به‌طور مشابه، اجاره ماشین‌ها، قطارها و شرکت‌های کشتیرانی نیز به سمت همان مسیر حرکت می‌کند. فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث افزایش کارآیی هتل‌ها شده و به‌تدریج آن را برای ترویج و توزیع محصولات خود به‌کار می‌برند. شرکت‌های بین‌المللی همچنین از ITC‌ها برای هماهنگ کردن از راه دور و گسترش عملیات خود در سطح جهانی استفاده می‌کنند. گسترش ارتباط مستقیم با مصرف‌کنندگان، هتل‌ها را قادر می‌سازد تا با ارائه قیمت‌های ویژه و نرخ‌های متفاوت در اینترنت، فروش خود را به حداکثر برسانند. در سطح خرد، تامین‌کنندگان یا مدیران گردشگری می‌توانند سودآوری طولانی مدت خود را از طریق تعامل دقیق با مشتریان، مدیریت شبکه و همچنین توسعه زنجیره ارزش افزایش دهند و همکاری‌های نزدیک‌تر مجازی گسترش می‌یابد.

طیف گسترده‌ای از فرصت‌ها و چالش‌ها نیز برای شرکت‌های گردشگری کوچک و متوسط ظاهر می‌شود. به‌طور سنتی، اکثریت قریب به اتفاق تامین‌کنندگان گردشگری، کوچک و خانوادگی هستند. از این رو، آنها در تولید محصولات خود در سطح جهانی با مشکلات زیادی مواجه هستند و با همتایان بزرگ‌ترشان رقابت می‌کنند. تامین‌کنندگان خلاق با دستیابی به میزان بالاتری از کارآیی داخلی و اثربخشی و با بهینه‌‌سازی عملیات، خود را توانمند می‌سازند. آنها همچنین می‌توانند با شرکای مورد اعتماد و دیگر ذی‌نفعان خود ارتباط برقرار کنند تا با همکاری و تعامل بیشتر، محصولات خود را ارائه و توسعه دهند. همکاری در سطح محلی می‌تواند آنها را برای افزایش حضور در بازارهای بین‌المللی و همچنین کاهش اختلالات ناشی از کمبود تخصص، منابع و سرمایه یاری دهد. به این معنا، زنجیره ارزش گردشگری به یک سیستم ایجاد ثروت برای همه شرکت‌کنندگان مبدل می‌شود. باز کردن یک پنجره به کل جهان از طریق اینترنت، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و به‌صورت پویا با آنها تعامل داشته باشند و باعث در معرض قرار گرفتن بیشتر سازمان می‌شود.

با این حال، تامین‌کنندگان گردشگری تصمیمات دشواری را در حوزه فناوری اطلاعات به عهده دارند. سرعت پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات نشان می‌دهد که یک سازمان باید بسیار خلاق و پویا فعالیت کند و بتواند در هر دو بخش صنعت و تکنولوژی سازگار باشد تا در بازار جهانی سهمی ‌داشته باشد و پایدار بماند. سرمایه‌گذاری عاقلانه در عرصه فناوری و در زمان مناسب، برای یک شرکت گردشگری حیاتی است. اما شاید مهم‌تر این است که تاثیر تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات (ITC) در ساختار صنعت را مورد توجه قرار دهیم. این امر سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا بهترین اقدامات استراتژیک را که باید انجام دهند، شناسایی کنند. پیش‌بینی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بازیکنان و تشکیل اتحادیه‌های مناسب، توزیع از طریق کانال‌های مناسب و هدف قرار دادن مشتریان حقوقی به‌طور فزاینده در مرکز استراتژی سازمان گردشگری قرار خواهد گرفت. ITC‌ها می‌توانند تعدادی از این تصمیمات استراتژیک را تعیین و تسهیل کنند و برعکس، تعدادی از این تصمیمات استراتژیک را می‌توان تنها با در نظر داشتن فناوری‌های مناسب انجام داد. بنابراین فناوری در قلب ملاحظات استراتژی برای سازمان‌های گردشگری قرار دارد و در عین حال صنعت گردشگری، الزامات ضروری را برای فناوری اطلاعات و ارتباطات برای اجرای استراتژی خود تولید کند.

افزایش کیفیت سرویس‌دهی و توانایی تمایز محصولات گردشگری به میزان استفاده از ITC بستگی دارد. شرکت‌ها از ابزارهای ITC جدید استفاده می‌کنند و قادرند با مصرف‌کنندگان خود تعامل کنند. آنها همواره با تطبیق دادن نیازهای مصرف‌کنندگان، محصولات خود را دائما به‌روزرسانی می‌کنند. با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ITCs)، صنعت می‌تواند از طریق توسعه مشارکت‌های ویژه با تامین‌کنندگان محلی، تجارب یکپارچه ایجاد کند. شناسایی بازارهای هدف از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین بسته‌بندی و تولید محصولات سفارشی، سازمان‌های گردشگری را قادر می‌سازد تا پیشنهادهای خود را از دیگر رقبا متمایز و از قیمت‌های مناسب‌تر برای بازارهای هدف استفاده کنند. به همان اندازه عدم استفاده از تکنولوژی‌های جدید می‌تواند منجر به ضعف‌های رقابتی شود و زمانی که سازمان‌ها با تغییرات سازگار نباشند و امکانات و خدمات ارائه شده توسط رقبا فراهم شود.

در همین حال، فقط سازمان‌هایی که محصولات لحظه‌ای، انعطاف‌پذیر و سفارشی را ارائه می‌دهند قادر به موفقیت در بازار جهانی هستند. از این رو، تامین‌کنندگان به‌منظور بهینه‌سازی پتانسیل‌های خود باید در هر دو بخش فناوری و خدمات فعال و واکنشی باشند. ITC‌ها بهترین شیوه‌های عملیاتی در صنعت را ایجاد کرده‌اند و تنها اپراتورهای جدید و به روز قادر به استفاده از ابزارهای در حال ظهور آینده خواهند بود. بنابراین ITC‌ها در سازمان‌های گردشگری برای ایجاد مزایای رقابتی مفید هستند.