وب‌سایت

وب‌سایت‌ها یکی از ابزارهای بازاریابی در صنعت گردشگری هستند که تاثیری قوی بر اعتماد مشتری‌های بالقوه دارند و می‌توانند به‌عنوان ابزاری در جهت ایجاد همهمه به منظور تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی استفاده شوند. یک طراحی حرفه‌ای، متن مناسب با نوشتار خوب، اطلاعات مفید از محصولات و اطلاعات تماس مناسب باعث افزایش اعتماد مشتریان به خدمات شبکه می‌شود. همچنین وب‌سایت باعث می‌شود خدمات شما در هر زمان و از هر مکان قابل دسترس باشد. ضمن آنکه وجود وب‌سایت سهولت ارجاع مشتریان جدید به محصولات گردشگری یا خدمات را فراهم می‌کند. وب‌سایت‌های اثربخش باید به جز وظیفه به اشتراک‌گذاری اطلاعات با مخاطبان کششی نسبت به یادگیری بیشتر راجع به یک مقصد یا بازدید یک مقصد جدید را نیز ایجاد کنند.

 تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی که در فضای اینترنت و در محیط‌های بازاریابی از طریق وب ایجاد شده‌اند قادر هستند توجه گردشگران را جلب کرده و رضایت آنان را به دست آورند. برای دستیابی به این قضیه در صفحات وب‌سایت باید قسمت ارزیابی محصولات و تورهای گردشگری و نظرات گردشگران متمایز نشان داده شود. امروزه مدیران گردشگری می‌دانند که تنها فرستادن پیام بازاریابی برای مخاطبان، آنها را قانع نمی‌کند تا از خدمات و محصولات استفاده کنند، بلکه مشارکت فعالانه با مخاطبان هدف، گوش دادن و صحبت کردن و باخبر کردن گردشگران از خدمات و محصولات رمز موفقیت آنهاست. فروش خدمات از طریق یک سایت رزرو آنلاین یک راه بسیار عالی برای افزایش فروش است. وب‌سایت کمک می‌کند با مشتریان بالقوه در ارتباط باشید. مردم زیادی وجود دارند که به آنچه شما ارائه می‌کنید علاقه‌مند هستند ولی ممکن است هم اکنون تصمیم به سفر نداشته باشند. شما باید با آنها در ارتباط باشید تا زمانی که آنها برای سفر آمادگی یافتند، با خبر شوید.

ایمیل

ایمیل راه ارتباطی فرد با یک یا گروهی از افراد از طریق زمان‌های متفاوت و حفظ حریم خصوصی مساله بسیار مهمی است. مزایای استفاده از ایمیل در مقابل استفاده از نامه‌های پستی حذف هزینه نوشت افزار و پست را به همراه داشته است. در بازاریابی گردشگری افراد می‌توانند از طریق ارتباط برقرار کردن و غافلگیری از طریق ایمیل با اشخاص به موفقیت خود بیشتر کمک کنند. در ایمیل‌ها باید لینک‌های مرتبط با صفحات وب‌سایت را درج کنید تا از طریق آن مخاطبان را به تعاملات بیشتر تشویق کنید. گردشگری و سفر محصولی است که مردم از صحبت کردن درباره آن لذت می‌برند. بنابراین سازمان‌های فعال در زمینه توریسم و گردشگری فرصت‌های خوبی را برای ایجاد تعامل با گردشگران از طریق فرستادن ایمیل می‌توانند ایجاد کنند.

وبلاگ‌ها و رسانه‌های مجازی

وبلاگ‌ها در گروه رسانه‌های ارتباطی قرار می‌گیرند که دارای سطحی از تعامل و ارتباط با مخاطبان خود هستند. رسانه‌های مجازی نیز از گروه‌های مختلفی که به‌صورت آنلاین علایق، تجربیات، دیدگاه‌ها و نظرات خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند، تشکیل شده است. دسترسی راحت به رسانه‌های اجتماعی و دیدن نظرات اینفلوئنسرها و ایجاد ارتباط دو طرفه بین کاربران و ادمین‌ها باعث می‌شود بازاریابی به شیوه دهان به دهان موفق‌تر عمل کند. رسانه‌های اجتماعی دارای ویژگی‌ها و ساختارهای حرفه‌ای هستند و در گردشگری با سه بعد دامنه و قابلیت دسترسی (تولید محتوا با تاکید بر مخاطب جهانی، در دسترس عموم بودن، تولید محتوا توسط عموم افراد، کمترین امکانات و هزینه برای تولید و انتشار محتوا و اندازه‌گیری دقیق مخاطبان)؛ استمرار و اعتبار داشتن (قابلیت ویرایش و اصلاح محتوا، قابلیت پذیرش بالا، تولید محتوا بر اساس نیازهای شناختی و اجتماعی واقعی، تولید محتوا بدون سانسور و تیم نظارتی قوی برای تولید و انتشار محتوا) و تعاملی و نامحدود بودن (تولید محتوای تعاملی، تولید و انتشار محتوا بدون تاخیر و به‌صورت ارتباط فوری، تولید و انتشار محتوا بدون محدودیت و تولید محتوا به‌صورت چندرسانه‌ای) مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته‌اند.  رسانه‌های اجتماعی در گردشگری نیز براساس هدف، پیچیدگی و ترکیب پذیری‌شان در هفت گروه جای می‌گیرند: جوامع مجازی (مانند فیس‌بوک)، سایت‌های مخصوص سفر (مثل تریپ‌ادوایزر)، اشتراک‌گذارهای عکس و فیلم (مانند یوتیوب یا فلیکر)، بلاگ‌ها (همچون بلاگر)، ویکی‌ها (مانند ویکی‌پدیا)، میکرو بلاگ‌های اشتراک‌گذار (مثل توییتر) و... .

موتورهای جست‌وجو

اهمیت موتورهای جست‌وجو به‌عنوان دروازه اصلی دسترسی به محتوای آنلاین برای همگان به خوبی شناخته شده است. افراد از موتورهای جست‌وجو برای پیدا کردن اطلاعات در وب استفاده می‌کنند، به نتایج لیست شده اعتماد می‌کنند و از میان لینک‌های موجود دست به انتخاب می‌زنند و از میان انتخاب‌هایشان بهترین و کارآمدترین‌ها را به دیگر دوستان خود پیشنهاد می‌دهند.