سیدعباسعلی امامیه افزود: «امسال مسوولان نمایشگاه گردشگری جاتا در ژاپن گفتند که چون تا قبل از ۸ مه ‌۲۰۱۸ ثبت‌نام برای حضور ایران در نمایشگاه انجام شده می‌توانیم در این نمایشگاه شرکت کنیم، اما با این وجود شرایط سختی را اعمال کرده‌اند؛ برای مثال گفته‌اند که باید مبدا و مقصد پولتان را مشخص کنید و همین موضوع مشکلاتی را برای ما به وجود آورد و زمان را نیز برای انجام برخی کارها از دست دادیم. بنابراین احتمال دارد سال آینده نتوانیم در این نمایشگاه حضور پیدا کنیم چون بانک‌های ژاپنی که با آمریکا کار می‌کنند، می‌گویند هر کاری که در راستای تبلیغ ایران باشد را نباید انجام دهند و نمی‌توانند پولی جابه‌جا کنند.»

وی ادامه داد: «ایران از نظر تبادلات مالی زیر ذره‌بین است و بانک‌های ژاپن نیز با مسوولان نمایشگاه جاتا در ارتباط هستند و از این طریق باید کارهای مالی ایران برای حضور در نمایشگاه جاتا انجام شود، پس این بانک‌ها نباید از تحریم‌های آمریکا عدول کنند. ژاپنی‌ها نسبت به قوانین آمریکا سخت‌گیرانه‌تر عمل می‌کنند چون تحریم‌ها را نمی‌شناسند. از این دست مشکلات برای نمایشگاه‌های دیگری که ایران می‌خواهد در آنها شرکت کند نیز وجود دارد.»

نماینده اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در ژاپن تصریح کرد: «از متولیان در شهرهای همدان و تبریز خواسته‌ایم تا در نمایشگاه امسال جاتا شرکت کنند. این فرصتی است که این دو شهر- همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی و تبریز نیز به‌عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸- در سطحی جهانی و در یک نمایشگاه معرفی شوند. متولیان می‌توانند تبلیغ این دو شهر را در قالب تیزر، پوستر یا طراحی غرفه انجام دهند اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.»

امامیه خاطرنشان کرد: «امسال آمار تورهای گردشگری که از ژاپن به ایران می‌آوردیم بسیار ریزش کرده است. یکی از دلایل آن هم تحریم‌ها است و دیگری جو منفی که علیه ایران وجود دارد که این مورد بیشتر اثرگذار است. آژانس‌هایی که از تحریم‌های آمریکا می‌ترسند، ایران را تبلیغ نمی‌کنند و برخی از سایت‌های سفر، نام ایران را از فهرست مقاصدشان حذف کرده‌اند. آنها برای ایران کاتالوگی نمی‌سازند تا ایران بتواند کالای خود را که همان سفر است، بفروشد.» وی با وجود این تاکید کرد که اگر ایران بتواند طرح ویزای بدون مهر را در فرودگاه‌ها اجرا کند مشکل ورود بسیاری از گردشگران به ایران حل می‌شود.