بازدیدکنندگان از «لوور تهران» بیرون رانده شدند عكس: دنیای اقتصاد

به گزارش «دنیای اقتصاد»، جمعه گذشته روز جهانی موزه‌ها بود و بنا بر اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیر اداره‌کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی این سازمان قرار بود در این روز علاوه‌بر رایگان بودن بازدید از موزه‌های تحت پوشش این سازمان، ساعت کاری این موزه‌ها نیز تا ساعت ۲۲ تمدید شود. همچنین مدیر اداره‌کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار کرده بود که به‌رغم آنکه در چنین مناسبت‌هایی، عملکرد نمایشگاه‌های موزه‌ای در جهان شرایط متفاوتی در مقایسه با بازدید از موزه‌ها دارد، اما با وجود این بازدید از نمایشگاه «موزه لوور در تهران» نیز که در محل موزه ملی ایران واقع است، مشابه دیگر موزه‌های کشور خواهد بود؛ به این معنا که در روز جهانی موزه‌ها بازدید از این مجموعه نیز رایگان خواهد بود و تا ساعت ۲۲ ادامه خواهد داشت.

اما روز جمعه مراجعه‌کنندگان به موزه ملی ایران و نمایشگاه موزه لوور در تهران که در حال بازدید از این مجموعه بودند، ناگهان و پیش از اذان مغرب با اخطارهای مکرر مسوولان این نمایشگاه روبه‌رو شدند که بازدیدکنندگان را ملزم به ترک مجموعه می‌کردند. این درحالی است که این دسته از بازدیدکنندگان اظهار می‌کنند هنگام ورود به مجموعه به آنها اعلام شده بود که می‌توانند تا ساعت ۲۱ از مجموعه لوور بازدید کنند؛ اما کارکنان حاضر در سالن نمایشگاه اقدام به بیرون کردن بازدیدکنندگان قبل از این ساعت کردند. مدیر اداره‌کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی در پاسخ به استعلام «دنیای اقتصاد» در این خصوص اظهار می‌کند: «عملکرد نمایشگاه‌هایی که در حاشیه موزه‌ها فعالیت می‌کنند با عملکرد موزه‌ها متفاوت است. در خصوص نمایشگاه لوور نیز از آنجا که این مجموعه، مجموعه‌ای بین‌المللی است، کارشناسان حاضر در آن می‌توانند برای رعایت مصالح امنیتی و حفاظتی اشیا، هر زمان که تشخیص دادند سالن نمایشگاه را تخلیه کنند.»

محمدرضا کارگر می‌افزاید: «بنا نبود ساعت کاری این نمایشگاه هماهنگ با سایر موزه‌ها تغییر پیدا کند، اما سایر موزه‌های تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی تا ساعت ۲۲ به پذیرش مراجعان ادامه دادند.» این مقام مسوول در حالی ادعا می‌کند که در ساعت کاری نمایشگاه لوور به مناسبت روز جهانی موزه‌ها تغییری به وجود نیامده که این مجموعه در روزهای عادی تا ساعت ۱۷ بازدیدکنندگان را پذیرش می‌کند و اینکه روز جمعه تا حوالی ساعت ۲۰ فعال بوده و ناگهان مسوولان سالن اقدام به خروج بازدیدکنندگان کرده‌اند تنها بر ابهام در اظهارات وی می‌افزاید. به نظر می‌رسد برنامه‌های فوق برنامه در سایت‌های میراث فرهنگی، نظیر آنچه در روز جهانی موزه وجود داشت، نیاز بیشتری به مدیریت منظم و یکپارچه دارد.