پیش‌بینی «تلگراف» از رشد مقاصد جهانی سفر

در این گزارش نام کشورهایی همچون اکوادور، کلمبیا، ترکیه، مصر، آلبانی و تونس به‌عنوان کشورهایی مطرح شده که مطابق برآوردهای انجام شده، رشد خیره‌کننده‌ای در سال ۲۰۱۸ در قیاس با سال ۲۰۱۷ در جذب گردشگر به ثبت رسانده‌اند. هرچند در این میان نام ایران به‌چشم نمی‌خورد، اما به‌نظر می‌رسد این امر بیشتر ناشی از این مساله است که سازوکار آمارگیری فعال و به‌روزی در حوزه گردشگری کشور همچنان راه‌اندازی نشده و آمارهای مربوط به میزان جذب گردشگر در کشور با تاخیر منتشر می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به اظهارات مقامات سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور درخصوص تعداد گردشگران ورودی به کشور در سال جاری و رشد تعداد آنها که برای ۷ ماه نخست حدود ۵۶ درصد تخمین زده می‌شود، می‌توان ایران را از کشورهایی دانست که در سال ۲۰۱۸ درخصوص جذب گردشگر از پرچمداران بوده است.

بهار گردشگری ترکیه

بخش سفر و گردشگری رسانه بریتانیایی «تلگراف»، گزارش خود را که با عنوان «فهرست غافلگیرکننده کشورهایی که بیشترین رشد در جذب گردشگری در ۲۰۱۸ را داشته‌اند» منتشر شده، با نام بردن از ترکیه آغاز می‌کند که هرچند به‌لحاظ درصد رشد سرآمد کشورهای جهان نبوده، اما به‌نظر می‌رسد با اختلافی چشمگیر نسبت به سایر کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸ بر تعداد گردشگران ورودی خود افزوده است. این بنگاه رسانه‌ای درخصوص صنعت توریسم ترکیه چنین روایت می‌کند که این کشور ظرف تنها یک سال بحران‌زده نتیجه سال‌ها سرمایه‌گذاری و تلاش گسترده برای جذب گردشگر را به‌باد داد؛ جایی که تحت تاثیر تحولات داخلی و وقوع مسائل امنیتی در این کشور در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، تعداد سالانه گردشگران ورودی به این کشور از بیش از ۴۰ میلیون به حدود ۲۵ میلیون نفر رسید. اما این کشور با صرف هزینه و تلاش‌های گسترده‌ای که برای احیای توریسم خود و خارج کردن صنعت گردشگری ترکیه از رکود انجام داد، موفق شد رقم گردشگران ورودی خود را در سال ۲۰۱۷ به ۶/ ۳۷ میلیون نفر برساند.

شواهد موجود به روشنی نشان می‌دهد که این رشد سریع همچنان دوام دارد و در سال جاری نیز ترکیه موفق شده با بهره‌گیری از اهرم واحد پولی ضعیف‌شده بر شمار گردشگران ورودی خود بیفزاید. «تلگراف» تصریح می‌کند که مطابق بررسی‌های «سازمان جهانی گردشگری» پیش‌بینی می‌شود ترکیه تا پایان سال ۲۰۱۸ رشدی معادل ۴/ ۲۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ درخصوص تعداد گردشگرانی که موفق به جذب آنها شده به‌ثبت برساند و بنابراین با پذیرش بیش از ۴۶ میلیون توریست خارجی در سال جاری، رکورد تمام دوران خود و حتی سال‌های طلایی پیش از بحران را شکسته باشد. با استناد به این شواهد آماری، تعداد گردشگران ورودی ترکیه در سال ۲۰۱۸ به میزانی خواهد رسید که این کشور در فهرست گردشگرپذیرترین کشورهای جهان از کشورهای مکزیک و بریتانیا نیز عبور می‌کند و به این ترتیب عنوان ششمین کشور توریستی جهان در سال جاری میلادی به ترکیه اختصاص پیدا خواهد کرد.

امنیت؛ عاملی برای رشد

«تلگراف» در ادامه گزارش خود به رشد قابل توجه گردشگران ورودی به تونس در سال ۲۰۱۸ نیز اشاره و اظهار می‌کند که به نظر می‌رسد این کشور برنامه بازسازی و احیای صنعت گردشگری خود را با موفقیت به پیش می‌برد. در پی بهار عربی و وقوع انقلاب در این کشور، در ابتدا گردشگری این کشور به‌دلیل التهابات داخلی با موانعی برای رشد مواجه بود، اما بعد از آن در مسیر توسعه و صعود قرار گرفت و تعداد گردشگران ورودی به تونس در سال ۲۰۱۴ وارد کانال ۷ میلیون نفر شد. در سال ۲۰۱۵ و در پی وقوع حملاتی تروریستی در شهر سوسه این کشور و بروز بحران‌های امنیتی، ضربه سختی به گردشگری نوپای تونس وارد شد. دوران رکود بازگشت و تعداد گردشگران ورودی به ۴/ ۵ میلیون افت پیدا کرد. با وجود این مقامات این کشور درصدد احیای صنعت گردشگری خود و ترمیم ذهنیت‌های مخدوش شده درخصوص امنیت جانی گردشگران در خاک تونس برآمدند؛ روندی که به نظر می‌رسد با موفقیت در حال اجرا است و درحالی تعداد گردشگران ورودی به این کشور در سال ۲۰۱۷ به سطح ۷ میلیون نفر بازگشته که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۱۸ با رشدی حدودا ۱۷ درصدی، به بیش از ۳/ ۸ میلیون نفر گردشگر ورودی افزایش پیدا کند.

