نام من «میلیوتین پراسکویچ »است، ولی همه مرا «میکو» خطاب می‌کنند و این داستان من است. من یک معلم زیست‌شناسی بازنشسته هستم و چهار دختر دارم. سال‌های سال در یک مدرسه محلی زیست‌شناسی تدریس کرده‌ام. این مدرسه خانه دوم من به‌شمار می‌رود و خانه‌ام را دوست دارم. از زمانی که یک پسر بچه بودم به کوهنوردی علاقه داشتم و تمام گوشه و کنار کوهستان «پروکلتیژ» را می‌شناسم. این نواحی اخیرا به مناطق حفاظت شده پارک ملی پروکلتیژ تبدیل شده‌اند. زمانی که درباره گیاهان به دانش‌آموزانم درس می‌دادم، دریافتم نشان دادن گیاهان به آنها می‌تواند بسیار موثرتر باشد. دانش‌آموزان هم از این ایده استقبال کردند. از آنجا که تمام اوقات فراغتم را در کوهستان می‌گذراندم، توانستم به سرعت کار انتقال گیاهان را آغاز کنم. به مدت ۲۰ سال گیاهان مختلف را با حفظ ریشه‌هایشان از کوهستان به خانه آوردم و سپس به مدرسه منتقل کردم. حاصل این کار احداث یک باغ گیاه‌شناسی بود. امروزه باغ گیاه‌شناسی من بیش از ۳۵۰ گونه گیاهی بومی منطقه کوهستان پروکلتیژ را دربرمی‌گیرد.

در ابتدا این باغ تنها محلی برای آموزش‌های عملی به دانش‌آموزانم بود و می‌کوشیدم عشق به گیاهان، زیست‌شناسی و به طور کلی طبیعت را در دل آنها پرورش دهم. به تدریج دانشجویان زیست‌شناسی، گیاه‌شناسان و علاقه‌مندان طبیعت از کشورهای همسایه برای انجام مطالعات علمی به باغ من مراجعه کردند. چند سال قبل هم این کوهستان به عنوان منطقه حفاظت شده و پارک ملی اعلام و باغ گیاه‌شناسی من هم به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه شناخته شد. از آن زمان، گردشگرانی که به این منطقه می‌آیند در طول مسیر خود از باغ گیاه‌شناسی من هم دیدن می‌کنند.

ساختن این باغ گیاه‌شناسی نتیجه علاقه شخصی من بود و هدف اصلی‌ام آن بود که تنوع زیستی منطقه پروکلتیژ را به دانش‌آموزان و مردم نشان دهم و از آنها بخواهم برای حفظ این تنوع زیستی بکوشند. من هرگز به دنبال کسب منافع مادی از این باغ نبودم و از هیچ یک از بازدیدکنندگان وجهی به عنوان ورودی دریافت نکرده‌ام. اما من و خانواده‌ام با افزایش شمار گردشگران دریافتیم که می‌توانیم خدماتی به آنها ارائه کنیم. با ارائه چنین خدماتی می‌توانستیم سیاست بازدید رایگان را حفظ کنیم و در عین حال در آمدی هم از این راه به دست بیاوریم. ما خدمات گوناگونی به گردشگران ارائه می‌کنیم: تورهای بازدید از زیستگاه بومی گیاهان، کلبه‌های چوبی برای اقامت گردشگران،‌ وعده‌های غذای محلی، انواع مربا، کنسروهای خانگی و نوشیدنی‌های محلی که با افزودن گیاهان معطر تهیه می‌کنیم و در جای دیگری یافت نمی‌شوند. این محصولات را همین‌جا بسته‌بندی می‌کنیم و به گردشگران می‌فروشیم.

شمار گردشگران این ناحیه به تازگی افزایش یافته است و ما هنوز درآمد قابل توجهی از طریق خدمات‌مان کسب نکرده‌ایم، اما مطمئن هستیم که این اتفاق خواهد افتاد. جذابیت این باغ و این خدمات بیش از آن است که گردشگران بتوانند آن را نادیده بگیرند. ما در ابتدای راه هستیم، اما شک ندارم که موفق خواهیم شد. باغ گیاه‌شناسی ما به عنوان قطب میراث طبیعی منطقه پروکلتیژ انتخاب شده است. ما از طریق فعالیت‌هایمان سطح آگاهی عمومی را در مورد تنوع زیست‌محیطی کوهستان پروکلتیژ بالا می‌بریم و آموزش‌هایی در مورد گونه‌های بومی و میراث طبیعی به بازدیدکنندگان ارائه می‌کنیم و از این راه درآمد دیگری هم برای خانواده ایجاد می‌کنیم. اینها تلفیقی از تحصیلات و علاقه‌مندی‌های شخصی من است و در زمانی محقق شده‌اند که تصور می‌کردم دیگر کاری در پیش ندارم. اطمینان دارم این کار به حفظ سلامتی من نیز کمک می‌کند. من گیاهانم را حفظ می‌کنم و گیاهانم هم از من محافظت خواهند کرد. دخترانم پس از من کار را دنبال خواهند کرد و این گیاهان سلامت فرزندان مرا هم تضمین خواهند کرد.

درباره مونته‌نگرو

کوهستان‌های پروکلتیژ از مرز آلبانی تا قلب مونته‌نگرو کشیده شده‌اند. اگر چه این کوه‌ها ظاهری خشن و نامنظم دارند اما طبیعت این مناطق بسیار لطیف و زیباست. این کوه‌ها برای ساکنان روستاهای منطقه نقش یک نیروی حفاظتی را ایفا می‌کنند. گونه‌های مختلف زیستی در پروکلتیژ یافت می‌شوند و فرصت بی‌نظیری در اختیار مردم محلی می‌گذارند. یکی از علاقه‌مندان به کوهنوردی در این منطقه، از گیاهانی که در مسیرهای کوه‌پیمایی می‌رویند آموخت که چگونه می‌تواند نهال نازک ایده‌ای آموزشی را به درخت تناور فرصت‌های گردشگری بدل کند و زندگی خانواده‌اش را برای همیشه تغییر دهد.