همصدایی خانواده گردشگری برای توزیع سفر

حجم ۱۲میلیاردی سرمایه‌گذاری گردشگری

معاون رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاح نمایشگاه گردشگری، با اشاره به روند پرشتاب رشد صنعت سفر گفت: «گردشگری، صنعتی با مختصات ویژه است که آن را از دیگر بخش‌های اقتصادی متمایز می‌کند. پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده دو میلیارد گردشگر بین‌المللی در دنیا وجود داشته باشد؛ امری که برای ارزآوری و اشتغال‌زایی بسیار مهم ارزیابی می‌شود.» مونسان افزود: «براساس آمارهای سازمان جهانی گردشگری، هم‌اکنون مقاصد جدید گردشگری درحال ظهور، بروز و توسعه هستند و همین موضوع باعث پیشرفت بیشتر کشورهای مختلف در این زمینه می‌شود.» او با تاکید بر اینکه دولت چند سالی هست که گردشگری را به‌عنوان یک صنعت به رسمیت شناخته است، یادآور شد: «در حال حاضر بالغ بر ۱۲میلیارد دلار حجم سرمایه‌گذاری در گردشگری و افزون بر ۲هزار پروژه در این حوزه درحال انجام  است.» به باور رئیس سازمان متولی گردشگری، هم‌اکنون کشور علاوه بر درآمدهای نفتی و مالیاتی، به یک اقتصاد جدید نیاز دارد که این اقتصاد جدید باید اقتصاد گردشگری باشد.

مونسان با تاکید بر آینده روشن گردشگری، خاطرنشان کرد: «سیگنال این موضوع را می‌توان از حجم درخواست سرمایه‌گذاران برای ورود به حوزه گردشگری دریافت. بی‌شک این آینده روشن را این سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرده‌اند که وارد این حوزه شده‌اند.» وی همچنین ضمن پیش‌بینی اینکه سفرهای ورودی به کشور تا پایان سال به رقم ۷میلیون گردشگر یا بیشتر خواهد رسید، یادآور شد: «‌هم‌اکنون موضوع گردشگری در تمام برنامه‌های استانداران گنجانده شده و رئیس‌جمهور نیز شخصا تقریبا به همه استانداران در زمینه توجه به گردشگری و توسعه در این زمینه تاکید کرده است.»  معاون رئیس‌جمهوری یکی از اصلی‌ترین مشکلات توسعه گردشگری کشور را تبلیغات و معرفی دانست و خاطرنشان کرد: «با ورود و توجه به فضای دیجیتال می‌توان عقب‌ماندگی در امر تبلیغات را جبران کرد؛ موضوعی که در نمایشگاه امسال به آن توجه شده و امیدواریم به نتایج خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم.»

هدایت سفر به همه استان‌ها

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه نمایشگاه دوازدهم با رویکرد گردشگری داخلی ایجاد شده است، گفت: «اگرچه این نمایشگاه عنوان بین‌المللی دارد، اما امسال سعی شده با رویکرد توزیع سفر و ساماندهی گردشگری داخلی و با بهره‌گیری از مشارکت حداکثری همه بخش‌های استان‌ها، اعم از دولتی و خصوصی که در تهیه بسته سفر دخیل هستند، آن را از نمایشگاه‌های سال‌های قبل متمایز کنیم.» ولی تیموری افزود: «باتوجه به شعاری که داشتیم که گردشگری باید به سمت استان‌ها و شهرها و روستاها هدایت شود، سعی خواهیم کرد در راستای توزیع متوازن سفر و ساماندهی آن گام برداریم.» وی خاطرنشان کرد: «ایران از نظر پراکندگی جاذبه‌های گردشگری دارای توازن است و حیف است که مناطق مختلف شاهد حضور گردشگران نباشند.»

به گفته تیموری، علاوه بر این رویکرد، رویکرد سال جاری توریسم در سال جاری موضوع گردشگری و فضای دیجیتال است و از این رو سعی شده غرفه‌هایی برای شرکت‌هایی که در بخش گردشگری الکترونیک فعال هستند، تدارک دیده شود تا دستاوردهایی که در این حوزه وجود دارد نیز در معرض دید عموم قرار گیرد. معاون گردشگری کشور همچنین دیگر ویژگی نمایشگاه حاضر را عبور از بازدید محوری به تعامل‌محوری عنوان کرد: «در این نمایشگاه به سمت تعاملات و ایجاد بستری برای تعامل فعالان گردشگری حرکت کرده‌ایم و به این ترتیب، در کنار این رویداد بزرگ، ۱۰۰ رویداد مختلف دیگر نیز در طول این چهار روز اجرا خواهد شد. بنابر این، هم جنبه معرفی مقاصد گردشگری حفظ و هم فضایی برای تعامل بخش‌های خصوصی با هم و همین‌طور بخش خصوصی با بخش‌های عمومی ایجاد شده است.» به گفته وی، کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی نیز در حاشیه این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

پیشنهاد ایجاد اتحادیه کشورهای اصیل

وزیر گردشگری، آثار باستانی و فرهنگ عراق نیز که از معدود مقامات ارشد خارجی حاضر درمراسم افتتاحیه بود، ضمن ابراز خرسندی از حضور در نمایشگاه تهران گفت: «مشترکات میان ایران و عراق بسیار تاریخی و کهن است؛ رابطه‌ای که از هزاره سوم قبل از میلاد شروع شده و تاکنون در سطوح مختلف ادامه دارد.» عبدالامیر الحمدانی حضورش در نمایشگاه جاری را در راستای تحکیم روابط و پیوندها با ایران عنوان و بر توسعه همکاری‌ها در حوزه گردشگری دینی با کشورمان تاکید کرد، وی افزود: «ما حتما سعی می‌کنیم موانع و چالش‌های زوار ایرانی که به عراق سفر می‌کنند را برطرف کنیم.» وی با اشاره به تفاهماتی که با رئیس سازمان میراث‌فرهنگی ایران داشته، بر اجرای گام‌به گام این تفاهمات در آینده نزدیک تاکید کرد و آن را زمینه‌ساز استحکام گردشگری بین دو کشور دانست.

الحمدانی با اشاره به اینکه آثار باستانی در خاورمیانه و شمال آفریقا از سوی سارقان و تروریست‌ها مورد سرقت قرار می‌گیرد، پیشنهاد کرد اتحادیه‌ای متشکل از کشورهای اصیل بنا شود؛ اتحادیه‌ای که مانند سازمان اوپک در حوزه نفت، در بخش آثار باستانی به فعالیت خود ادامه دهد. به گفته وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق، این اتحادیه می‌تواند در برگیرنده کشورهایی از جمله چین، یونان، هند، مکزیک، ایران، عراق و... باشد که تمدن‌هایی اصیل دارند. به این ترتیب اعضای این اتحادیه می‌توانند یکدیگر را در برابر سرقت آثار باستانی و همچنین در محافل بین‌المللی نظیر یونسکو حمایت کنند. در این مراسم همچنین شبکه تلویزیونی گردشگری افتتاح شد. نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌ وابسته که از دیروز آغاز به کار کرده است تا ۲۶بهمن برقرار خواهد بود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» ۶۶۰شرکت داخلی و ۵۷شرکت خارجی از ۱۲ کشور گرد هم آمده‌اند تا جدیدترین دستاوردهای خود را در حوزه سفر و گردشگری به نمایش بگذارند. ذی‌نفعان سفر حالا انتظار دارند نمایشگاه گردشگری پس از سال‌ها برگزاری، به بلوغ رسیده و بتواند بیش از پیش در این عرصه اثرگذار باشد.