ضعف‌هایی که نگذاشته هند در صنعت گردشگری پیشرفت کند

گزارش شورای گردشگری و سفر جهانی در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده‌است که تاثیر اقتصادی گردشگری در هند تا سال ۲۰۲۸ ایجاد ۵۲میلیون و ۳۰۰هزار شغل است. این در حالی است که در حال حاضر ۴۲و ۹۰۰هزار فرصت شغلی مربوط به گردشگری است. همچنین هند با وجود آنکه از نظر صنایع هوایی یعنی ساخت و تولید هواپیما در جهان به سرعت در حال توسعه است و در سال حدود ۱۰۰میلیون مسافر را در سفرهای داخلی جا‌به‌جا می‌کند؛ اما ورود پروازهای بین‌المللی به هند همچنان پایین بوده و تنها ۹میلیون مسافر در سال دارد. در حالی که هند با توجه به مزیت موقعیت مکانی‌اش به‌عنوان توقف‌گاهی منطقی برای سوخت‌گیری کشورهای اروپایی و آسیایی باشد. دبی در این زمینه می‌تواند سرمشق خوبی برای هند باشد.  

امروز با وجود آنکه ارتباطات منطقه‌ای هند در نتیجه طرحUDAN  در زمینه هوایی که توسط دولت مرکزی هند برای توسعه‌ فرودگاه داخلی به اجرا درآمده‌است، اما هنوز به‌صورت کامل جنبه‌های گوناگون این طرح آشکار نشده. چون وزارت هوانوردی هند به تازگی در برقراری ارتباط میان مقاصد توریستی و ایجاد حوزه‌های توریستی که همسو با خواست دیرینه‌ این صنعت هستند شروع به کار کرده. تعداد اندک باندهای فرودگاهی، پر ازدحام بودن فرودگاه‌ها، محدودیت‌هایی همانند ظرفیت‌های فصلی و... از جمله ضعف‌های اصولی اولیه است که هند در بخش هوایی با آن همچنان مشکل دارد.  البته بزرگ‌ترین و تنها بخشی که در سیاحت و گردشگری هند پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌است، توسعه‌ زیرساختی آن است که همین امر در آینده به حمایت از مردم (به‌عنوان آخرین جز این چرخه)، اتحادیه‌های گردشگری، مکان‌های اقامت و ارتقای بخش‌های بلااستفاده کمک خواهدکرد.

 در حال حاضر طرح مهم صدور ویزای الکترونیک به بیش از ۱۶۰کشور بسط داده شده‌است؛ اما افزایش ۶۰درصدی در بهای ویزای الکترونیکی به خصوص ویزاهایی همچون ویزای گردشگری، تجاری درمانی و... بی‌شک جریان‌های توریستی را به شدت تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. به باور کارشناسان، دولت باید مالیات‌های سرسام‌آور وضع شده بر هتل‌ها را تا حد قابل‌قبولی که قابل مقایسه با کشورهای آسیای جنوب شرقی است که در آنها مالیات بر هتل‌ها کمتر از ۱۰درصد اعلام شده، کاهش دهد. امروزه بخش گردشگری هند حتی با وجود رشد در مسیر تبدیل شدن به یکی از مقاصد گردشگری جهان همچنان در سطح پایینی قرار دارد و در وزارتخانه‌ها و ادارات هند جایگاه مشخصی ندارد.