حالا دوباره با نزدیک شدن به این روز دو موضع ضد و نقیض از سازمان متولی میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور منتشر شده است؛ یکی از این مواضع را علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان در گفت‌وگو با «تسنیم» اعلام کرد و گفت که روز ۷ آبان باید به رویداد گردشگری تبدیل شود؛ ولی در شرایط آرام و بدون حاشیه.  این خبر البته  از خروجی خبرگزاری تسنیم برداشته شده است. با این همه تنها به فاصله یکی دو روز بعد از این اظهارنظر، روابط‌عمومی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طی اطلاعیه‌ای تاکید کرد که این سازمان برنامه‌ای برای روز ۷ آبان ماه، فارغ از صحت و سقم آن، ندارد! این درحالی است که به گزارش «صدای میراث»رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم حتی به تشریح برنامه‌های سازمان میراث‌فرهنگی برای روز هفتم آبان‌ماه نیز پرداخته و گفته بود که تلاش شده در سطح استان فارس شورای تامین استان، تصمیم نهایی را بگیرد و مدیرکل میراث فرهنگی ما نیز این آمادگی را دارد که برای اجرای تصمیمات مناسب همکاری کند.

مونسان خاطرنشان کرده بود: «مهم این است که حاشیه را از این روز کم کنیم تا عده‌ای ناخودآگاه از چنین روزی سوءاستفاده نکنند. به هیچ عنوان حواشی به چنین روزی کمک نمی‌کند و اتفاقا آسیب نیز وارد می‌کند.» معاون رئیس‌جمهوری حتی خبر داده بود که اداره کل میراث‌فرهنگی استان فارس برای روز ۷ آبان‌ماه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی تدارک دیده است. به‌رغم این اظهارنظر، در پایان ساعت کاری روز چهارشنبه بود که مرکزروابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کرد: «این سازمان فارغ از صحت و سقم روز ۷ آبان‌ماه و با اعتقاد بر اینکه هرگونه حاشیه به میراث‌فرهنگی کشور آسیب جدی می‌رساند، هیچ‌گونه برنامه‌ای برای این روز ندارد. سازمان میراث‌فرهنگی در راستای صیانت از میراث‌فرهنگی کشور و عمل به وظیفه ذاتی خود، هیچ‌گونه استقبالی از برنامه‌هایی که به میراثمان آسیب می‌رساند، نمی‌کند.»

قربانی اصلی

دو موضع ضد و نقیض اخیر، در شرایطی مطرح می‌شود که همه ساله به دلیل برخی سوءاستفاده‌های نامناسب از روز ۷ آبان، چند روز قبل و بعد از این تاریخ همه فعالیت‌های گردشگری اطراف مقبره کوروش در پاسارگاد تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و حتی تورهای داخلی و خارجی که به‌صورت قانونی خواهان حضور در منطقه برای بازدید از این جاذبه جهانی هستند، اغلب لغو می‌شوند. سال گذشته برخی از فعالان گردشگری پاسارگاد به «دنیای‌اقتصاد» خبر داده بودند که به دلیل تدابیر امنیتی اندیشیده‌شده برای مقابله با سوءاستفاده‌های احتمالی، فعالیت‌های گردشگری و کسب‌وکارهای مرتبط به حالت تعلیق درمی‌آید؛ درحالی که چنانچه برنامه‌ریزی مناسبی برای یک رویداد انجام و ریشه‌های تاریخی این روز نیز بررسی شود، هم می‌توان از سوءاستفاده‌ها جلوگیری کرد و هم فعالان گردشگری منطقه می‌توانند به واسطه یک رویداد پرمحتوای تاریخی، برای خود درآمدزایی داشته باشند. حالا سازمان متولی گردشگری و میراث‌فرهنگی با صدور اعلامیه مذکور، نه‌تنها تلاشی برای مقابله فرهنگی با این سوءاستفاده سیاسی نخواهد کرد، بلکه با خالی کردن میدان برای سوءاستفاده‌گران، میراث‌فرهنگی کشور را در خطر قرار خواهد داد؛ درحالی که هنوز این امکان وجود دارد که با برنامه‌ریزی و اجرای یک رویداد کارآمد و به‌دور از حاشیه‌های سیاسی و امنیتی، از فرصت این روز در راستای درآمدزایی گردشگری بهره گرفته شود.