74میلیون شب اقامت در 17 روز

 ۱۳۲ میلیون بازدید جاذبه های گردشگری

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این نشست به خدمت‌رسانی ۷۷۰ هزار نفر در قالب فعالیت ستاد هماهنگی خدمات سفر اشاره کرد و گفت: «در ایام نوروز ۹۷، شاهد رشد ۲۰درصدی سفرها در کشور بودیم. همچنین در این ایام رکوردهای بی‌سابقه‌ای به جا گذاشته شد. یکی از این آمارها مربوط به موزه ملی ایران است. این موزه در ایام نوروز روزانه میزبان ۱۴ تا ۱۵هزار بازدیدکننده بوده است.»  علی‌اصغر مونسان افزود: «ثبت رکورد ۷۴ میلیون شب اقامت در سال ۹۷ و ۱۳۲ میلیون بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور بسیار آمار خوب و رو به رشدی است؛ به طوری که نشان می‌دهد هر گردشگر به‌طور متوسط از ۷ مرکز گردشگری، مکان‌های تاریخی و تفریحی و جاذبه‌های طبیعی بازدید داشته است.» به گفته معاون رئیس‌جمهوری، امسال در تعطیلات نوروز شاهد کاهش آسیب‌ها و تصادفات جاده‌ای بودیم.

وی در ادامه صحبت‌هایش به سامانه هوشمند نظارت اشاره کرد که امسال از طریق خود مردم مدیریت شد و گفت: «امسال سامانه هوشمند نظارت از طریق خود مردم مورد استفاده قرار گرفت. ما سامانه‌ای طراحی کردیم و شکایات را به‌طور مستقیم از تورگردانان گرفتیم. همچنین پرتال جامع گردشگری نیز با وجود آنکه زمان زیادی از زمان راه‌اندازی‌اش نمی‌گذرد اما حدود ۶ میلیون بازدیدکننده را ثبت کرد.»  رئیس سازمان میراث فرهنگی در ادامه بیان آمارهای نوروزی به لیست استان‌های پر مسافر رسید و به ترتیب مازندران، گیلان و بوشهر را پرمسافرترین استان‌های کشور معرفی کرد و توضیح داد: «استان مازندران با ۱۴میلیون و ۹۰۰هزار نفرشب اقامت رتبه اول شب اقامت را به خود اختصاص داد و بعد از آن استان‌های گیلان و بوشهر در رتبه‌های دوم و سوم اقامت قرار گرفتند.

علاوه‌بر این خراسان رضوی، هرمزگان، خوزستان و فارس رتبه‌های بعدی را در جذب گردشگران نوروزی ثبت کردند. در میان استان‌های کمتر شناخته شده هم استان چهار محال و بختیاری با ۲۰۶ درصد رشد اقامت، این نوید را داد که می‌شود توزیع یکنواخت گردشگری را به درستی پیش برد. بعد از استان چهارمحال‌و بختیاری استان‌های همدان ۱۲۸ درصد رشد اقامت و کرمان با ۷۷ درصد رشد گردشگر داشته است و پس از آن کردستان و آذربایجان شرقی و قم نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند و باافزایش بالای ۵۰درصدی روبه‌رو بوده‌اند.»

۵/ ۲۷ درصد رشد مسافر خروجی

او درباره گردشگری خروجی در ایام نوروز ۹۷ نیز تصریح کرد: «در بخش گردشگری خروجی هم امسال اتفاق جدیدی نسبت به سال جدید داشتیم. بر همین اساس ۵/ ۲۷درصد رشد مسافر خروجی زمینی و ۲/ ۷ درصد نیز رشد سفر خروجی از راه هوایی داشتیم.»  به گفته مونسان امسال کمترین مشکلات را در زمینه افزایش قیمت داشتیم. سازمان تعزیرات حکومتی، ستادهای تنظیم بازار، وزارت صنایع و... در این زمینه خوب عمل کردند و بخش گردشگری به جز چارترهای هوایی با افزایش قیمت مواجه نبوده است.

گردشگران ورودی کاهش داشته‌اند؟

این مقام مسوول در توضیح علت کاهش گردشگران ورودی به کشور گفت: «ما با افت شدید روبه‌رو نشده‌ایم. در سال ۹۶ در بخش زیارتی با کاهش مسافر خارجی روبه‌رو بودیم؛ اما افت شدید نبوده. آمار دقیق‌تر را بعد از ارائه آمار پلیس مهاجرت اعلام خواهیم کرد. ما در حال حاضر از نظر مسافران خروجی و ورودی در وضعیت نرمال قرار داریم و در تلاش هستیم بر میزان گردشگران خارجی که به کشور می‌آیند بیفزاییم.» رئیس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در نشست درباره وجود اقامتگاه‌های غیرمجاز و پذیرش مسافرانی که از فرهنگیان نبودند در مدارس و عدم نظارت بر خانه مسافرها گفت: «امسال تلاش کردیم آموزش و پرورش به جز مسافران فرهنگیان پذیرش نداشته باشد. ممکن است برخی از مراکز تخلف کرده باشند اما گزارش‌های ارائه شده حاکی از این است که این موضوع به بهترین شکل رعایت شده و بخشی از رشد اقامت در هتل‌ها هم به واسطه همین عدم پذیرش در مدارس افزایش پیدا کرده است.

در زمینه خانه‌های متفرقه نیز، هم ما و هم اداره اماکن تلاش کردیم جلوی آنها را بگیریم. مردم هم نباید خودشان به اقامتگاه‌های غیرمجاز بروند. چون تحت نظارت ما نیست و نمی‌توانیم همه این خانه‌ها را در کشور شناسایی کنیم؛ اما طرحی برای خانه‌های مسافر در دست بررسی داریم چون زمان‌های شلوغ خانه‌های مسافر خیلی کمک می‌کند و در تلاش هستیم این‌طور خانه‌های مسافر به‌طور رسمی ثبت شوند.»  محمد محب‌خدایی، معاون گردشگری نیز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره آمار گردشگران ورودی گفت: «فعلا آماری درباره ورود گردشگران نداریم. تا جایی که خبرها نشان می‌دهد استقبال خوب بوده.»