به گزارش «دنیای اقتصاد»، بسیاری از کارشناسان معتقدند گردشگری و صنایع‌دستی دو حوزه‌ای هستند که می‌توانند با کمترین هزینه‌ بیشترین اشتغال‌زایی را داشته باشند. با این‌همه به واسطه توسعه نامتوازن از دو بخش در کشور، همچنان از این فرصت استفاده نشده است. اما طرح ایجاد اشتغال در این حوزه‌ها چندی است که محور بحث مسوولان مربوطه قرار گرفته و به عنوان ماموریتی مشترک میان برخی دستگاه‌ها مطرح می‌شود.

در تازه‌ترین گفت‌وگوها، این‌بار علی‌اصغر مونسان و علی ربیعی طی نشستی بر اهمیت گردشگری و صنایع دستی در اشتغال‌زایی تاکید کرده‌اند.به‌گزارش میراث آریا، در این نشست مونسان، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به ظرفیت‌های مهمی که در سازمان متبوعش در حوزه صنایع‌دستی و نیز بوم‌گردی وجود دارد، خاطرنشان کرد: «با برنامه‌ریزی و تقویت مشارکت سایر دستگاه‌ها می‌توان با بالفعل کردن این ظرفیت‌ها به ایجاد اشتغال و درآمدزایی در کشور کمک کرد.» او با بیان اینکه می‌توان با تبدیل بناهای تاریخی و نیز بخش‌هایی از بافت قدیمی شهرها به اقامتگاه‌های گردشگری به رونق اقتصادی هر منطقه کمک کرد، تصریح کرد: «در همین ارتباط ۷۱ بنای تاریخی تاکنون به اقامتگاه تبدیل شده‌اند.»

به گفته مونسان، ۱۵۰۰ واحد بوم‌گردی در مدت زمانی معین راه‌اندازی خواهد شد که به‌طور متوسط در هر کدام از آنها هشت نفر مشغول فعالیت خواهند شد. معاون رئیس جمهوری همچنین از راه‌اندازی شرکت‌های حمل و نقل گردشگری خبر داد و افزود: «با راه‌اندازی این شرکت‌ها، به نوسازی ناوگان حمل و نقل نیز کمک خواهیم کرد و در مذاکراتی که با پلیس راهور انجام داده‌ایم به دنبال این هستیم تا برای این خودروها پلاک گردشگری بگیریم.» او همچنین ایجاد شغل و توزیع ثروت را دو ماموریت مهم وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی دانست که سازمان میراث فرهنگی می‌تواند در این خصوص نقش ایفا کند. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: «ماموریت‌های این سازمان می‌تواند در روستاها نیز به ایجاد اشتغال و تولید ثروت و درآمدزایی کمک کند. از این رو طرح اشتغال فراگیر و طرح اشتغال روستایی دو ماموریت مهمی هستند که این سازمان آنها را دنبال می‌کند.» مونسان تصریح کرد: «عمده طرح‌ها بر مبنای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سازمان میراث فرهنگی تنها تسهیل‌کننده است و در قالب ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت کمک کار سرمایه‌گذاران برای اجرای این طرح‌ها خواهد بود.» وی در نهایت ابراز امیدواری کرد که با تفاهم این دو دستگاه شاهد تحقق دو ماموریت مهم گفته‌شده در سال ۹۷ باشیم.

جزئیات اجرای یک طرح

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز در این نشست، گردشگری و صنایع دستی را دو ماموریت بزرگ از سه ماموریت سازمان میراث فرهنگی برشمرد که حول آنها می‌توان بین دو دستگاه مشارکت ایجاد کرد که به صورت مشخص، در بخش اشتغال روستایی این تقویت همکاری‌ها نقش مهم‌تری را ایفا می‌کند. علی ربیعی در جمع خبرنگاران نیز با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی در طرح اشتغال فراگیر دارای دو سهم ۱۰درصدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی و در مجموع دارای ۲۰ درصد سهم است، توضیح داد: «با توجه به ظرفیت‌هایی که در این سازمان وجود دارد در این جلسه نحوه تامین مالی اجرای این طرح‌ها بررسی و مقرر شد در مدت سه ماه بتوانیم کل منابع تمهید شده از محل طرح اشتغال روستایی را هزینه کنیم و در صورت نیاز از سایر منابع نیز بتوانیم برای این طرح کمک بگیریم تا این طرح هرچه بهتر اجرا شود.» وی همچنین خاطرنشان کرد: «در این نشست موضوعات مرتبط با طرح اشتغال فراگیر که با برش استانی تهیه شده است مورد بررسی قرار گرفت و این طرح‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع دستی و بوم‌گردی بررسی شد.»

در پایان این نشست همچنین در خصوص تعیین سازوکاری برای ایجاد شرایط مناسب سفر بازنشستگان و اقشار متوسط جامعه گفت‌وگو شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، این اولین مذاکرات و تعریف ماموریت برای اشتغال‌زایی در بخش‌های گردشگری و صنایع‌دستی نیست اما هنوز نتایج عملی این دست تفاهم‌ها دیده نشده است. فعالان این حوزه بر این باورند تا زمانی که بستر توسعه گردشگری ورودی و داخلی فراهم نشود، ایجاد اشتغال بیشتر در این حوزه معنای چندانی نخواهد داشت. از سوی دیگر، بدون ایجاد شرایط بهتر برای تولید و صادرات صنایع دستی نیز، این هنر-صنعت نخواهد توانست افراد بیشتری را مشغول کار کند.