اتاق‌ها توانایی استراتژیکی برای تبدیل‌شدن به منابع درآمد ویژه‌ای دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که امکانات اتاق، تمایل مهمانان برای پرداخت هزینه اتاق را تایید می‌کند و این هتل است که باید از امکانات اتاق برای تولید درآمد استفاده کند. البته هتلداران نیز باید بتوانند نسبت به‌ اندازه‌گیری بازده سرمایه‌گذاری ناشی از فناوری‌های جدید اقدام کنند. همان‌طور که تکنولوژی در حال رشد و توسعه است، هتلداران نیز با دنبال کردن وقایع در پی برقراری ارتباطات در داخل و خارج از اتاق هتل و همچنین به دنبال استفاده از روش‌های جدید برای ایجاد راحتی بیشتر و خدمات برتر برای مهمانان هستند.

مسافران مدرن امروزه با دستگاه‌های ساده که به‌راحتی قابل‌استفاده بوده و فقط با لمس انگشتان به فعالیت درمی‌آیند مورد استقبال قرار می‌گیرند. راهکارهای هتلداری پیشرو در کلیه زمینه‌ها ازجمله اینترنت اشیا، خدمات روباتیک، خدمات صوتی، استفاده از سیستم‌عامل‌های پیشرو و پویا فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی و... از اموری است که می‌تواند یک اقامت را برای یک مهمان منحصربه‌فرد کند. برنامه‌های رابط کاربری به‌عنوان محرک اصلی در توسعه آینده اتاق یک هتل در حال افزایش هستند تا بتوانند رفتار مهمانان را بهتر درک کنند. هتل‌های هیلتون و استاروود به‌عنوان پیشگامان تکنولوژی هتلداری اکنون در حال استفاده از خدمتکاران روباتی برای انجام کارها هستند.

انتظارات مدرن

مسافر امروز، برای به‌روز شدن و رفع نیازها و انتظارات در حال تحول و رشد خود با فناوری‌های هوشمندانه هتل‌ها به چالش کشیده شده‌اند. مایک دلینگ، مدیرعامل هتل ماریوت بین‌المللی، از عمده عوامل موفقیت در هتلداری را اختصاصی کردن تجربیات مهمانان می‌داند. او معتقد است فناوری‌ها توانایی آن را دارند که به‌طور مداوم داده‌های مهمانان را تجزیه‌وتحلیل کرده و قادرند نوآوری‌هایی را انجام دهند و مزایای رقابتی درازمدت را حفظ کنند. درحالی‌که مبانی اصلی و اصول هتلداری همچون ارائه خدمات عالی، ایجاد آرامش و آسایش در اتاق، لزوم پاکیزگی و رعایت بهداشت در اتاق همواره باقی خواهند ماند، حرکت به سمت ارائه تجربیات منحصربه‌فرد به همان اندازه برای آینده هتلداری الزامی است. در این دوران هتل‌ها تجربه‌های معنی‌دارتری را ارائه خواهند داد. به‌عنوان یکی از راه‌های اصلی کسب رضایت مهمان، استفاده از تکنولوژی در اتاق هتل نقش مهمی در شکل دادن به آینده هتلداری ایفا می‌کند.

از سوی دیگر، هتلداران همواره در مواجهه با تعداد بسیار زیادی از راه‌حل‌ها برای انجام بهتر کارها قرار دارند؛ از اموری مانند لزوم یکپارچگی سیستم‌ها گرفته تا اموری مانند آموزش طولانی‌مدت کارکنان که همواره ادامه داشته و هیچ‌گاه متوقف نخواهد شد. بهینه‌سازی یک فرآیند و یک‌راه حل همه‌جانبه است که ‌باید دائما با حفظ یکپارچگی مورد تاکید قرار گیرد. هتل‌ها باید با استفاده و به‌وسیله یک رویکرد مشتری‌محور، مهمانان را قادر سازند تا با استفاده از وسایلی ساده، همچون ارتباطات چت هتل، تماس‌های تلفنی، اینترنت و سایر امکانات، مدیریت اموری همچون پرده‌ها، وسایل صوتی و تصویری، نورها، درجه حرارت و... را برعهده‌گرفته تا بتوانند اتاق خود را در هتل کنترل کنند.

استفاده از سیستم‌های اتوماسیون یکپارچه هم‌اکنون نیز کاربردهای زیادی را نشان داده است. به‌طور مثال در هتل‌های شانگریلا، مهمان ضمن رزرو اتاق در تاریخ خاص، دمای مورد انتظار خود را ثبت و قبل از ورود مهمان دستگاه مرکزی دمای اتاق را در سطح ایده‌آل درخواستی تنظیم می‌کند و همه اینها بدون حضور و ارتباط با کارکنان و دستگاه‌های هتل است. این سیستم‌ها باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی شده و خطاهای دستی کارکنان هتل را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد ۶۵ درصد از مهمانان علاقه‌مند به استفاده از این اتاق‌های هوشمند بوده و معتقدند که این تکنولوژی‌ها باعث بهتر شدن کیفیت اقامت خواهد شد.

از سوی دیگر، امروزه استفاده از تکنولوژی LiFi به‌جای WiFi درحال‌توسعه و تکامل است و هتلداران آینده ترجیح داده‌اند از این تکنولوژی برای ارائه خدمات اینترنتی در اتاق‌های هوشمند استفاده کنند. (LiFi (Light Fidelity یک فناوری شبکه بی‌سیم نوری است که از فرستنده‌های دیجیتال (LED) برای انتقال داده استفاده می‌کند. LiFi طراحی‌شده است که از لامپ‌های LED مشابه با آنهایی که در حال حاضر در بسیاری از خانه‌ها و ادارات هستند، استفاده شود. اطلاعات LiFi از طریق لامپ‌های LED ارسال و با گیرنده‌های ویژه‌ای دریافت می‌شود. این سیستم ۱۰۰ برابر سریع‌تر از سیستم WiFi سرعت داشته و توانایی حمل ارتباطات بی‌سیم را در سرعت بسیار زیاد دارد.

اتاق‌های هوشمند دائما در حال‌ توسعه بوده و تلاش هتلداران برای سرمایه‌گذاری در این حوزه با توجه به حساسیت آن در حال افزایش است. هتل‌های آینده مظهر تغییرات خواهند بود. برخی از برندهای مشهور هتلداری ضمن تدوین استانداردهای فناوری در این زمینه شروع به‌کار کرده‌اند؛ به‌طور مثال استفاده از دستگاه‌های قهوه‌ساز هوشمند در اتاق‌ها، استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی به‌جای تلویزیون، قرار دادن دستگاه‌هایی برای شارژ بی‌سیم تلفن‌ها و کامپیوترهای شخصی، اسکن و استفاده از کدهای QR برای دسترسی به‌تمامی اطلاعات درخواستی و... درک نیازهای مهمان‌ها الزام اتاق‌های نسل آینده است. همان‌طور که اتاق‌های هتل آینده به سمت سادگی پیش می‌رود، مسافر مدرن آینده راحتی بیشتری را در اتاق تجربه خواهد کرد.