علی‌اصغر مونسان و دیگر موافقان طرح تعطیلات زمستانی، از این طرح با عنوان عاملی برای توسعه گردشگری جنوب کشور یاد می‌کنند؛ درحالی که چند نقص آشکار در این طرح وجود دارد. یکی از نقایص این طرح، تعطیلی مدارس و فعال بودن ادارات و شرکت‌هاست. به این ترتیب والدین نه تنها فرصتی برای سفر نخواهند داشت، بلکه با دردسر برای نگهداری از فرزندانشان مواجه خواهند شد. از سوی دیگر، در عین اینکه هیچ ضمانتی برای سفر مردم به جنوب کشور وجود ندارد و بسیار محتمل است که آنها مقاصد سنتی داخلی از جمله شمال کشور یا مقاصد خارجی را برای سفر در این زمان انتخاب کنند، زیرساخت‌های گردشگری مناسبی نیز در مقاصد مورد نظر موافقان این طرح وجود ندارد. همچنین این تعطیلات مقطعی عملا به بهبود وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ نیز منجر نخواهد شد؛ چراکه عملا به خروج بیشتر خانواده از منزل منجر می‌شود و به ترافیک و آلودگی نیز دامن خواهد زد. همه اینها البته یک سوی ماجرا هستند و چالش‌های آموزشی چنین تعطیلاتی نیز در سوی دیگر ماجرا. در همین حال، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با برشمردن دلایل عملی نشدن رونق گردشگری با اجرای تعطیلات زمستانی گفته است: «استان‌هایی که توسعه گردشگری در آن منطقه هدف اجرای طرح تعطیلی زمستانی مدارس شده، در زمستان قابلیت سفر ندارد؛ چراکه سفر به زیرساخت‌های بسیاری از جمله مراکز اقامتی، جاده‌ای ایمن و... نیاز دارد.»

 سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خانه ملت با یادآوری اینکه بسیاری از والدین شاغل هستند، از این‌رو با تعطیلی مدارس نه تنها گردشگری رونق پیدا نمی‌کند بلکه دغدغه جدیدی برای خانواده‌ها ایجاد می‌شود، تصریح کرده است: «برای رونق گردشگری باید اوضاع اقتصادی مردم بهبود یابد و توسعه این صنعت ریشه در هزینه‌های سفر و توانایی مالی مردم دارد. پس امکانات رفاهی باید گسترش یابد تا بتوان در این زمینه به نتایج مطلوبی دست یافت. از این رو، تعطیلی مدارس راه چاره نیست و با اجرای طرح تعطیلی زمستانی رونق گردشگری محقق نمی‌شود.» نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعطیلی زمستانی مدارس تاکنون در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس مطرح و بررسی نشده، تاکید کرده است: «تابستان زمان کار و فعالیت بسیاری از کشاورزان است و اجرای این طرح مشکلات بسیاری را برای آنها ایجاد می‌کند.» او همچنین معتقد است تعطیلی مدارس کمکی به کاهش آلودگی هوا نمی‌کند؛ چراکه با تحقق این موضوع دانش‌آموزان بیشتر از منزل خارج می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نهایت تاکید کرده که تغییر در تقویم آموزشی نیاز به نظر مجلس دارد و گفته است: «براساس قانون و مصوبه مجلس شروع و پایان سال تحصیلی را مجلس مشخص می‌کند و در صورتی که وزارت آموزش و پرورش به دنبال جابه جایی این زمان است باید از مجلس نظرخواهی کند. همچنین آموزش و پرورش باید با ارزیابی شرایط و وضعیت تمامی استان‌ها لایحه تعطیلات زمستانی را ارائه دهد؛ در غیر این صورت این طرح پختگی لازم برای تصویب را ندارد.» نتایج بررسی‌های متعدد و کارشناسی‌ها نشان می‌دهد ساماندهی تعطیلات نخست باید با تعریف رسمی تعطیلات دوروزه آخرهفته آغاز شود، با حذف برخی تعطیلات مناسبتی ادامه پیدا کند و در نهایت به‌عنوان طرحی مکمل از تعطیلات زمستانی استفاده شود؛ راهکاری که گویا مسوولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بی‌توجه به آن، بر طرح ناقص تعطیلات زمستانی پافشاری می‌کنند.