به گزارش «دنیای اقتصاد»، پس از افزایش نرخ ارز و متعاقب آن افزایش نرخ بلیت‌های هواپیما، چالش‌های میان شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی روزافزون بوده است. انجمن دفاتر مسافرتی ایران که تا پیش از این بارها مراتب اعتراض خود را به‌عنوان نماینده آژانس‌های مسافرتی به افزایش نرخ بلیت هواپیما به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده بود، حالا در نامه خود آورده‌ که فروش مستقیم بلیت توسط ایرلاین‌ها با تخفیف، هیچ توجیه منطقی اعم از قانونی، عرفی و حتی روابط کسب و کار بین شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی ندارد و در جهت تخریب هر چه بیشتر نظم اندک به جای مانده در بازرگانی هواپیمایی است. به گزارش «چمدان»، این انجمن صنفی در نامه خود با ذکر نام چند ایرلاین که در حال حاضر با تخفیف پروازهای خود را در سایت ایرلاین به فروش می‌رسانند، تاکید کرده که این‌گونه رفتارهای به گفته این انجمن صنفی «غیرحرفه‌ای» مصداق دیگری از رقابت مضره است که در اینجا هم بین شرکت‌های هواپیمایی در انتخاب درصدهای متفاوت و هم بین شرکت‌ هواپیمایی و نمایندگان فروش خود رخ داده است.

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با اشاره به یک قطعنامه هرگونه اعطای تخفیف در بهای بلیت به‌صورت مستقیم را دارای اشکال می‌داند و از سازمان هواپیمایی کشور خواسته تا در اصلاح عملکرد بازرگانی شرکت‌های هواپیمایی اقدام کند. براساس این نامه، سازمان هواپیمایی کشوری به موجب بند ب ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری نظارت بر فعالیت هواپیمایی کشوری را طبق مقررات مربوط و به منظور جلوگیری از وقوع مخاطرات و رقابت‌های مضره بین متصدیان حمل ونقل هوایی و حفظ مصالح عمومی به عهده دارد و نیز به موجب قطعنامه شماره ۸۰۰ یاتا که ایران نیز مشمول آن می‌شود، هرگونه اعطای تخفیف در بهای بلیت به‌صورت مستقیم به مسافر منع شده است.

این مساله درحالی مطرح می‌شود که اعطای تخفیف به مسافر، امری رایج در میان ایرلاین‌های بین‌المللی است و بسیاری از این ایرلاین‌ها هنگام خرید مستقیم از سایت‌های خود تخفیف‌هایی برای مشتریانشان در نظر می‌گیرند. به نظر می‌رسد افزایش نرخ بلیت‌های هواپیماها حالا بر جنبه‌های دیگر فعالیت این کسب و کارها نیز اثر گذاشته است.