دیدار با تالاب‌های سه‌گانه مرزی

اگر بخواهید از تهران خود را به این مقصد برسانید، باید حدود ۷ ساعت رانندگی کنید و درحالی که برخی دیگر از هموطنان در ترافیک جاده چالوس مانده‌اند، شما به گنبد کاووس خواهید رسید. گنبد کاووس و جاذبه‌های اطراف آن، گردشگران عاشق طبیعت را بیش از هر کس دیگری راضی می‌کند؛ چرا که در این سفر مجموعه‌ای تقریبا بکر از جاذبه‌های طبیعی را خواهید دید. اگر از گنبد کاووس به سمت شمال حرکت کنید، اول به سد گلستان می‌رسید؛ سدی که چشم‌انداز‌ منحصربه‌فردی را ایجاد کرده است.  پس از آن وقتی به طرف اینچه برون می‌روید سه تالاب آلماگل، آلاگل و آجی‌گل را خواهید دید که در کنوانسیون جهانی تالاب‌ها به ثبت رسیده‌اند. تالاب آلماگل که در حدود ۵۵ کیلومتری شمال شهرستان گنبد کاووس و در ضلع شمالی جاده گرگان به اینچه برون واقع شده، این فرصت را به شما می‌دهد که یکی از زیبایی‌های طبیعت را در نقطه مرزی با ترکمنستان مشاهده کنید. تالاب آلاگل نیز در ۶۰ کیلومتری شمال گنبد کاووس و در شرق جاده آق‌ قلا به اینچه ‌برون واقع شده است.

درست همانجایی که آلماگل واقع شده، در سوی دیگر جاده می‌توان تالاب آجی‌گل را دید که مثلث تالاب‌های اطراف گنبد را کامل می‌کند. خوشبختانه این تالاب‌ها هنوز خشک نشده و همچنان می‌توان از زیبایی‌های آنها بهره برد. هر ساله در فصل مهاجرت، هزاران پرنده به این تالاب‌ها می‌آیند و این جاذبه‌های طبیعی تبدیل به مکانی مهم برای پرنده‌نگری و دیدن انواع قو، فلامینگو، اردک، پرستوی دریایی، چنگر، غاز، سلیم، کاکائی، بالکان، آبچلیک و... می‌شود.

اما این سفر برای علاقه‌مندان به خرید نیز خالی از لطف نیست. بازارچه مرزی اینچه برون برخی محصولات و کالاها را ارائه می‌کند و گردشگران عاشق خرید می‌توانند با مراجعه به آن، کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنند. بازارچه مرزی اینچه برون مهم‌ترین عامل تردد و جاذبه گردشگری به شهر کوچک اینچه برون محسوب می‌شود.  اما برای دیدن جاذبه‌های این مقصد، به جاذبه‌های طبیعی بسنده نکنید. در خود شهر گنبد کاووس می‌توانید بلندترین برج تمام آجری جهان را ببینید که از همه جای شهر شما را به دیدن خود دعوت می‌کند. این برج که حالا بیش از هزار سال سن دارد، دو کتیبه به خط کوفی را نیز بر بدنه‌ خود حفظ کرده و ساده و خوانا هستند. برای اقامت در گنبد کاووس هم می‌توانید از اقامتگاه‌های بومی استفاده کنید که بیشترین تعامل را با ترکمن‌های عزیز داشته باشید و هم می‌توانید به هتل بروید. قالی ترکمن هم معروف‌ترین سوغات و صنایع‌دستی این منطقه است. در عین حال نیز نباید از ابریشم بافی و زیورآلات ترکمن غافل شوید. دوستداران خوراکی‌ها هم آنجا باید سراغ شیرینی‌هایی مثل پادرازی، سرغربیلی، حلوای آماج و جزحلوا را بگیرند.