همچنین یکی دیگر از کشور‌هایی که به باور «تلگراف» رشدی غافلگیر‌کننده در حوزه گردشگری در سال ۲۰۱۸ داشته و این مهم از رهگذر ترمیم ذهنیت‌های منفی گردشگران درخصوص امنیت داخلی محقق شده، کلمبیا است. این رسانه چنین روایت می‌کند که شهر مدئین که روزگاری از آن به‌عنوان پایتخت جنایت و آدمکشی در کلمبیا یاد می‌شد و دومین شهر بزرگ این کشور نیز محسوب می‌شود، هم‌اکنون موفق شده خود را به‌عنوان مقصدی جذاب برای خوشگذرانی جوانان در ایام تعطیلات معرفی و تثبیت کند. «تلگراف» بیش از هرچیز علت این امر را پخش جهانی سریال «نارکوس» که محصولی از غول سرگرمی آمریکا، نتفلیکس، است می‌داند که وقایع آن در مدئین سپری می‌شود و این شهر لوکیشن اصلی ساخت این سریال است. به باور این رسانه بریتانیایی همین نکته موجب تبلیغات گسترده‌ای برای گردشگری کلمبیا و به‌خصوص مدئین شده و با ثبات نسبتا خوبی که این کشور هم‌اکنون در حوزه برقراری امنیت برای گردشگران ورودی خود دارد، این بازاریابی منجر به شکوفایی توریسم شده است.

«تلگراف» با استناد به داده‌های آماری «سازمان جهانی گردشگری» چنین برآورد کرده است که تعداد گردشگران ورودی به کلمبیا در سال ۲۰۱۸ و در مقایسه با سال ۲۰۱۷ با رشدی خیره‌کننده به‌میزان ۸/ ۳۲ درصد، از ۴ میلیون نفر به بیش از ۳/ ۵ میلیون نفر برسد. در فهرست «تلگراف» همچنین نام مصر نیز به چشم می‌خورد که به‌نظر می‌رسد توانسته بحران‌های امنیتی گذشته را هضم و روند رو به رشد خود در سال گذشته میلادی را امسال نیز تکرار کند؛ چنین برآورد شده است که تعداد گردشگران ورودی به سرزمین فراعنه در سال ۲۰۱۸ رشد چشمگیری معادل ۲/ ۳۳ درصد به ثبت رسانده و وارد کانال ۱۰ میلیون نفر شده باشد.

غیبت ایران در لیست تلگراف

«تلگراف» در گزارش خود اظهار می‌کند که از شواهد آماری که در دست «سازمان جهانی گردشگری» است چنین برمی‌آید که در سال ۲۰۱۸ کشوری که بیشترین رشد را به‌لحاظ میزان درصد افزایش در تعداد گردشگران ورودی به ثبت خواهد رساند، اکوادور باشد که به‌نظر می‌رسد رشدی چشمگیر به‌میزان ۱/ ۵۶ درصد در تعداد گردشگران ورودی خود به‌ثبت رسانده باشد. به این ترتیب این کشور موفق شده است رقم ۶/ ۱ میلیون نفری تعداد مسافران ورودی به خاک خود را در سال ۲۰۱۸ به عدد ۵/ ۲ میلیون گردشگر نزدیک کند که این امر نتیجه یک برنامه‌ریزی بلندمدت در این کشور برای توسعه گردشگری اکوادور بوده است. همچنین نکته بامزه و جالب این فهرست «تلگراف» این است که رتبه دوم با ثبت ۵/ ۳۵ درصد رشد در سال ۲۰۱۸ در حالی به کشور جزیره‌ای تووالو اختصاص پیدا کرده که با استناد به داده‌های سازمان جهانی گردشگری، این کشور با پذیرش تنها در حدود ۲ هزار و ۷۰۰ گردشگر خارجی در سال ۲۰۱۸ کم‌بازدیدترین کشور جهان بوده است.

هرچند به‌دلیل عدم برخورداری کشور از یک سامانه آماری به‌روز و چابک درخصوص ثبت تعداد گردشگران ورودی، نام ایران در میان کشورهایی که «تلگراف» میزان رشد آنها در سال ۲۰۱۸ را برآورد کرده به چشم نمی‌خورد، اما آن‌طور که مقامات سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌صورت جسته‌و‌گریخته اظهار کرده‌اند، میزان رشد در تعداد گردشگران ورودی به کشور و خصوصا طی چندماه اخیر و در پی ارزان شدن سفر به ایران برای گردشگران خارجی، رقمی در حدود ۵۰درصد بوده که به این ترتیب می‌توان انتظار داشت ایران از اصلی‌ترین پرچمداران رشد در سال ۲۰۱۸ باشد؛ نکته‌ای که در صورت تحقق، اهتمام ویژه‌ای برای تثبیت حجم آن و تبدیل این تعداد گردشگر به گردشگران درآمدزا و ارزآور برای کشور می‌طلبد.