منطقه توریستی ساحلی مایاکوبا یکی دیگر از پروژه‌های موفق و پیشرو در پروژه‌های توسعه مناطق توریستی است که توانسته با سرمایه‌گذاری درست در این بخش به حفظ گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری کمک کند و با به تعادل رساندن اکوسیستم این منطقه شاهد رشد گونه‌های مختلف جانوری و حیوانی در این منطقه باشد. منطقه توسعه‌یافته و توریستی مایاکوبا در نزدیکی ریویرا‌مایا واقع شده است. این منطقه که با همکاری شهرداری استان کوینتانا مکزیک راه‌اندازی شده وسعتی به اندازه ۲۴۹ هکتار دارد و شامل مجموعه سواحل، جنگل‌های گرمسیری و جنگل‌های انبوه می‌شود. با توجه به توسعه منطقه و افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی نیاز به ساخت و ساز در این منطقه بیش از پیش احساس می‌شود و این مساله باعث می‌شود برای برطرف ساختن این نیازها در مایاکوبا کمپانی‌ها و شرکت‌های فعال در زمینه گردشگری در این فکر باشند تا با استفاده درست و بهینه از منابع طبیعی موجود هتل‌ها و اقامتگاه‌های مناسب را ایجاد کنند.

یکی از کمپانی‌های فعال در این زمینه کمپانی اسپانیایی Obrascón Huarte Lain است که با کمک و مشاوره از مهندسان، معماران و محققان و مطالعه نتایج به‌دست آمده از تحقیقات توانست برنامه‌ای جامع و کاربردی برای استفاده مناسب از این منابع در نظر بگیرد. این برنامه که حاصل سال‌ها مطالعه و پژوهش در زمینه گردشگری و استفاده از محیط‌زیست می‌شد باعث شد مدیران این شرکت تغییراتی در سازوکار مجموعه‌های اقامتی و هتل‌ها در نظرگیرند. تغییر سازوکار در این شرکت باعث شد به‌جای ساختن مجموعه‌های بزرگ و ساختمان‌های مجلل و کم کاربرد که هزینه بالاتری می‌طلبند، در مجموع چهار هتل و یک زمین گلف تاسیس شود. این‌کار باعث شد با کمتر شدن متراژ اتاق‌ها هزینه اجاره آنها کاهش یابد و در نتیجه برای گردشگران صرفه اقتصادی قابل‌توجهی داشته باشد.

محوطه اصلی مایوکوبا در نزدیکی جنگل‌های درختان گرمسیری و قسمتی از منطقه‌ای که آب دریا تقسیم می‌شود واقع شده است. در واقع به این منظور در این ناحیه واقع شده تا بتواند کمترین میزان تخریب و تاثیر را بر اکوسیستم منطقه داشته باشد. همچنین سعی شده مجموعه به نحوی طراحی شود تا هم از بستر زمین و هم آبی مانند کانال‌ها در آن استفاده شود. این مجموعه شامل ۴ هتل بین‌المللی و زمین حرفه‌ای گلف است و سعی شده در طراحی این محیط‌ها بیشترین استفاده از محیط طبیعی به‌کار گرفته شود. رعایت این نکات و به‌کارگیری درست از محیط‌زیست باعث شده تا در این مدل، محیطی مناسب برای زندگی گونه‌های مختلف جانوران و گیاهان به‌وجود آید و می‌توان گفت این اولین بار است که در طرح‌های توسعه گردشگری موفق به ایجاد محیط‌زیست مناسب برای انواع گونه‌های جانوری مانند پرندگان، ماهیان و دوزیستان شده‌اند.

کسب و کار در این مجموعه به خوبی بهبود یافته و ثمربخش بوده است. استفاده درست از محیط‌زیست، استفاده از مردم محلی، شناخت تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان در کنار پرداختن به سازوکاری که بتواند تمامی مراحل را دربرگیرد توانسته تاثیرات مهمی بر جنبه‌های مختلف زندگی مردم محلی بگذارد. از منظر کاهش فقر و بیکاری، باتوجه به شرایط ویژه منطقه و تاسیس چهار هتل مجلل، نیاز به نیروی انسانی ماهر و غیرماهر بیش از پیش احساس می‌شد و این باعث شده تا با پیشرفت و توسعه منطقه افراد بیشتری در پروژه مشغول به کار شوند. همچنین تهیه سازوکار مناسب بین تولیدکنندگان منطقه باعث رشد تولیدات منطقه و نیاز بیشتر به نیروی انسانی شد. از سوی دیگر، شاید بتوان بزرگ‌ترین تاثیر این پروژه بر منطقه را در بهبود روابط میان گردشگران و مردم محلی، آرامش و امنیت بیشتر دانست. همچنین مجریان این پروژه با تحقیقات بیشتر در این زمینه متوجه شدند که وجود منابع و مناطق طبیعی و استفاده درست از آنها از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار در موفقیت این پروژه بوده و باعث شده تا در منطقه پارک‌های آبی بیشتری تاسیس شود.

این کمپانی همچنین به‌عنوان یکی از مسوولیت‌پذیرترین شرکت‌ها در زمینه توجه به حقوق کارکنان موفق به دریافت جایزه و عنوان شده که می‌توان گفت توجه و احترام به کارکنان و گروه ‌های مختلف پروژه در این انتخاب تاثیرگذار بوده است. اشتغال ۲۲۰۰نفر به‌طور مستقیم در بخش‌های مختلف گردشگری، اشتغال بیش از ۸۸درصد از مردم محلی در مجموع هتل‌ها و اخذ مدرک حفاظت و مدیریت بهینه از منابع طبیعی از سازمان محیط‌زیست کشور مکزیک از جمله دیگر دستاوردهای این پروژه در منطقه بوده است.

Nimanemati۷۳@gmail.com