ثبت 4/ 1 میلیارد سفر بین‌المللی در 2018

گزارش اخیر UNWTO همچنین تصریح کرده است که در میان مناطق مختلف جهان، منطقه خاورمیانه با ۱۰درصد رشد نسبت به سال قبل، بیشترین رشد جذب گردشگر را به نام خود ثبت کرده است. این درحالی است که سال گذشته از نظر منطقه‌ای، اروپا و آفریقا مقصدهای گردشگری بودند که رشدی بیش از میانگین را تجربه کردند. اما به گزارش «ایسنا»، پیش از این و در چشم‌انداز بلندمدت سازمان جهانی گردشگری که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده بود، رقم ۴/ ۱ میلیارد گردشگر بین‌المللی برای سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی شده بود. حالا اینکه در سال ۲۰۱۸ میزان گردشگران بین‌المللی عدد ۴/ ۱ میلیارد را ثبت کرده، نشان از رشد چشمگیر این صنعت در چند سال اخیر دارد که باعث شده آمارهای گردشگری دو سال از پیش‌بینی‌ها نیز جلوتر باشد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، پیش از این کارشناسان افزایش چشمگیر سفرهای جهانی را ناشی از افزایش تقاضای مداوم در رابطه با سفر به گوشه و کنار جهان از جمله مناطقی می‌دانستند که در سال‌های اخیر با چالش‌های امنیتی مواجه شده‌اند. این رشد با توجه به رونق اقتصادی در اغلب بازارها و در نتیجه افزایش تقاضا برای سفرهای خارجی تشدید شده ‌است.

رشد گردشگری بالاتر از رشد اقتصاد جهانی

اما طبق این گزارش، رشد ۶ درصدی گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ در حالی به ثبت رسیده است که اقتصاد جهانی در این سال ۷/ ۳ درصد رشد داشته است. اما چنان‌که اشاره شد، منطقه خاورمیانه با رشد ۱۰ درصدی پیشتاز گردشگری بین‌المللی در سال گذشته میلادی بوده و پس از آن آفریقا با رشد ۷ درصدی و منطقه آسیا پاسیفیک و اروپا هر کدام با ۶ درصد رشد قرار گرفته‌اند اما حضور گردشگران خارجی در منطقه آمریکا رشد ۳ درصدی را ثبت کرده که در واقع پایین‌تر از متوسط جهانی است.

آمار منطقه‌ای

گزارش UNWTO همچنین نشان می‌دهد ورود گردشگران بین‌المللی به اروپا در سال ۲۰۱۸ به ۷۱۳ میلیون نفر رسیده که در مجموع رشد ۶ درصدی را در مقایسه با سال ۲۰۱۷ ثبت کرده است. براین اساس، به‌طور جزئی‌تر جنوب اروپا و مدیترانه با ۷ درصد، شرق و مرکز اروپا با ۶ درصد و غرب اروپا نیز با ۶ درصد رشد در مقایسه با سال گذشته همراه بوده است.  در عین حال، منطقه شمال اروپا نیز به دلیل کاهش شمار توریست‌های خارجی در بریتانیا، رشد چندانی در مقایسه با ۲۰۱۷ نداشته است. از سوی دیگر، آسیاپاسیفیک نیز در مجموع در سال گذشته میزبان ۳۴۳ میلیون نفر بوده است؛ رقمی که رشد ۶ درصدی را نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد. همچنین در این منطقه، جنوب شرقی آسیا ۷ درصد، شمال شرق آسیا ۶ درصد و جنوب آسیا ۵ درصد رشد را تجربه کرده است. علاوه بر این، اقیانوسیه نیز رشد متوسط ۳درصدی را در جذب گردشگر بین‌المللی به ثبت رسانده است.

