به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا رستمی که در نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران سخن می‌گفت، همچنین از برنامه‌‌ریزی برای جذب ۶۰۰ هزار گردشگر چینی به مناطق آزاد طی سه سال آینده خبر داد و گفت: «امیدواریم تا پایان سال قرارداد ورود گردشگران چینی را امضا کنیم. این ظرفیت خوبی برای فعالان در حوزه گردشگری خواهد بود.»  وی بااشاره به امتیاز ورود گردشگر به مناطق آزاد بدون ویزا، آن را یکی از مواردی دانست که در مناطق قابلیت اجرایی دارد و تصریح کرد: «ما به‌دنبال این هستیم که بتوانیم مجوز بگیریم تا اگر گردشگر وارد منطقه می‌شود بتواند به سرزمین اصلی نیز بیاید و دوباره از همان منطقه آزاد خارج شود.» معاون گردشگری، فرهنگی و اجتماعی شورای‌عالی مناطق آزاد خاطرنشان کرد: «در مناطق آزاد ۳۰۹ مرکز اقامتی با ۴۱ هزار تخت داریم. از سوی دیگر، یکی از سیاست‌های ما ایجاد کاشانه‌مهمان یا اقامتگاه‌های بومگردی است که در سیاست جذب گردشگر خارجی موفق بوده است. در حوزه بوم‌گردی نیز یک چارچوب و آیین‌نامه خاصی در مناطق آزاد تدوین شده که تا هفته دیگر تصویب و ابلاغ می‌شود.»

رستمی با اشاره به زمینه‌های موردنیاز سرمایه‌گذاری گردشگری در مناطق آزاد خاطرنشان کرد: «ما آماده هستیم که بحث گردشگری سلامت را در مناطق چابهار، اروند، کیش و ماکو دنبال کنیم.» به گفته وی، مزیت خرید کالا تا حد زیادی در مناطق آزاد از بین رفته است و سازمان متولی این مناطق در نظر دارد با اقداماتی وضعیت را سامان بخشد.  این مقام مسوول همچنین با یادآوری اینکه کشتی کروز در مسیر اروند به کیش، قشم و چابهار راه‌اندازی خواهد شد، گفت: «مراحل نهایی قرارداد آن طی شده است. بخش خصوصی در این حوزه فعال شده و اگر بخش خصوصی دیگری بخواهد وارد این حوزه شود ما از آنها استقبال می‌کنیم؛ چراکه گردشگری دریایی یکی از اولویت‌ها است.» رستمی با اشاره به ایجاد شورای گردشگری خارجی مناطق آزاد، درباره گردشگری داخلی در این مناطق نیز تصریح کرد: «یکی از اقدامات در این زمینه، تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی با ۴ درصد بازپرداخت طی یک سال تا ۱۸ ماه به گردشگران مناطق آزاد است. گردشگران می‌توانند با تهیه بلیت یا استفاده از مراکز اقامتی پذیرایی و تفریحی در ۷ منطقه از این تسهیلات استفاده کنند. به این ترتیب، تا پایان بهار به ۳ میلیون نفر تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی ارائه خواهد شد.»

در مناطق آزاد خانه دوم بخرید

در این نشست همچنین یکی از فعالان گردشگری، از «تشویق مردم به خرید خانه دوم در هر یک از مناطق آزاد»، «برقراری پرواز مستقیم به پایتخت‌های اروپایی»، «مدیریت رویدادها»، «توسعه گردشگری دریایی با استفاده از کروز»، «گردشگری سلامت» و... به‌عنوان پیشنهاد‌هایی برای توسعه صنعت گردشگری در مناطق آزاد یاد کرد. اکبر غمخوار نبود پرواز مستقیم از مبادی خارجی به مناطق آزاد را مانعی بر سر راه ورود گردشگر خارجی به این مناطق عنوان کرد و با طرح این سوال که غیر از دبی و مسقط که به جزیره کیش پرواز دارند دیگر کدام‌یک از مناطق آزاد به‌صورت مستقیم با کشورهای دیگر پرواز دارند، گفت: «اگر به دنبال توسعه گردشگری خارجی هستیم اولین موضوع دسترسی یک یا دو پایتخت اروپایی به یکی از مناطق آزاد کشورمان است.»

وی ادامه داد: «اکنون در مناطق آزاد مزیت نسبی خرید وجود ندارد. از سوی دیگر، بسیاری از مردم به دنبال خرید خانه دوم در شهر یا کشور دیگر هستند. ما می‌توانیم این کار را در مناطق آزاد باب کنیم و امتیازی در این مناطق ایجاد کنیم که مردم خانه دوم خود را در این مناطق بخرند.» این تورگردان با اشاره به تجربه آنتالیا در پذیرش تیم‌های ورزشی برای برگزاری اردوهای تمرینی، تصریح کرد: «ما هم اگر می‌خواهیم چنین فرصتی را از دست ندهیم باید در جایی مانند کیش چنین برنامه‌هایی را داشته باشیم و بهتر است مدیریت رویدادها را بسته به هر منطقه انجام دهیم.» از سوی دیگر، قرار گرفتن بسیاری از مناطق آزاد کنار ساحل را مزیتی برای توسعه گردشگری دریایی دانست و تاکید کرد: «کشتی‌های کروز معمولا سه هزار نفر را در خود می‌‌پذیرند و می‌توانند در جایی مانند چابهار، کیش یا قشم پهلو بگیرند و از بازارهای ایران خرید کنند.»  غمخوار برگزاری برنامه در مناطق آزاد برای پزشکان خارجی در چارچوب گردشگری سلامت را از دیگر فرصت‌های توسعه گردشگری در این مناطق دانست. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، به‌نظر می‌رسد در شرایطی که سفر همسایه‌ها به کشور بیشتر شده‌است، مناطق آزاد با توجه به مجاورت با مرزها فرصت بیشتری برای بهره‌گیری از این فرصت دارند؛ فرصتی که می‌تواند به تحول اقتصادی آنها بینجامد.