شدت این درگیری‌ها و امنیتی شدن فضای پاریس در هفته‌های اخیر به میزانی رسید که در شنبه‌ای که گذشت، دولت بسیاری از مهم‌ترین اماکن توریستی شهر همچون موزه لوور و برج ایفل را تعطیل کرد. سالن تئاتر و اپرای اصلی شهر اجرای برنامه‌های خود در این روز را لغو کردند و خیابان لوکس شانزه‌لیزه که یکی از هیجان‌انگیزترین نقاط شهر برای گردشگران پاریس است بدل به خط مقدم درگیری‌ها شده بود. به باور رسانه‌های محلی و غربی، تصاویری که از این تظاهرات‌ها به جهان مخابره می‌شود و در معرض دید عموم قرار می‌گیرد، تاثیری جدی بر انگیزه سفر گردشگران به پاریس و فرانسه گذاشته است. بنابراین این طور که به‌نظر می‌رسد، پاریس بار دیگر چنان شبیخون خورده که قرار است وارد فصل سرد و راکد توریسم خود شود. به‌گزارش «تلگراف» وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه پس از اعتراضات روز شنبه و در بازدید از خسارات وارد شده به فروشگاه‌ها و مغازه‌های پاریس، اظهار کرد که اگر وحدتی ملی شکل نگیرد و خشونت‌های ناشی از اعتراضات جلیقه‌زردها و حواشی آن ادامه پیدا کند، گردشگری و کسب‌وکارهای محلی در فرانسه آسیبی جدی خواهد دید و رشد اقتصادی کشور با چالشی بحرانی مواجه خواهد شد.

اشاره مستقیم این مقام بلندپایه به گردشگری، نشان از اهمیت این حوزه در اقتصاد فرانسه و همچنین تاثیرپذیری بالای آن از رخدادهای اخیر دارد. هرچند شرایط به‌گونه‌ای نبوده که کشوری در جهان توصیه‌های سفر خود به فرانسه را تحت تاثیر اعتراضات اخیر تغییر بدهد یا رده امنیتی این کشور تغییر کند، اما اعتراضات جلیقه‌زردها چهره شهر را به شکل محسوسی برای گردشگران تغییر داده است. موزه لوور، موزه اورسی، اپرای پاریس، برج ایفل، سالن کمدی-فرانسز، تئاتر روند-پوئن، طاق پیروزی، پانتئون و موزه رودن از مهم‌ترین اماکن توریستی پاریس محسوب می‌شوند و اینها تنها مواردی از فهرست بلندبالای اماکنی هستند که در پی افزایش خشونت‌ها و برای جلوگیری از آسیب دیدن تعطیل شده‌اند. این تعطیلی‌های غیرمترقبه، حتی برای یک روز، فرانسه را میلیون‌ها یورو متضرر می‌کند و تمام این مسائل در حالی رخ می‌دهد که رسانه‌های جهان می‌نویسند گردشگران حاضر در پاریس، تنها بهت‌زده تماشاگر تحولات داخلی فرانسه شده‌اند و کیفیت سفرشان تحت تاثیر قرار گرفته است. اما در چند سال اخیر، گردشگری پاریس یک شوک عمیق دیگر را نیز تجربه کرده است؛ حمله تروریستی داعش به پایتخت فرانسه که روز ۱۳ نوامبر سال ۲۰۱۵ به‌وقوع پیوست و بیش از ۱۰۰ نفر را به کام مرگ فرو برد.

این اتفاق موجب بروز افت چشمگیری در تعداد گردشگران ورودی به پاریس شد و به فاصله یک سال رقم ۱۷ میلیونی تعداد گردشگران سالانه این شهر به کمتر از ۵/  ۱۵ میلیون نفر رسید. تحولات کنونی پاریس و در مجموع فرانسه را نمی‌توان در ابعاد روزهای ملتهب پس از حمله تروریستی سال ۲۰۱۵ دانست. پس از جمعه سیاه نوامبر، دولت وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و حضور این کشور در پیمان شنگن موقتا و به مدت چند روز معلق شد؛ تصمیمی که به‌موجب آن، دارندگان ویزای حوزه شنگن که می‌توانستند با همان ویزا به چندین کشور اروپایی و از جمله فرانسه سفر کنند، پشت مرزهای این کشور ماندند. اما با این حال، نکات مشترکی میان این دو نقطه عطف یافت می‌شود که هرکدام علتی برای رکود گردشگری محسوب می‌شوند. یکی از مهم‌ترین موارد، جو هراس‌انگیزی است که پس از هر دو رویداد و در پی پوشش رسانه‌ای اتفاقات برای گردشگران شکل گرفته است. این درحالی است که یکی از بااهمیت‌ترین فاکتورهای گردشگری در پاریس و فرانسه، امنیت باثبات این خطه در سال‌های اخیر بوده که با ایجاد حفره در آن، بسیاری از گردشگرانی که این شاخص از اولویت‌های سفرشان محسوب می‌شود، مقاصد دیگری را جایگزین می‌کنند. از طرفی زمان وقوع هر دو اتفاق نکته قابل توجهی است.

در کشورهای اروپایی، ایام تعطیلات کریسمس و آغاز سال نوی میلادی یکی از جدی‌ترین فصول اوج سفر محسوب می‌شود و بسیاری از نقاط گردشگری جهان بخش قابل‌توجهی از گردشگران و درآمد خود در حوزه توریسم را در این ایام کسب می‌کنند. اکنون اعتراضات و درگیری‌های پاریس، دقیقا همزمان با ایامی شده که بخش قابل‌توجهی از گردشگران جهان برای انتخاب مقصد سفر خود در تعطیلات کریسمس تصمیم می‌گیرند. این موضوع، مشابه آن‌چیزی است که پس از حمله تروریستی به پاریس و در سال ۲۰۱۵ رخ داد. پایتخت فرانسه به فاصله‌ای کمتر از ۲ ماه تا پایان سال میلادی مورد هجوم داعش قرار گرفت و خلأ امنیتی ایجاد شده، بسیاری از گردشگران را از سفر به پاریس در کریسمس پیش رویشان منصرف کرد. کارشناسان چنین پیش‌بینی می‌کنند هرچند این بار روند ورودی گردشگر به فرانسه، با وجود درگیری‌ها و اعتراضاتی که همچنان جریان دارند، چندان با شوک مواجه نشده است، اما در میان‌مدت و بلندمدت و خصوصا در رزرو تور و برنامه‌ریزی برای سفرهای آینده، این کشور و به‌ویژه پایتخت آن از آنچه این روزها در خیابان‌های پاریس می‌گذرد، آسیب خواهد دید. این درحالی است که پاریس به‌تازگی موفق شده بود اتفاقات سال ۲۰۱۵ را هضم کند و جانی دوباره به صنعت گردشگری خود ببخشد و حالا دوباره گردشگران خود را در حال از دست رفتن می‌بیند. روندی که در صورت استمرار، آینده مبهمی برای توریسم عروس شهرهای جهان رقم خواهد زد که دیگر هیچ شباهتی به سال‌های درخشان و طلایی گذشته‌اش ندارد.