حالا معاون گردشگری درباره نحوه محاسبه ۱۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی که از  جمعیت مسافران نوروزی تخمین زده‌، به «ایسنا» توضیح داد: «اگر میانگین اقامت مسافران در نوروز ۸/ ۳ شب درنظر گرفته شود، نزدیک به ۲۰ میلیون نفر به سفر رفته‌اند که اگر هر نفر دست کم ۵۰۰ هزار تومان خرج کرده باشد، گردش‌مالی ۱۰ هزار میلیارد تومانی به‌دست می‌آید.» محب خدایی درباره اعداد تخمینی که برای میزان هزینه کرد و میانگین اقامت هر مسافر در این محاسبه درنظر گرفته، گفت: «آمار اقامت مسافران در سراسر کشور نشان می‌دهد میانگین ماندگاری مسافران نوروزی در مقصد ۸/ ۳ شب بوده‌است. درباره هزینه‌کرد هم بالاخره مردم مواد غذایی نیاز دارند، رستوران می‌روند، سوغات می‌خرند و مخارج دیگری دارند که امکان ندارد کمتر از ۵۰۰ هزار تومان خرج کرده باشند.»

معاون گردشگری اما بهانه این محاسبه تخمینی را میزان اثرگذاری گردشگری بر اقتصاد و اشتغال کشور دانست که نادیده گرفته شده‌است و درباره آن تصریح کرد: «استان خراسان‌رضوی با جمعیتی در حدود ۶ میلیون نفر ۱۷۶ سورت پرواز دارد، آذربایجان‌شرقی نیز با ۳ میلیون نفر جمعیت ۴۵ سورت پرواز دارد و جزیره‌ای مثل کیش با ۳۰ هزار سکنه، ۱۶ هزار سورت پرواز دارد که همه اینها به خاطر ترددها و سفر گردشگران به این مناطق است.» وی ادامه می‌دهد: «اگر گردشگری را از شهری مثل مشهد حذف کنند، قطعا تعداد پروازهای آن کم می‌شود و شاید تعداد قطارهایی که به این شهر تردد دارد به دو رام در روز برسد. کیش اگر ۲ میلیون گردشگر نداشت این تعداد پرواز به آن برقرار نمی‌شد. در واقع گردشگری در تمام مشاغل و اقتصاد کشور اثر دارد. پس لازم است وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها هنگام توسعه زیرساخت، تنظیم برنامه‌ها و مقررات، جامعه بزرگ گردشگر و نیازهای آن را درنظر بگیرند و درباره میزان اثرگذاری آنها در توسعه زیرساخت شفاف‌سازی کنند.»

این مقام مسوول درباره اینکه آیا سایر بخش‌ها درباره اثر گردشگری توجیه شده‌اند یا برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های آنها براساس نیاز و ضرورت‌های گردشگری تنظیم می‌شود، گفت: «بقیه بخش‌ها غافل از اشتغال و اقتصادی هستند که گردشگری ایجاد کرده است. تاثیر گردشگری در کشور گم شده‌است. اینکه در نوروز تعداد قطارها، پروازها و ناوگان جاده‌ای افزایش پیدا کرده به‌خاطر سفر مردم بوده‌است. چه علت دیگری جز این می‌تواند وجود داشته‌باشد. ولی متاسفانه هنگام دادن آمار و برنامه‌ریزی این تاثیر نادیده گرفته می‌شود.»  معاون گردشگری درباره ضریب اشغال هتل‌ها گفت: «درحال حاضر ضریب اشغال هتل‌ها ۵۳ درصد است؛ درحالی‌که اگر به ۶۵ درصد برسد نزدیک به ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار شغل ایجاد می‌شود. با این حال وقتی می‌گوییم گردشگری شغل ایجاد کرده‌است همه تعجب می‌کنند که چرا آن را نمی‌بییند؛ درحالی‌که این اشتغال‌زایی را باید در راننده تاکسی و اتوبوسی که مشغول کار شده‌است، کارکنان رستوران‌ها، هتل‌ها، قطارها و پروازها و در کل هر نفری که به‌بخش‌های خدماتی اضافه شده‌است ببینند.»