صنعت هتلداری اکنون یکی از سریع‌ترین بخش‌های در حال رشد جهان و یک بخش جدایی‌ناپذیر و ضروری از صنعت گردشگری است. این صنعت نشانه‌های کمی از کاهش در طول سال‌ها حتی طی رکود اقتصادی از خود نشان داده است. بااین‌حال، با پیشرفت‌های فناوری، موانع، رقبا و اختلال‌های جدیدی درصحنه ظاهر شده و خواهد شد. بسیاری از مسافران از کشورهای درحال‌توسعه، برای اولین بار مرزهای خود را ترک و میلیاردها دلار رشد جدید را به اقتصاد گردشگری و هتلداری تزریق می‌کنند و تلاش بسیاری برای افزایش تولید ناخالص داخلی جهانی به‌کار می‌برند. بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد کماکان ادامه یابد و در سال ۲۰۱۸ و بعدازآن به بالاترین سطح برسد. همچنین پیش‌بینی‌شده صنعت هتلداری طی سال ۲۰۱۸ شاهد رشد ۵ تا ۶ درصدی باشد و درصد اشغال هتل‌ها با رشد همراه شد. بااین‌حال، برخی از تحلیلگران صنعت، معتقدند این رشد ادامه‌دار نبوده و ممکن است به دلایل مختلف دچار کاهش شود و این در حالی‌ است که پیام‌های مثبتی همچنان از طرف هتل‌های بزرگ‌تر دریافت می‌شود. تعداد هتل‌ها با سرعت بسیار در حال رشد است و این ممکن است بر بازار عرضه و تقاضا تاثیر بگذارد و هتل‌ها مجبور شوند برای حفظ خود در بازار نسبت به تعدیل قیمت‌ها، کاهش حاشیه سود و افزایش هزینه‌هایی مانند استفاده از فناوری‌های پیشرفته و هزینه‌های تجهیزات هتلی مدرن و... اقدام کنند.

در این میان، هتل‌هایی که خلاق و نوآور هستند، خطر از دست دادن سهم بازار را نخواهند داشت و سهم بیشتری را نصیب خود خواهند ساخت. از سوی دیگر، فناوری باعث شده مشتریان بی‌وقفه همه‌چیز را در لحظه بخواهند؛ بنابراین شناخت مشتری و نیازهای او، کلید موفقیت سال ۲۰۱۸ در صنعت هتل خواهد بود. شناختن مشتریان مطمئنا تبدیل به یک چالش بزرگ برای صنعت هتلداری در آینده نزدیک خواهد شد. فناوری به‌عنوان یکی از چالش‌های بزرگ هتلداری در سال جاری مطرح خواهد بود و می‌تواند به‌عنوان کلیدی برای دستیابی به یک مزیت رقابتی مدنظر قرار گیرد. اکنون هتل‌ها مجبور شده‌اند تلاش‌های بازاریابی خود را برای تسخیر بازارهای آنلاین در حال رشد افزایش دهند. قطعا طی سال ۲۰۱۸ و بعد آن‌یکی از چالش‌های اصلی نحوه مواجهه با سیستم‌های رزرواسیون (OTA) و همچنین تغییر استراتژی برخی سیستم‌های رزرواسیون مانند Airbnb خواهد بود. مدیریت استفاده از انرژی‌ها و جایگزینی آن با انرژی‌های خورشیدی درخواست و تمایل اکثر مسافران برای حفاظت از محیط‌زیست بوده که در این سال جزو مطالبات جدی آنها خواهد بود. هتل‌ها باید اکنون سرمایه‌گذاری در منابع انرژی سازگار با محیط‌زیست و تجدیدپذیر را به‌طورجدی شروع کنند، زیرا مشتریان در جست‌وجوی هتل‌های سبز و پایدار هستند. اتاق‌های هتل‌ها در این سال ساده‌تر، هوشمندانه‌تر و طبیعی‌تر طراحی خواهند شد.

همچنین ارائه ارزش به مهمانان در اولویت‌های هتلداری در سال ۲۰۱۸ بوده و پیش‌بینی می‌شود هتل‌های زنجیره‌ای سرعت بیشتری به ارائه مارک‌های جدید خواهند داد. از فناوری بصری در اتاق هتل تا ارائه خدمات تعاملی بیشتر با مهمانان از موضوعاتی است که جزو برنامه‌های اصلی هتل‌ها خواهد بود. امروزه مسافران با بررسی هتل‌ها و تورهای مجازی در نوک انگشتان خود، می‌توانند به‌راحتی ویژگی‌های یک هتل را شناسایی و آنهایی را که نتوانسته‌اند چیزی واقعا منحصربه‌فرد و به‌یادماندنی ارائه دهند از بین ببرند. سیستم‌های بزرگ جست‌وجو نیز در سال ۲۰۱۸ نقش‌های بیشتری را اجرا خواهند کرد. آنها می‌توانند درخواست‌های اقامت مهمانان در سایت‌های جست‌وجوگر را از طریق یک پلت‌فرم بهینه‌سازی‌شده جمع‌آوری و به‌صورت یکپارچه به نمایش درآورند. فناوری بلاک‌چین نیز در حال تاثیرگذاری بر اقتصاد جهانی است و هنوز نمی‌توان به‌راحتی در خصوص تاثیر آن بر صنعت هتلداری اشاره مستقیمی داشت ولی قطعا تاثیرات آن به‌زودی مشخص خواهد شد. برخی این تاثیرات را مثبت و برخی دیگر تهدیدآمیز و منفی قلمداد می‌کنند.

نرم‌افزار مدیریت عملکرد Cloud-based با تمرکز بیشتر نسبت به گذشته مورداستفاده قرار خواهد گرفت. هتل‌ها در هر ابعادی تا حد امکان به دنبال ساده کردن فرآیندهای عملیاتی، انجام رزروهای راحت‌تر توسط مهمانان، تسهیل ارتباط بین کارکنان و... با استفاده از توانایی‌های این سیستم‌ها هستند. ابرها به‌گونه‌ای پیکربندی می‌شوند تا یک یا چند نوع سرویس خاص نظیر ذخیره‌ داده، تحلیل و ایجاد محتوا یا مدیریت اپلیکیشن‌ها را به‌گونه‌ای ارائه کنند که کاربران آن بتوانند از راه دور به این سرویس‌ها دسترسی داشته باشند. در سال‌های اخیر رایانش ابری در حال تبدیل‌شدن به یک فناوری مهم در حوزه فناوری اطلاعات و هتلداری است.

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸ ساخت نمایه‌های تلفن همراه به‌طور کامل اجرا شود؛ به این معنی که ساخت وب‌سایت‌های هتل و رزرو صفحات بهینه‌سازی شده برای موبایل یکی از اولویت‌های بسیاری از هتل‌ها در ماه‌های آینده خواهد بود. تکنیک‌های بازاریابی آنلاین استراتژیک‌تر و هدفمندتر می‌شوند یعنی هتل‌ها اطلاعات بیشتری را در این سال به دست خواهند آورد تا با مخاطبان مناسب و با محتوای مناسب به اشتراک بگذارند. دریافت و تسلط بیشتر بر اطلاعات نیز هتل‌ها را قادر می‌سازد تا نرخ‌های رقابتی بیشتری را در همه کانال‌های توزیع خود منتشر کنند. سال ۲۰۱۸ ادامه‌دهنده تغییرات بزرگی است که این صنعت نیازمند آن است. به نظر می‌رسد با توسعه رفاه اجتماعی و افزایش میانگین سن مردم جهان، این غول هیچ‌گاه دیگر نخواهد خوابید!