به گزارش خبرگزاری «ایلنا» ایرانیان سال ۱۳۹۶ بیش از ۷ میلیون سفر تفریحی به خارج از کشور داشتند و بیش از ۱۴ میلیارد دلار از این طریق از کشور خارج شد. تنها در زمستان سال ۱۳۹۶ که فصل مسافرت ایرانیان نیست، ۳۵۰ هزار ایرانی به ترکیه سفر کردند که این سفرها بزرگ‌ترین موج مسافرت یک ملت به ترکیه بوده است. آمارها نشان می‌دهد روند سفرهای تفریحی ایرانی به خارج از کشور همیشه رو به رشد بوده؛ به‌طور مثال پنج‌ماهه نخست سال ۹۵ تعداد گردشگران خروجی از کشور ۲ میلیون و ۸۷۵ هزار نفر بود که این رقم در پنج ماهه نخست سال ۹۶ به عدد ۳ میلیون و ۴۷۴ هزار نفر رسید و ۲۱ درصد افزایش یافت. در مجموع ۱۲ ماه سال نیز تعداد سفرهای تفریحی خارج کشور در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ میزان ۳۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

رشد ۵۰ درصدی سفر خارجی ایرانیان در فروردین‌ماه امسال نیز در حالی رخ داد که فشار ارزی ناشی از تلاطم بازار ارز، پس از پایان تعطیلات نوروزی آن را شدت بخشید. آمارها نشان می‌دهد نزدیک به ۴ میلیون از سفرهای سالانه تفریحی ایرانی‌ها به ۵ کشور همسایه است. ترکیه، دبی، امارات، ارمنستان و گرجستان مقصد اصلی گردشگران ایرانی است. در این میان بیش از ۵/ ۲ میلیون سفر سالانه، تنها به ترکیه صورت می‌گیرد.

امروزه عمده گردشگران نه بازدیدکنندگان از آثار باستانی که علاقه‌مندان به خرید و تفریح هستند. از این حیث در کشور شاهد کمبود امکانات جذاب برای گردشگران علاقه‌مند به خرید و تفریح هستیم و همین امر به یک نقطه ضعف برای بخش گردشگری ایران تبدیل شده است. تنها نقطه قابل اتکا که موجب امیدواری برای جبران کاستی‌ها شده، مجتمع بازار بزرگ ایران (ایران مال) در غرب تهران است؛ مجتمعی که با ترکیب سنت و مدرنیسم و تجمیع تمامی امکانات تقریحی، تجاری، فرهنگی و ورزشی، به‌زودی می‌تواند به رقیبی برای دبی مال، آبنمای برج خلیفه و برج‌العرب دبی تبدیل شود. به راستی دبی به جز همین آبنمای برج خلیفه و دبی‌مال و برج العرب چه امکانات گردشگری خاصی دارد؟ جذابیت گردشگری دبی و استانبول جز مراکز تفریحی و تجاری چیست؟ و جالب اینجاست که «ایران‌مال»، ترکیبی است از آبنمای برج خلیفه، دبی مال و برج العرب.

ایران‌مال به‌زودی گشایش می‌یابد و ایرانیان شاهد مجموعه‌ای تحسین‌برانگیز خواهند بود که فکر سفر به کشوری کوچک همچون امارات برای بازدید از دبی‌مال و مال‌های مشابه را از سرشان خواهد زدود. تمایز ایران‌مال نسبت به سایر مجتمع‌های مشابه جهان که با توجه به مساحت و کارکرد، اصطلاحا مال نامیده می‌شوند، این است که ۷۰ درصد فضای آن کاربری مشاعات، تفریحی، فرهنگی، گردشگری، دینی، ورزشی، خدماتی، رفاهی و پارکینگ دارد. این پروژه از این جهت اهمیت دارد که نه‌تنها بزرگ‌ترین مرکز تجاری کشور است، بلکه دارای بزرگ‌ترین مجتمع‌های فرهنگی و رفاهی است که همگان می‌توانند از آن استفاده کنند.