در عین حال، ۲۱۷ میلیون نفر نیز در سال گذشته میلادی منطقه آمریکا را به‌عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کردند؛ رقمی که رشد ۳ درصدی را برای این منطقه به دنبال داشته است. آمریکای شمالی با رشد ۴ درصدی پیشتاز است و پس از آن آمریکای جنوبی با رشد ۳ درصدی قرار دارد.  در این میان اما، منطقه آمریکای مرکزی و کارائیب رشد منفی ۲ درصد را به ثبت رسانده که بخشی از آن، طبق تحلیل گزارش سازمان جهانی گردشگری، ناشی از توفان‌های سهمناک ایرما و ماریا در سپتامبر ۲۰۱۷ بوده است. همچنین آمارهای به دست آمده از منطقه آفریقا نیز حاکی از رشد ۷ درصدی ورود گردشگری بین‌المللی است و نشان از رسیدن به ۶۷ میلیون توریست دارد. در این میان، شمال آفریقا و جنوب صحرای بزرگ آفریقا به ترتیب رشد ۱۰ و ۶ درصدی داشته‌اند.  اما منطقه خاورمیانه‌ که با رشد ۱۰ درصدی بهترین عملکرد را به نام خود به ثبت رسانده، در سال ۲۰۱۸ میلادی میزبان ۶۷ میلیون توریست‌ خارجی ورودی به این منطقه بوده است؛ آماری که برای این منطقه به‌عنوان منطقه‌ای پرتنش می‌تواند نویددهنده روزهای بهتری باشد.

۲۰۱۹ چه می‌شود؟

بر اساس روند کنونی، چشم‌انداز اقتصادی و شاخص اطمینان سازمان جهانی گردشگری، پیش‌بینی می‌شود شمار گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ با ۳ تا ۴ درصد رشد همراه باشد و همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد. ثابت ماندن قیمت سوخت به معنای سفرهای هوایی با قیمت مناسب است و خطوط هوایی نیز در بسیاری از مقاصد در حال بهبود و توسعه است که تنوع بازارهای مبدا گردشگری را تسهیل می‌کند. پیش‌بینی‌ها همچنین حاکی از حضور قدرتمند بازارهای مبدا نوظهور از جمله هند و روسیه و همچنین کشورهای کوچک‌تر آسیایی چون امارات است. از سوی دیگر، کاهش رشد اقتصاد جهانی، شرایط نامشخص برگزیت و تنش‌های جغرافیای سیاسی و تجاری موجب شده برخی سرمایه‌گذاران و مسافران فعلا دست نگه ‌دارند و اقدامی نکنند.

واکنش دبیر کل UNWTO

در همین حال، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل در واکنش به آمارهای اعلام شده، گفته است: «رشد گردشگری در چند سال اخیر به خوبی نشان داده که امروزه این بخش یکی از قدرتمندترین محرکه‌های رشد اقتصادی و توسعه است.» زوراب پولولیکاشویلی خاطرنشان کرده: «مسوولیت ما این است که این صنعت را به شکلی پایدار مدیریت کنیم تا کشورها به منفعت واقعی از این توسعه از طریق اشتغال‌زایی و کارآفرینی دست یابند و هیچ کس جا نماند. به همین دلیل است که تمرکز سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۹ روی آموزش، مهارت‌ها و ایجاد اشتغال است.» به باور رئیس سازمان جهانی گردشگری، دیجیتالی کردن، مدل‌های کسب و کار جدید، سفرهای ارزان‌تر و تغییرات اجتماعی همچنان صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۹ را شکل می‌دهند. از این رو، پولولیکاشویلی در انتها یادآور شده است که مقاصد گردشگری و همچنین کمپانی‌ها باید خود را با این شرایط وفق دهند تا همچنان در عرصه رقابت باقی بمانند.

وضعیت ایران

به گزارش «دنیای اقتصاد»، هنوز آمار تعداد سفرهای بین‌المللی به تفکیک کشورها منتشر نشده است. اما با توجه به اینکه تعداد سفرهای ورودی به ایران با افزایش چشمگیری در سال ۱۳۹۷ همراه بوده است، احتمالا امسال در آمارهای بین‌المللی نیز شاهد ثبت این رشد خواهیم بود. پیش از این، سازمان جهانی گردشگری در گزارشی اعلام کرده بود تعداد گردشگران بین‌المللی ورودی به ایران در سال ۲۰۱۷، ۴میلیون و ۸۶۷هزار نفر بوده است. طبق آن گزارش، این میزان نسبت به رقم ۴میلیون و ۹۴۲هزار توریست که در سال ۲۰۱۶ به ایران وارد شده‌اند، رشد منفی ۵/ ۱درصد را ثبت کرده است.  درآمد ایران از گردشگری در سال ۲۰۱۶ نیز معادل۳میلیارد و ۷۱۳ میلیون دلار بوده اما اطلاعاتی از درآمد کشور از توریسم در سال ۲۰۱۷ در دست نیست.  آمار سال ۲۰۱۸ و رقم عواید اقتصادی ناشی از ورود گردشگران به ایران چندی دیگر منتشر خواهد شد و در آن زمان، تحلیل آمارها بهتر خواهد بود.

17 (2)