حرمت‌الله رفیعی با بیان اینکه سفرهای خارجی به استناد حجم فروش تورها و بلیت هواپیما در آژانس‌های مسافرتی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش داشته است، افزود: «بی‌ثباتی نرخ ارز، برنامه‌ریزی سفر را تحت‌تاثیر قرار داده است. هر بسته سفر از زمان برنامه‌ریزی تا عرضه در بازار دست‌کم دو ماه زمان می‌برد، اما در این فاصله ارز آنقدر بالا و پایین می‌شود که نمی‌توان نرخ باثباتی را تعیین کرد. از طرفی وقتی نرخ ارز پایین می‌آید انتظار می‌رود قیمت خدمات هم کمتر شود اما این اتفاق نمی‌افتد.» او به وضعیت سفرهای خارجی در مناسبت خاص کریسمس و سال نو میلادی اشاره کرد و گفت: «اگرچه همزمان تعطیلات مناسبتی در داخل کشور وجود ندارد اما هر سال جمعیتی به این بهانه به خارج از کشور سفر می‌کردند که بیشتر هم به سمت اروپا بود. اما تعداد این سفرها امسال کم شده است.»

رفیعی با یادآوری شرایط دشوار اقتصادی مردم، درباره دلایل افت سفرها خاطرنشان کرد: «نمی‌توان انتظار داشت مردم سفر را در اولویت اول قرار دهند. از طرفی فرهنگ مردم ما این است که وقتی پول، حال و حوصله و زمان کافی داشته باشند، سفر می‌روند. الان توان اقتصادی مردم کم شده و قیمت برخی کالاها نجومی شده، پس طبیعی است کمتر به سفر فکر کنند.» این فعال گردشگری درباره کاهش سفرهای داخلی، گفت: «اوایل که سفرهای خارجی گران و کم شد برخی گمان می‌کردند تعداد سفرهای داخلی بیشتر می‌شود؛ ولی مگر ما در داخل کار متفاوتی انجام داده‌ایم تا آن گروهی که سفر خارجی می‌رفتند را جذب کنیم؟» به گفته وی، آنهایی که دیگر نمی‌توانند سفر خارجی بروند، به ایرانگردی روی نیاورده‌اند؛ چون این دو دسته از گردشگران با هم متفاوتند.  رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران درباره برخی اظهارنظرها درباره اینکه سفر‌ها به کیش زیاد شده، اظهار کرد: «ما که آژانس‌دار هستیم می‌بینیم تعداد پروازهای کیش هم کم شده است. درواقع، گرانی‌ها تعداد سفرهای آنهایی که ایرانگردی هم می‌کردند کم کرده است. هرچند ریزش در این بخش به اندازه سفرهای خارجی نبوده است، ولی این طور هم نبوده که همدیگر را پوشش داده باشند؛ یعنی جا مانده‌های سفرهای خارجی به ایرانگردی روی آورده باشند، اگرهم این اتفاق افتاده باشد جمعیت زیادی نبوده است.»

رفیعی درباره تهیه بسته سفر ارزان‌قیمت برای سامان‌دهی این وضعیت، تصریح کرد: «شنیده بودم سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری قرار است چنین بسته‌ای را ارائه دهد، ولی هنوز خبری نشده است. معتقدم اگر برخی انحصارها و وابستگی‌ها از شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌ها برداشته شود، آژانس‌های گردشگری می‌توانند توافقی سه‌جانبه داشته باشند تا با استفاده از ظرفیت خالی هتل‌ها و پروازها، سفر ارزان طراحی و عرضه کنند. مساله این است که آژانس‌دار از خود چیزی ندارد و فروشنده محصول دیگران است، بنابراین به تنهایی نمی‌توانند قیمت‌ها را پایین بیاورند.» رفیعی گفت: «این هفته جلسه‌ای را با شرکت‌های هواپیمایی خواهم داشت و امیدوارم در این‌باره توافقی حاصل شود تا با مشارکت آنها و هتلدارها بتوان بسته سفر با قیمتی مناسب آماده کرد.»