به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی گردشگری، همه مناطق جهان از ژانویه تا ژوئن سال جاری میلادی افزایش ورود گردشگران را تجربه کرده‌اند. این افزایش سفرها درپی افزایش تقاضا از سوی بازارهای اصلی و همچنین رشد اقتصاد جهانی انجام شده است. این گزارش که در هر سال ۶ بار از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) منتشر می‌شود بنا دارد تا اطلاعات مرتبط با میزان تردد گردشگران در مقیاس جهانی را در اختیار علاقه‌مندان این صنعت قرار دهد. در این میان، اروپا و آسیا اقیانوسیه در این مدت ۶ ماهه هر یک با رشد ۷‌درصدی ورود گردشگران روبه‌رو بوده‌اند. همچنین کشورهای جنوب اروپا و واقع در منطقه مدیترانه و نیز کشورهای جنوب شرق آسیا بیشترین نتایج مثبت را با افزایش ۹‌درصدی ورود گردشگران ثبت کرده‌اند.

خاورمیانه و آفریقا نیز هر یک به ترتیب با افزایش ۵ و ۴‌درصدی ورود گردشگران مواجه شده‌اند و این در حالی است که هنوز دسترسی بدون محدودیت به اطلاعات در این کشورها ممکن نیست. از سوی دیگر در مدت ۶ ماه نخست ۲۰۱۸ قاره آمریکا نیز شاهد افزایش ۳‌درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور خود بود. کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه، آمریکا، فدراسیون روسیه، کره جنوبی و هند بیشترین رشد را در زمینه هزینه‌های خروجی برای گردشگری داشته‌اند. این در حالی است که گردشگران چینی نیز به اندازه سال گذشته برای سفرهای خود هزینه صرف کرده‌اند. به‌طور معمول نیمه نخست هر سال تا ۴۵‌درصد از سفرهای سالانه انجام می‌شود؛ در حالی که در نیمه دوم با توجه به طولانی‌تر بودن و وجود فصل اوج گردشگری، ۵۵‌درصد از سفرهای کل سال انجام می‌گیرد.

بنابراین گزارش، برخلاف نیمسال نخست، چشم‌انداز رشد سفرهای گردشگران به‌طور کلی مثبت می‌ماند؛ اگرچه از سرعت آن کاسته خواهد شد. از سال ۲۰۱۰ تاکنون رشد سفرهای ورودی گردشگری ثبت شده در نیمه نخست سال، ۴‌درصد بوده است که این رقم در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بالاتر رفته است. از سوی دیگر، رقم ۷‌درصدی رشد سفرهای گردشگران موجب شد پیش‌بینی‌های سازمان جهانی گردشگری در ژانویه مبنی بر رشد ۴ تا ۵‌درصدی، موجب ثبت رکورد جدیدی شود. تاکنون از ۲۲۰ کشور، ۱۳۸ کشور اطلاعات مربوط به سفرهای گردشگری ورودی را برای سه ماه یا بیشتر در اختیار سازمان جهانی گردشگری قرار داده‌اند.۸۰‌درصد از این آمارها نشان‌دهنده رشد ورود گردشگران به این کشورها بوده است؛ در حالی که ۲۰‌درصد از کشورها کاهش سفرهای گردشگری را گزارش داده‌اند.

سهم ۴۵درصدی اقتصادهای نوظهور

آمارهای ثبت شده در جداول این گزارش و در رابطه با میزان جذب گردشگران به کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد این کشورها در سال ۲۰۱۷ با اختصاص دادن ۵۵‌درصد از سفر‌های ورودی گردشگران، ۷۳۰ میلیون گردشگر را جذب کرده‌اند. این میزان در سال ۲۰۱۸ با رشد ۱/ ۶‌درصدی روبه‌رو بوده است. از سوی دیگر ۴۵‌درصد از سهم جذب گردشگران در سال ۲۰۱۷ به اقتصاد‌های نوظهور اختصاص داشته است که ۵۹۷ میلیون سفر را شامل می‌شود. همچنین رشد سفرها به خاورمیانه در سال ۲۰۱۷ نیز رشد ۴/ ۴‌درصدی ورود گردشگران را تجربه کرده است؛ در این سال ۱/  ۵۸ میلیون سفر ورودی به کشورهای حوزه خاورمیانه انجام شده است. در حالی که آمار جذب گردشگران در خاورمیانه در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ منفی بوده، این روند درنیمه دوم، سوم و چهارم سال ۲۰۱۷ با رشد ۸/ ۱۰، ۹/ ۰ و ۲/ ۱۰‌درصدی همراه بوده است.