در قلب پایتخت 2018 گردشگری آسیا

این شهر در دامنه کوه الوند گسترده شده و ۱۷۴۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و همین موقعیت جغرافیایی آن را تبدیل به یکی از نواحی سردسیر کشور کرده و یکی از بهترین اوقات سفر به آن اواخر تابستان است. بنا بر حفاری‌های صورت گرفته در نهاوند، قدمت همدان را بیش از ۶ هزار سال و پیش از حضور آریایی‌ها در فلات ایران برآورد می‌کنند؛ اما عمده شهرت تاریخی این شهر، مدیون دوران حکمرانی مادها است که تپه باستانی هگمتانه، مهم‌ترین جاذبه تاریخی باقی‌مانده از آن دوران است. به‌علاوه مجموعه تاریخی- گردشگری گنجنامه در همدان نیز یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی این شهر است که علاوه بر تفریحاتی که می‌توان در آن سراغ گرفت، تعدادی کتیبه از ایام حکمرانی هخامنشیان نیز در آن به یادگار مانده است. 

اما جاذبه‌های تاریخی همدان محدود به عهد پیش از اسلام نیست و یادگارهای ریز و درشت بسیاری از دوران ایران اسلامی در همدان به‌چشم می‌خورد. دانشمند بزرگ ایرانی، حکیم ابن سینا در همدان به‌خاک سپرده شده و آرامگاه او یکی از زیبایی‌های تاریخی این شهر است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این شهر مسیر آرامگاه بوعلی تا هگمتانه را پیاده طی کنید تا بافت تاریخی همدان، بازارها، مساجد و مغازه‌های سنتی آن را هم دیده باشید. در این مسیر که بخش عمده آن بدل به پیاده‌راه شده، هم می‌توانید از دکه‌های محلی، چای یا نوشیدنی خنک تهیه کنید و هم طعم غذاهای محلی همدان را بچشید. آبگوشت بزباش، آبگوشت کلم قمری، آش کاچی، آش برنج، آش خشکبار، آبگوشت فلفل، کباب سرداشی و شیرینی‌هایی همچون زرده، انگشت‌پیچ و کماج همدانی از جمله مهم‌ترین‌‌ و خوشمزه‌ترین خوراکی‌های بومی همدان هستند که اگر مسافر این شهر هستید، توصیه می‌کنیم به‌هیچ عنوان آنها را از دست ندهید.

اگر در سفر خود فرصت کافی دارید، حتما سری هم به غار علیصدر بزنید که اصلی‌ترین جاذبه طبیعی همدان و طولانی‌ترین غار آبی جهان است. همچنین کاروانسراهای عهد صفوی در اطراف تویسرکان، شهرستان ملایر و روستای لالجین که صنعت سفالگری آن ثبت جهانی شده است از دیگر دیدنی‌های حومه همدان است. برای اقامت در همدان امکانات متنوعی فراهم است: از هتل‌های چندستاره گرفته، تا اقامتگاه‌های بوم‌گردی. برای دسترسی به این شهر هم راه‌های متنوعی پیش روی شما است؛ هم از مسیر جاده‌ای می‌توان به آن رسید، هم از وسایل حمل‌ونقل ریلی یا هوایی می‌توان بهره برد. تا فرصت فراغت تابستانی از دست نرفته، چمدان خود را ببندید و به پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۸ سفر کنید!