علی‌اصغر مونسان که پیش از این در ارائه آمارهای جداگانه‌ای گفته بود میزان گردشگران ورودی به کشور در چهارماهه و پنج ماهه نخست امسال به ترتیب ۳۸ و ۴۵درصد افزایش داشته‌اند، به گزارش «میراث آریا» در جدیدترین اظهارنظر خود گفته که «در ۶ ماهه اول امسال شاهد رشد ۵۱درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور بوده‌ایم و این رشد بسیار فزاینده‌ای است.» به گزارش «دنیای اقتصاد»، طبق آماری که معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی در اردیبهشت ماه سال جاری منتشر کرد، تعداد گردشگران ورودی به کشور در ۶ ماه نخست سال ۹۶، ۲ میلیون و ۶۱۹هزار و ۳۱۰ نفر بوده است؛ رقمی که حالا بنا بر رشد ۵۱درصدی که مونسان آن را اعلام کرده باید به نزدیک ۴میلیون گردشگر رسیده باشد؛ با رقم دقیق ۳میلیون و ۹۵۵هزار و ۱۵۸نفر.

این درحالی است که بسیاری از فعالان گردشگری معتقدند تنها در یک صورت می‌توان رقم اعلام‌شده از جانب رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را صحیح دانست و آن هم درصورتی است که آن را به‌تعداد گردشگران ورودی به کشور نسبت ندهیم و این رقم را تنها تعداد افرادی که طی ۶ماه نخست سال ۹۷ وارد مرزهای ایران شده‌اند بدانیم. در شرایطی که معاون سابق گردشگری سازمان میراث فرهنگی بارها عنوان می‌کرد حساب اقماری گردشگری در این سازمان برای محاسبه آمارهای گردشگری مستقر شده، اما هنوز شاهد آن هستیم که منبع اصلی ارائه آمار از سوی مسوولان این سازمان، پلیس مهاجرت است؛ یعنی تک‌تک افرادی که به هر دلیل و با هر هدفی وارد کشور شده‌اند در این آمار درنظر گرفته می‌شوند؛ حال آنکه لزوما تمام افرادی که وارد مرزهای ایران می‌شوند گردشگر نیستند.

سهم بالای عراقی‌ها

اما بسیاری از کارشناسان و فعالان گردشگری، رشد اینچنینی در آمار ورودی‌ها به کشور را ناشی از تردد روزانه عراقی‌ها به کشور می‌دانند؛ امری که گرچه می‌تواند عواید مالی و اقتصادی خوبی برای کشور داشته باشد، اما براساس معیارهای جهانی نمی‌توان از آن به‌عنوان «گردشگر» و «گردشگری» یاد کرد. پیش از این، مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی به «ایسنا» گفته بود: «عراقی‌ها با یک میلیون و ۲۶۳ هزار نفر درصدر جدول گردشگران ورودی به ایران در ۵ ماه نخست سال قرار دارند.» به این ترتیب، رقمی بالغ بر ۴۰درصد از آمار ورود خارجی‌ها به کشور طی فروردین تا پایان مرداد ماه ۹۷ در اختیار عراقی‌هاست.

کارشناسان بر این باورند این رشد چشمگیر در ورود عراقی‌های همسایه به ایران، خود می‌تواند فرصت مناسبی برای توسعه و ایجاد تنوع در این بازار باشد؛ این درحالی است که مسوولان تنها از این ارقام افزایشی برای نمایش چهره‌ای مطلوب از اقدامات خود بهره می‌برند، بدون آنکه کاری در راستای ساماندهی این بازار داشته باشند. برخی فعالان گردشگری چندی پیش درباره فعالیت برای ساماندهی بازار عراق به «دنیای اقتصاد» گفته بودند هنوز چند مساله اساسی در این زمینه وجود دارد؛ «نبود فرهنگ‌سازی در مبدا»، «نبود تعامل بین آژانس‌های گردشگری داخلی با آژانس‌های گردشگری کشور عراق» و «ضعف در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور» از موضوعاتی هستند که برخی تورگردانان از آنها به‌عنوان موانع تدوین و اجرای بسته‌های سفر برای عراقی‌ها یاد می‌کنند. حالا زمانی است که مسوولان باید به‌جای لذت بردن از اعلام آمارهای نجومی در پی رقم دقیق گردشگران واقعی باشند؛ کسانی که با این هدف وارد کشور می‌شوند. از سوی دیگر می‌توان برای جمع بسیاری از عراقی‌هایی که سفرهای یک روزه به ایران دارند، برنامه‌ریزی هدفمند صورت گیرد و مقاصدی مطلوب این بازار، به آنها معرفی شود.