی ۲۵ کیلومتر و گذر از پلیس راه، تابلوی روستای قلات و زیرگذری که مسیر دسترسی به آن است، مشاهده خواهد شد. پس از آن جاده آسفالته ۱۸ کیلومتری پیش روی شما خواهد بود که به قلات ختم می‌شود. ادامه مسیر سنگ‌فرش است و می‌توانید با خودرو وارد روستا شوید. اما برای بازدید از مناطق طبیعی بکر این منطقه باید برای یک پیاده‌روی و کوه‌پیمایی سبک اما طولانی آمادگی داشته باشید.