به گزارش میراث ‌آریا، این بازارچه‌ها که با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان‌ها برپا شد، شامل ۱۰هزار و ۶۶۰ غرفه در قالب ۸۴۶ بازارچه عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی در ۳۱ استان کشور بود و با فروشی معادل ۶۲۸هزار و ۱۶۷ میلیون ریال (معادل حدودا ۶۳ میلیارد تومان)، رشدی برابر با ۴۹ درصد نسبت به سال قبل داشته است. طبق این گزارش، بالاترین میزان فروش در بازارچه‌های نوروزی مربوط به استان همدان به میزان ۸۲هزار و ۹۲۰ میلیون ریال بوده است و استان‌های گیلان و مازندران در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین بیشترین تعداد محل برگزاری بازارچه مربوط به استان گیلان با ۹۲ محل بود. بیشترین تعداد غرف عرضه محصولات صنایع‌دستی نیز مربوط به استان گیلان با ۱۰۰۸ غرفه بوده است و پس از آن اصفهان و کرمانشاه در رتبه‌های دوم و سوم این بخش هستند. از سوی دیگر، بالاترین درصد تغییرات عملکرد استان‌ها براساس میزان فروش هم مربوط به استان خوزستان با ۴۳۵ درصد رشد بوده و استان‌های خراسان رضوی و چهار محال و بختیاری در رتبه‌های بعدی این بخش قرار گرفته‌اند.

آمارها همچنین حاکی از آن است که بالاترین درصد تغییرات عملکرد استان‌ها براساس تعداد محل مربوط به استان یزد با ۱۴۶ درصد رشد بوده و بالاترین درصد تغییرات عملکرد استان‌ها براساس تعداد غرفه مربوط به استان بوشهر با ۲۸۳ درصد رشد است. پیش از برگزاری این بازارچه‌ها، سرپرست معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور پیش‌بینی کرده بود اقبال عمومی به بازارچه‌های صنایع‌دستی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ افزایش قابل توجهی داشته باشد. به گفته پویا محمودیان، در بازارچه‌های نوروزی سال ۹۶، بیش از ۴۲میلیارد تومان صنایع‌دستی به فروش رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۳۲درصد افزایش داشت. همچنین سال گذشته استان گیلان بیشترین بازارچه و استان مازندران نیز بیشترین فروش را داشتند.

براساس این گزارش، بزرگ‌ترین بازارچه موقت صنایع‌دستی در ۳۱ استان کشور به‌صورت همزمان از ۲۷ اسفند ۹۶ تا ۱۵ فروردین ۹۷ برگزار شد. بازارچه‌های موقت عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی از سال ۱۳۸۷ تاکنون به عنوان گسترده‌ترین رویداد خرده‌فروشی این حوزه در کشور شناخته می‌شوند که علاوه‌بر توسعه فروش، اهداف کلانی از جمله اشاعه فرهنگ مصرف کالاهای هنری در سطح جامعه، معرفی و نمایش توانمندی‌های صنایع‌دستی مناطق مختلف کشور، فراهم شدن بسترهای فعالیت‌های بازرگانی تولیدکنندگان صنایع‌دستی با امکانات پایین مالی، ایجاد مراکزی با جذابیت بالا، امکان شناخت سلایق و نیازهای بازار، کاهش قیمت تمام‌شده محصولات (به‌دلیل عرضه مستقیم کالاها و حذف واسطه‌های غیرضرور)، ایجاد فضایی برای تبلیغات، بازاریابی و دریافت سفارش تولیدات را به دنبال داشته است.