«شبکه فرهنگی، هنری و گردشگری لانزاروته»، سبب بالا بردن آگاهی و ارتقای پایداری از طریق تعاملات هنری در راستای هماهنگی کامل طبیعت و دیدگاه‌های هنری، شده است. لانزاروته از مقاصد پیشرو در اروپا و جزو شرقی‌ترین جزایر قناری اسپانیا است. هنرمند و معمار محلی، سزار مانریک، با توجه به چشم‌انداز منحصربه‌فرد این جزیره، طرح خلاقانه‌ای برای حفاظت طبیعت و فرهنگ آن در نظر گرفت؛ به این صورت که زیبایی‌های جزیره در کنار کشف هارمونی بین هنر و طبیعت، در جهان به نمایش گذاشته شود. بنابراین بنیاد مراکز فرهنگی هنری و گردشگری (CACT) در سال ۱۹۶۶ پایه‌گذاری شد. مانریک شبکه‌ای از مراکز گردشگری با همکاری خوسه سوتو و گروهی از باغبانان، صنعتگران برجسته، آهنگران، سنگ‌کاران، نجاران و کارگران در کنسول لانزاروته تشکیل داد. امروزه این مجموعه شامل ۹ جاذبه گردشگری در ارتباط با محیط طبیعی اطراف آنها است. در مجموع، سالانه ۹/ ۲ میلیون نفر از این مراکز بازدید می‌کنند. غار Cueva de los verdes، آتشفشان Jameos del agua و برخی دیگر از شگفتی‌های طبیعی در این منطقه از جمله جاذبه‌های دیدنی گردشگران هستند.

مزایای پروژه

در سال ۲۰۱۶، این مراکز گردشگری با جذب ۹/ ۲ میلیون بازدیدکننده، بسیار پررونق بوده‌اند. از فواید دیگر طرح، افزایش بازدید از مراکز غواصی به میزان ۸۱/ ۳۰درصد بوده که اکنون با بازدید از موزه زیر آبی نیز همراه شده است. در همان سال، مراکز CACT، درآمد مستقیم به ارزش ۶/ ۲۱۵ میلیون یورو داشتند و از ۷۶۳۷ کارمند پشتیبانی می‌کردند. همچنین مبلغ ۴/ ۴ میلیون یورو از مزایا را به شهرداری لانزاروته انتقال دادند. این مقدار، بخش قابل‌توجهی از بودجه شهرداری‌ها را پوشش می‌دهد. برای مثال ۱۷‌درصد بودجه شهرداری تنائو را تامین می‌کند. در بخش اشتغال‌زایی و مبارزه با فقر، ۷۶۳۷ فرصت شغلی ایجاد شده که ۳۰۰ عنوان آنها مدیریتی هستند. از سوی دیگر، این مراکز، نقش برجسته‌ای در توسعه مهارت‌ها داشته‌اند؛ به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۶ هر کارمند به‌طور متوسط ۶۸ ساعت آموزش دیده بود. مشارکت‌های اجتماعی نیز با ارتباط مردم با این مراکز در این سال افزوده شد و ۵/ ۳۶‌درصد افراد، از مناطق فرهنگی، هنری و گردشگری بازدید داشتند.

تعهد مرکز به محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای، در استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی، قابل مشاهده است. بنابراین آگاهی از حفاظت محیط زیست و بهره‌وری منابع به کمک این مراکز افزایش یافته است. از سوی دیگر، ۹۰‌درصد کارکنان در زمینه پایداری محیط، آموزش دیده‌اند. به‌علاوه در سال ۲۰۱۶، کاهش ۲/ ۲۷‌درصد تولید زباله در مقایسه با سال پیش مشاهده شد. از سوی دیگر، این مراکز در تلاش هستند تا از گونه‌های بومی از جمله خرچنگ‌های سفید و بیش از ۴هزار گیاه و ۶۲۰ گونه، در باغ گیاه‌شناسی جزیره حفاظت کنند. در زمینه فرهنگی نیز می‌توان به ۸/ ۲‌درصد بودجه این مراکز که صرف حفاظت میراث تاریخی می‌شود، اشاره کرد. همچنین ارتقای مداوم میراث طبیعی و هنری منحصربه‌فرد ناحیه و ایجاد قوانینی در جهت حفظ مناظر و میراث‌فرهنگی مانند قوانین مربوط به معماری یکدست و حمایت از طراحی سنتی از دیگر مزایای فرهنگی این پروژه بوده است.

با این همه، در ابتدا برخی گروه‌های تجاری در رابطه با مدیریت جاذبه‌های گردشگری فرهنگی و طبیعی لانزاروته توسط بخش عمومی ابراز نگرانی کردند. اما به دنبال تعهدات مستمر و مزایای اجتماعی در کنار حمایت جامعه مدنی از آزادی بیان در مورد مدیریت عمومی، این نگرانی‌ها تقلیل یافت. مراکز CACT، نمونه‌ای از دستاوردهایی هستند که با اهمیت دادن به مساله حفاظت منابع طبیعی، می‌توان کسب کرد. برنامه‌های متاثر از خلاقیت هنری و اصول پایداری، سبب ایجاد موقعیت گردشگری برجسته‌ای می‌شود که به حفظ منابع طبیعی و در عین حال افزایش آگاهی محلی در رابطه با طبیعت می‌انجامد. این مراکز، افراد بومی را به افتخار به هویت خویش و طبیعتی که در آن زندگی می‌کنند، تشویق می‌کنند. در نتیجه افراد محلی نیز این مراکز را به‌عنوان بخشی از جامعه می‌پذیرند. از لحاظ گردشگری که صنعت اصلی جزیره محسوب می‌شود، پروژه تصویر مثبتی از لانزاروته ارائه می‌دهد و موقعیت آن را به‌عنوان یک مقصد ویژه در جزایر قناری، اسپانیا و جهان بهبود می‌بخشد.

Elhammoradi.۶@gmail.com