در همین راستا پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع‌ فرهنگی جهاد‌دانشگاهی با هدف پرورش ایده‌های صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم از جمله میراث‌ فرهنگی، صنایع‌‌دستی و گردشگری در پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد‌دانشگاهی، فراخوانی عمومی را جهت جذب شرکت‌های فعال در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی اعلام کرده است. محمدحسین ایمانی‌‌خوشخو، رئیس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع‌ فرهنگی جهاد‌دانشگاهی با اعلام این خبر گفت: «از آنجاکه بخش فرهنگی در تمام کشورها یک بخش مولد در اقتصاد است؛ اما همچنان ایران نتوانسته از فرهنگ به‌عنوان یک اقتصاد مولد بهره ببرد. این در حالی است که باید بخش فرهنگی یک بخش مولد در اقتصاد باشد، نه یک بخش که نیاز به کمک داشته باشد.» او در زمینه ایجاد فراخوان جهت جذب ایده‌های خلاق در زمینه فرهنگی و صنایع نرم ادامه داد: «در نخستین فراخوانی که در این زمینه اعلام شد بیش از ۶۰ داوطلب اعلام آمادگی کردند که ۱۷ شرکت انتخاب شد و در حال‌حاضر در پارک مستقر هستند. این فراخوان نیز دومین فراخوان است تا کسانی که علاقه‌مند هستند، داوطلب شوند و در صورت برگزیده شدن از حمایت‌های پارک بهره بگیرند.»

حمایت از ایده‌های استارت‌آپی

حمایت از ایده‌پردازان از سوی سرمایه‌‌گذاران نیز از جمله دغدغه‌های مورد‌توجه پارک علوم و فناوری است. ایمانی‌‌خوشخو درباره حمایت از ایده‌‌پردازان از طریق سرمایه‌‌گذارانی که توسط پارک شناسایی می‌شوند، گفت: «اگر روند فعالیت ایده‌پردازان مثبت بود، آنها وارد مرحله بعدی و در پارک صاحب دفتر می‌شوند. سپس ایده‌های آنان به سرمایه‌‌گذارانی که پارک شناسایی می‌کند، سپرده خواهد شد.» رئیس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد‌دانشگاهی همچنین با بیان حمایت از ایده‌های نویی که توسط استارت‌آپ‌های حوزه فرهنگ و هنر مطرح می‌شود، تصریح کرد: «استارت‌آپ‌های حوزه فرهنگی می‌توانند با مراجعه به پارک به ارائه ایده‌های خود بپردازند و در صورت تایید در پارک پذیرفته شوند.»

وی در پاسخ به این سوال که حمایت‌های لازم از ایده‌‌پردازان سه حوزه میراث ‌فرهنگی، صنایع‌‌دستی و گردشگری بر چه مبنایی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: «هر یک از این سه شاخه نیز مورد توجه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی قرار گرفته است. البته برنامه‌ای که در این راستا نوشته شده باشد وجود ندارد؛ بلکه این فضا فراهم شده تا از خلاقان و ایده‌‌پردازان حوزه فرهنگ که شامل گردشگری، میراث‌‌فرهنگی و صنایع‌‌دستی می‌شود نیز حمایت صورت گیرد.» از سوی دیگر، به باور فعالان صنایع‌ فرهنگی جذب سرمایه از جمله دغدغه‌هایی است که همیشه حوزه‌های فرهنگی با آن دست به گریبان هستند؛ چراکه سرمایه‌‌گذاران معتقدند ورود به حوزه‌های فرهنگی ریسک بالایی جهت برگشت سرمایه دارد. ایمانی‌خوشخو با تاکید بر این موضوع گفت: «پارک برای جذب سرمایه به‌عنوان یک واسطه عمل می‌کند. در واقع پارک واسطه‌ای است بین ایده‌‌پرداز و سرمایه‌‌گذار. ایده‌‌پرداز و استارت‌آپی که مورد تایید پارک قرار گیرد به سرمایه‌‌گذار معرفی شده و این پارک است که برگشت سرمایه را به سرمایه‌‌گذار تضمین خواهد کرد.»

ارائه جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری در اسفندماه

این استاد دانشگاه در ادامه صحبت‌هایش به جایزه تعالی از جمله جایزه تعالی در حوزه گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: «از آنجایی که بخشی از فعالیت‌ پارک مربوط به حوزه گردشگری است که در کشور نیز این بخش به‌شدت گسترش یافته، باید این جایزه را با حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط مانند سازمان میراث‌فرهنگی به فعالان برتر اعطا کرد. اسفندماه امسال نخستین جایزه تعالی گردشگری برای دست‌اندرکاران گردشگری کشور اعلام خواهد شد.» به گفته ایمانی‌خوشخو، جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری بر اساس نتایج ارزیابی عملکرد سازمان‌های متقاضی در رابطه با طراحی، تولید و عرضه محصول و ارائه خدمات مرتبط با صنعت گردشگری و‌ با توجه به معیارهای مدل اعطا می‌شود.