امروزه به‌کرات در گوشه و کنار کشور شاهد ایجاد و توسعه این فضای کسب‌وکار در بخش‌های گوناگون هستیم. سونامی این نگرش در سالیان اخیر به صنعت گردشگری و هتلداری ایران نیز کشیده شده و در گوشه و کنار افراد زیادی در حال تهیه اپلیکیشن‌های موبایلی برای بهره‌برداری از این فرصت به وجود آمده هستند. تقریبا اکثر افرادی که در این صنعت فعالیت دارند، به‌نوعی در تلاش هستند تا با تهیه یک اپلیکیشن جدید خلأهای موجود در صنعت هتلداری و گردشگری را پر کنند و در این راه سعی دارند با مهندسی معکوس اپلیکیشن‌های موفق دنیا مسیر را هموارتر و سریع‌تر طی کنند. در حوزه اقامتی و استفاده از امکانات مغفول مانده یا کمتر توجه‌یافته می‌توان به اپلیکیشن‌های بسیاری اشاره کرد که در گوشه و کنار توسط متخصصان صنعت هتلداری یا حتی دانشجویان و دانشگاهیان فنی و IT در حال برنامه‌ریزی و راه‌اندازی است. با این همه با حضور در جلسه برخی از این ایده‌پردازان یا نشست با دانشگاهیان و دانشجویانی که تلاش بسیاری برای ایجاد و راه‌اندازی این APP‌ها دارند، مشخص می‌شود که بعضا برنامه‌ریزی دقیق جهت اجرای این ایده‌ها صورت نگرفته و ممکن است به مشکلات بسیاری برخورد کند. اما اصولا تهیه یک اپلیکیشن‌ اقامتی موفق باید حداقل دارای ۴ خصیصه مهم و ضروری باشد:

۱. طراحی خلاقانه: سالیان درازی است که خلاقیت و نوآوری، زمینه اصلی موفقیت است. خلاقیت در طراحی APP‌های جدید حتما نیازمند دانش فنی روز با تکیه‌بر اصول زیبایی‌شناسانه و طی مراحل خلق APP است. ایده‌پردازی، مفهومی کردن، انجام دادن، اعتباربخشی و ایجاد مقیاس مشخص جهت ایجاد این کسب‌وکار بسیار مهم و حائز اهمیت است و باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. طراحی‌های ساده، خلاقانه همراه با نوآوری و استفاده از تمامی ظرفیت‌های تعریف‌شده یا حتی تعریف‌نشده ساختارهای مبتنی بر وب و همچنین ایجاد تغییرات دائمی و به‌روز، از عوامل موفقیت یک APP کاربردی در حوزه‌های اقامتی است.

۲. دانش هتلداری و اقامتی: فهم و درک صحیح از هتل و هتلداری و در کل فضاهای اقامتی در این بحث بسیار متفاوت از مدیریت هتلداری است. مدیریت هتلداری عمدتا به شیوه‌های اجرایی و عملیاتی هتلداری توجه داشته ولی دانش اقامتی جهت ساخت APP‌های تلفن همراه بسیار متفاوت است و عمدتا در صورت توجه به امکانات، الزامات، قوانین حقوقی و... مکان‌های اقامتی بروز می‌کند. شناسایی نیازهای اقامتی، شناسایی قوانین حاکم بر فضاهای اقامتی، شناسایی خطرات بهداشتی و امنیتی فضاهای اقامتی، شناسایی مشکلات، نارسایی‌ها، کمبودها، جاذبه‌ها و... در فضاهای اقامتی از جمله مواردی است که باید به‌طور دقیق به آنها پرداخت.

۳. بازاریابی: مطمئنا تنها تولید و رعایت اصول و قواعد اقامتی و تهیه یک APP عالی، عامل و باعث موفقیت نیست. کم نیستند فضاهای کسب‌وکار بسیار مناسب و APP بسیار حرفه‌ای و کاربردی که به علت فقدان بازاریابی مناسب دچار مشکل شده و در گوشه‌ای در فضای بسته کیس‌های کامپیوترها خاک خورده و به فراموشی سپرده شده و زیان‌های مالی و زمانی زیادی را به یادگار گذاشته‌اند. امروزه فروش همه‌چیز است. در یک کسب‌وکار اقتصادی موفق تا فروش انجام نشود، هیچ داستانی پایان خوشی نخواهد داشت.

۴. پشتیبانی: در ارائه خدمات، خدمت هیچ‌وقت تمام نمی‌شود و فقط از حالتی به حالت دیگر درمی‌آید. طراحی مناسب، داشتن دانش و بازاریابی مناسب، همه باهم تازه آغاز راه است. APP‌های موفق نیازمند پشتیبانی دائمی ۲۴ ساعته، در تمام ایام سال هستند تا بتوانند مشتری را راضی نگه دارند.

می‌گویند یک مشتری راضی درباره تجربه خوب خود با ۴ تا ۵ نفر دیگر صحبت می‌کند و از شما تعریف و تمجید خواهد کرد. ولی یک مشتری ناراضی با ۷ تا ۱۳ نفر صحبت خواهد کرد؛ اما به باور نگارنده، به لطف فضای گسترده مجازی، یک مشتری ناراضی تجربه خود را با همه مشتریان مطرح کرده و خیل بسیار زیادی را آگاه خواهد ساخت. امروزه دیگر برندها ارزش نیستند و این ارزش‌ها هستند که برند شده‌اند. برندهای زیادی یک‌شبه خلق و تعداد بسیاری نیز یک‌شبه نابود می‌شوند. تحقیقات دیگری نتایج ترسناکی در این زمینه دارد که بیان می‌کند یک مشتری ناراضی تا ۲۳ سال درباره تجربه بد خود صحبت خواهد کرد.

در دنیا هرروزه سیستم‌های رزرواسیون جدیدی خلق‌شده و ایده‌های جدیدی را عرضه می‌کنند ولی فقط تعداد انگشت‌شماری از آنها موفق می‌شوند و بقیه یا از بین می‌روند یا فقط گذران امور می‌کنند. شناسایی عوامل موفقیت این استارت آپ‌ها، APP‌ها و کسب‌وکارهایی همچون Airbnb نشان از خلاقیت، نوآوری، حضور به‌موقع، نیاز بازار و... است و مطمئنا طراحان Airbnb نیز احتمال این‌همه موفقیت را نمی‌دادند وگرنه در سال ۲۰۰۷ از اسم بی‌مسمایی چون Air Bed and Breakfast) Airbnb) (به معنی تشک هوایی با صبحانه!) برای کسب‌وکار خود استفاده نمی‌کردند.

Gm۳۹۴@yahoo.com