به گزارش خبرگزاری مهر، به دنبال تفاهم‌نامه‌ای که سال ۹۴ بین دو رئیس جمهور ایران و فرانسه امضا شد، علاوه بر بحث‌های گردشگری و صنایع‌دستی، چند بند نیز متعلق به انجام تبادلات فرهنگی و برگزاری نمایشگاه‌های بین موزه‌ای بود که پیرو آن قرار شد موزه لوور و موزه ملی ایران در برگزاری نمایشگاه همکاری‌هایی با یکدیگر داشته باشند. بر همین اساس، اکنون در موزه ملی ایران ۵۶ اثر از آثار موزه لوور فرانسه به نمایش در آمده و از چندی پیش نیز تعدادی از اشیای ایران در شعبه‌ای از موزه لوور در شهر لانس فرانسه در معرض دید قرار گرفته است. این آثار در قالب  نمایشگاه هنر قاجار از حدود هشت موزه‌دار و مجموعه‌دار بین‌المللی به همراه ۲۱ اثر از موزه ملی ایران و کاخ گلستان از هنر قاجار به نمایش درآمده‌اند. در این نمایشگاه ۱۹ اثر از کاخ گلستان و دو اثر از موزه ملی ایران نیز شرکت داده شده‌اند.

به طور معمول هر اثری که از ایران خارج می‌شود باید کارشناسان آثار تاریخی روی آن قیمت‌گذاری کنند تا مبلغ بیمه آثار محاسبه و آن شیء تاریخی بیمه شود. برخی اوقات هزینه این بیمه بر عهده میزبان است و در برخی موارد نیز بر عهده فرستنده آثار. درباره بیمه آثاری که از فرانسه به ایران آمده تا در موزه ملی به نمایش درآید مدیرکل امور موزه‌های کشور اعلام کرده که این بیمه به دلیل بالا بودن مبلغ، برعهده متولیان موزه لوور در فرانسه بوده است. محمدرضا کارگر البته از میزان دقیق این بیمه بی‌اطلاع است اما تاکید دارد که فضاسازی موزه ایران باستان برای میزبانی از این نمایشگاه بر عهده بخش خصوصی بوده است.

مدیر مجموعه کاخ گلستان هم درباره بیمه آثار ایرانی خارج شده از این کاخ گفت: «براساس نظر هیات کارشناسان ایرانی که از اداره کل موزه‌ها متشکل از خبره‌ترین کارشناسان آثار اموال فرهنگی و تاریخی معرفی شدند، این آثار پس از بررسی و کارشناسی و ارزیابی کارشناسان مبلغ ۷۷ میلیون و ۴۰۵ هزار یورو بیمه شده است. این مبلغ بیمه جدا از بیمه دواثر موزه ایران باستان است.» مسعود نصرتی، البته از بیان جزئیات بیمه آثار خودداری کرد ولی افزود: «اگرچه کارشناسی بیمه آثار تاریخی توسط کارشناسان ما انجام شده اما موزه لوور هزینه بیمه آثار ایرانی را هم پذیرفته است.» نمایشگاه «امپراتوری گل‌های سرخ» از هشتم فروردین به مدت سه ماه در موزه لوور لانس فرانسه میزبان علاقه‌مندان به هنر ایرانی است.