در این نشست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه این استان ظرفیت گردشگری، تاریخی و صنایع‌دستی ناشناخته زیادی دارد که دفاتر خدمات مسافرتی می‌توانند در معرفی و پویایی این مسیرهای گردشگری نقش موثری داشته باشند، گفت: «خراسان‌رضوی دارای ۱۶۰۰ اثر ثبت شده ملی و یک اثر به ثبت‌رسیده جهانی(قنات قصبه گناباد) و ۲۰ موزه است و به‌عنوان استان موزه‌ای کشور شناخته می‌شود. شرکت‌های خدمات مسافرتی می‌توانند براساس ظرفیت‌های گردشگری و آثار تاریخی شهرهایی که شاید خیلی کم پیش می‌آید که گردشگران به آنها سفر کنند، تور تعریف کنند.» ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: «آثار تاریخی کلات نادری و درگز و همچنین محدوده شهرستان‌های فریمان، سرخس، تربت‌جام، تایباد، خواف و رشتخوارنیز برای تعریف تورهای گردشگری مناسب هستند. افزون بر این، مسیر تربت‌حیدریه و مسیر کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن و شهرستان‌های نیشابور و سبزوار نیز از جمله ظرفیت‌های برگزاری تورهای گردشگری خراسان‌رضوی محسوب می‌شوند.»

به باور وی، مسیر شهرستان‌های گناباد و بجستان نیز ظرفیت برگزاری تور را دارند و در این مسیر قنات جهانی قصبه گناباد و روستای تاریخی ریاب گناباد که به یزد کوچک معروف است، نیز می‌تواند مورد بازدید قرار گیرد. مکرمی‌فر اضافه کرد: «از سوی دیگر، بوم‌گردی از اتفاقات تازه‌ای است که به ظرفیت اقامتی استان افزوده و جالب است که  ظرفیت این بخش، از سوی گردشگران خارجی، تقریبا تا بهمن‌ماه رزرو شده است.» مدیرکل میراث‌فرهنگی خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: «با توجه به ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شهرستان‌های استان، توزیع سفر و توسعه گردشگری در شهرستان‌ها می‌تواند به محور توسعه اقتصادی و اشتغال نیز تبدیل شود. بوم‌گردی همچنین به لحاظ میراث ناملموس مانند موسیقی و مراسم‌های آیینی، می‌تواند سفری خاطره‌انگیز و لذت‌بخش را برای زائران و مسافران ایجاد کند.»

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی خراسان‌رضوی نیز خراسان را دارای ظرفیت گردشگری فراوان دانست و گفت: «برای نمونه، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد یکی از بهترین فرودگاه‌های کشور است که به ۲۷ نقطه جهان پرواز دارد. همچنین ظرفیت‌های اقامتی استان خراسان رضوی نیز حدود ۶۰ درصد از ظرفیت اقامتی کل کشور است و عموما، هتل‌های چهار و پنج ستاره را شامل می‌شود.» محمدسعید ولی‌زاده بر این اساس تاکید کرد: «می‌توان با برنامه‌ای درست و استفاده از تمام توان دفاترخدمات مسافرتی، کوشش کرد و تلاطم نرخ ارز را از تهدید به فرصت تبدیل کرد و بهترین و ارزان‌ترین خدمات را به مسافران ورودی ارائه داد.»

یکی از فعالان گردشگری نیز در این نشست، صنعت گردشگری را دارای پتانسیل ثروت‌آفرینی هنگفت دانست و آن را منوط به تدوین و اجرای برنامه‌ای دقیق و صحیح کرد. محمدرضا افشاری افزود: «نقش محوری با توزیع مناسب گردشگر است؛ زیرا برای پویایی این صنعت، باید گردشگری داخلی فعال شود و توسعه یابد تا از خروج ارز از کشور جلوگیری شود. به‌عنوان مثال برای کسی که به مشهد می‌آید، باید به‌جز زیارت، سیاحت را هم در‌نظر گرفت و مشهد را به‌عنوان قطب زیارتی ، سیاحتی شناساند که یکی از آن مقاصد، می‌تواند منطقه طرقبه باشد که آب و هوایی ییلاقی دارد.»

یکی از پیشکسوتان صنعت گردشگری نیز با انتقاد از اینکه هتل‌ها کانتر تور ندارند، گفت: «در گذشته، همه هتل‌ها، یک کانتر داشتند و هرکس به مشهد می‌آمد، می‌توانست هزینه‌ای را پرداخت و از خدمات تور استفاده کند. ولی حالا دیگر بعضا این خدمات ارائه نمی‌شود و این یک عیب است.» ایرج اخوان‌ملایری خاطرنشان کرد:‌ «قرار نیست مسافری که به مشهد می‌آید، صرفا زیارت کند و به شهر یا کشور خود برگردد. باید او را در مشهد نگه داشت و همه جا را به او نشان داد.» به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مسوولان استانی و شهری خراسان رضوی و مشهد بارها تاکید کرده‌اند که گردشگری سیاحتی در این منطقه تناقضی با گردشگری زیارتی ندارد و می‌توان براساس ظرفیت‌های آن، گونه‌های مختلفی از گردشگری را تعریف کرد.